Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Håkan Nordell
    Ort
    Väddö
    Inlägg
    4

    Kyla i ACn när det är lite kyligare ute?!

    Hej, köpte en T5 multivan från 2011 strax innan sommaren, men ACn lämnade inte någon kyla. Jag lämnade in bilen för åtgärd och har nu fått tillbaka bilen (efter 4 månader)


    Nu är det lite kyligare ute så det går ju inte att testa funktionen genom att känna med handen om det kommer kyla, så jag köpte en termometer och testade att köra ner sensorn i friskluftsurtaget och vrida på full kyla. Först testade jag på min andra bil och där pendlade temperaturen mellan 4-7 grader. När jag sedan stoppade ner den i Multivanen, så kom jag inte längre ner än 17 grader. Värt att notera är att det var 14 grader utomhus när jag genomförde testen.


    Jag mailade bilfirman om resultatet och de svarar att de har testat innan de levererade bilen att ACn fungerade i ett uppvärmt garage där den stått över natten, och de pekade på en artikel från vi bilägare som angav att det det inte går att testa AC när det är kallt ute, och det kan jag förstå men att den ena bilen klarade att leverera men inte den andra för står jag inte. Kanske att ACn stängs av vid olika temperaturer, men jag kan ju inte vänta till sommaren med att testa och då komma tillbaka till bilfirman.


    Så, vad jag skulle vilja veta från er är vad era erfarenheter är kring detta, och kanske helst -Om någon har motsvarande bil och utetemperatur, vad får ni för värden på inluften om ni skruvar ner ACn på Low?


    Väldigt tacksam för svar.
    /Håkan

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kan du inte köra in i ett varmgarage och testa? Finns ju publika garage, eller köpcentrumparkeringar och liknande.
    Annars, de flesta problem ger felkoder som lagras i bilen. Med rätt verktyg kan man läsa ur dem, spara till fil trycka upp i näsan på den som säger att den funkar. Om den inte gör det.

    Jag kan läsa ur felkoder åt dig.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Vill minnas att det är runt 5 - 6 grader som AC´n slutar kyla, så något måste vara fel på din T5´s AC.
    https://www.vibilagare.se/bilfragan/...-hur-testa-acn

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Håkan Nordell
    Ort
    Väddö
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Kan du inte köra in i ett varmgarage och testa? .....
    Problemet är att jag bor på landet och där finns inte så mycket uppvärmda utrymmen man kan ställa sig i. På jobbet i Stockholm finns det väl möjligheter om man parkerar inne i stan, men jag är i Frihamnen. Får söka runt lite. Tack för erbjudandet i alla fall att läsa ut koder. /H

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vill minnas att det är runt 5 - 6 grader som AC´n slutar kyla, så något måste vara fel på din T5´s AC.
    https://www.vibilagare.se/bilfragan/...-hur-testa-acn
    Det var den artikeln som han refererade till som du anger. Jo, jag tycker oxå att det skulle krävas lägre temperaturer innan den stänger av, men jag har ju inte fakta.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av hakannordell Visa inlägg
    Först testade jag på min andra bil och där pendlade temperaturen mellan 4-7 grader. När jag sedan stoppade ner den i Multivanen, så kom jag inte längre ner än 17 grader. Värt att notera är att det var 14 grader utomhus när jag genomförde testen.
    Jag är absolut inte nån AC-expert, men vid 14 graders utomhustemperatur borde väl en AC rimligen fortfarande fungera och ge kall luft. En förväntad utströmningstemp på 4-7 grader låter rimligt utifrån min erfarenhet.

    Om du fick ut 17 grader så tyder ju det starkt på att nått inte fungerar som det ska.

    Sökt felkoder?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Idag är det 17 grader i huvudstaden så det borde vara fullt möjligt att påkalla kyla i klimatanläggningen. Dessutom är luften fuktig, så det borde bli gott om kondens under bilen. TS verkar inte fundera så mycket över tipsen om att läsa eventuella felkoder, så han får väl fundera vidare. Men ska nåt reklameras finns alltid en tidsgräns, och tiden väntar inte på någon.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vill minnas att det är runt 5 - 6 grader som AC´n slutar kyla, så något måste vara fel på din T5´s AC.
    https://www.vibilagare.se/bilfragan/...-hur-testa-acn
    Känner igen det här, kylan/knappen ska ju alltid vara aktiverad så sköter systemet resten. Ned mot dessa grader gör den ju nytta och avfuktar luften i kupén så man snabbare får bort imman på insidan av rutorna.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Håkan Nordell
    Ort
    Väddö
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    ..... TS verkar inte fundera så mycket över tipsen om att läsa eventuella felkoder, så han får väl fundera vidare. Men ska nåt reklameras finns alltid en tidsgräns, och tiden väntar inte på någon.
    Jodå, TS beaktar råden om felkoder och han har till och med varit till Volkswagen i Norrtälje som var bussiga att läsa ut koderna utan kostnad.

    Mycket riktigt som fler av er föreslog, så fanns det felkoder kring Lågt tryck i systemet. Beskedet är vidarebefordrat till bilsäljaren, men är det så att de fick tillbaka bilen från Volkswagen i Örebro, testade att allt var ok och senare lämnade den till mig, så har vi en läcka i systemet. Om vi har det, så kan jag ju tycka att man borde ha sett det när man provtryckte systemet, för jag antar att man alltid gör det efter man har bytt rör och fyllt på media?!
    Som sagt, besked är lämnat till bilfirman, så nu får vi se vad de svarar i veckan. /H

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Håkan Nordell
    Ort
    Väddö
    Inlägg
    4
    Helt plötsligt tog allt en helt ny vändning. Jag nämnde kanske? att när bilfirman lämnade bilen till mig för en vecka sedan, så påtalade de noga att de hade bytt olja och filter, vilket jag tyckte var märkligt eftersom de bytte kamrem och gjorde oljeservice innan de levererade bilen första gången. Dagen efter att jag fick bilen så började oljelampan lysa och jag noterade mätarställningen samt skickade dem ett mail om vad som hänt. I morse så fick jag oljevarningen igen, och det är efter 64 mil, vilket ger en oljeförbrukning på 1,56 liter olja per 100 mil

    Jag påtalade detta och fick besked om att de kommer att köpa tillbaka bilen. Trist egentligen för jag tyckte om den och den hade rätt spec. enligt min mening. Det som de nu säger är att de vill ha ersättning för lånebilen som jag hade under fyra månader när de "felsökte" ACn. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, eftersom jag mer tycker det är en konsekvens utav att de inte kunde leverera en bil som uppfyllde mina uttryckta funktionskrav, som egentligen var att få en bil med fungerande AC eftersom min dåvarande bil hade en AC som inte fungerade.

    Vad är era funderingar kring det krav som ställt?
    /Håkan

Liknande ämnen

  1. Passat 2012, 170hk, svårstartad vid kyla
    Av Gekko i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-05-25, 21:56
  2. Tänd motorlampa i kyla... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-26, 00:14
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-02-05, 22:09
  4. Passat 1,8t -00 rycker vid kyla
    Av Jerome B i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-22, 23:36
  5. Kupéfläkt Golf MK III , demontera i kyla.
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 14:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin