Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Timo Piisilä
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3

    Har bilverkstaden orsakat ny skada på stötdämpare? Klaga?

    Hejsan!

    Första inlägget här då jag inte är alls kunnig tekniskt om bilar, så ni får ursäkta om jag beskriver detta slarvigt men jag gör ett ärligt försök.

    Det gäller alltså en VW Golf 1.6 från -07. Vid senaste besiktningen kom de fram till att fjädern på vänster framhjul behövde bytas. Sagt och gjort, körde till verkstaden dagen efter och de böt både vänster och höger fjäder för runt 5000kr totalt. Fine tänkte jag, man får ju byta båda då det inte blir obalans etc. Bilen till besiktningen igen och allt OK.

    Några dagar senare börjar det låta "klonk-ljud" från vänster framhjul när jag kör över fartgupp och upphöjningar för fort. Börjar efter de första dagarna köra väldigt försiktigt över dessa då jag inte vet vad det är för ljud. Jag kör till samma verkstad idag igen och uppger att ljudet uppstått precis efter de bytt min vänstra fjäder där fram. Verkstaden ringer mig senare idag och säger att det är stötdämparen där fram är trasig och läcker olja och måste bytas, de rekommenderar att byta båda här också. Vad i... tänker jag, precis efter ett arbete med vänster fram ska jag alltså betala ganska saftigt för även detta arbetet?

    Nu till min fråga till er bilexperter, verkar detta rimligt eller misstänker ni att verkstan inte har gjort det första arbetet fackmannamässigt eller liknande? Jag kan som sagt inget om det finns samband mellan dessa två eller ej, därför vänder jag mig till er nu i lite smått panik. Bör jag bara göra som de säger, byta båda stötdämparna och betala igen? Kanske låta en annan verkstad titta på det och få en andra åsikt?

    Tack på förhand!



  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hur långt har den gått?

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Timo Piisilä
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Den har gått 24000 mil, stötdämparna har inte blivit bytta någon gång så är medveten om det. Frågan är bara om det är verkstaden som har orsakat just detta då de gjorde ett arbete på vänster fram. Stötdämparen på höger fram är ju inga problem med tydligen.
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-05 klockan 13:37. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det blir ett hypotetiskt svar på en sådan fråga. Tekniskt sett hade det kunna hända efter ytterligare en kilometer utan att du bytt fjädern, framför allt med tanke på det antal mil du uppger. När man byter fjädern kan det inte göras utan att man samtidigt jobbar med stötdämparens kolv så det är inte alls otroligt att den gav upp i samband med det arbetet, utan att verkstaden varit oförsiktiga.

    Mest rimligt hade varit om verkstaden frågat när stötdämparen senast byttes och hade då förmodligen föreslagit ett byte pga miltalet samtidigt med fjädern, och samtidigt upplyst dig om att de inte kan ta på sig ansvaret för om den gamla stötdämparen går sönder, pga ålder. Det hade varit ett väldigt enkelt arbete och kostnadseffektivt eftersom allt sitter i samma fjäderben.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Timo Piisilä
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Tack för ditt utförliga svar. Jag har fått väldigt liknande svar som du själv skriver, att de borde ha upplyst mig angående stötdämparen i samband med fjäderbytet. De borde ju ha sett att den var på väg att gå sönder, eller åtminstone upplysa om att byta den i samma veva. Jag ska ringa verkstaden och försöka få ner priset och uppge just att jag tycker de kunde ha informerat mig om stötdämparen när de bytte fjädern, om det nu är som du (och andra) säger att man arbetar i samma fjäderben. Uppdatering följer, haha.
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-05 klockan 13:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Enig med att dom skulle erbjudit byte av stötdämpare, men det beror också på vad kunden säger när hen beställer jobbet. Säger kunden tex att det skall repareras så billigt som möjligt, så blir det som det blir.. Gungar den utan att sluta nu eller? Kan också vara att dom har gjort något fel vid demontering/montering och bara skyller på trasiga delar..

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Jag har haft dåliga stötdämpare på min bil, men det har aldrig gjort några ljud som du beskriver.

    För mig har det flera gånger varit länkarmarna eller vad det heter (stabilisatorstagen) till krängningshämmaren som gjort märkliga ljud, och när man byter dem så blir bilen tyst igen.

    En annan gång har det varit styrlederna, och någon gång en bärkula. (spindelled kanske den heter på svenska?)

    Men jag har haft bilar som GUNGAR mycket på grund av dåliga stötdämpare, och bilar med läckage på stötdämpare. Men INTE några som klonkar för att dämparen är dålig. Det skulle typ kunna inträffa om den är helt tom på olja, men jag tvivlar att de gör de annars. Först kommer nog ett gurglande / suckande ljud eftersom det blir luft blandat med olja..


    //GF

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Byttes fjäderbenslagring och axialspårkullager i samband med fjädrarna? Kluckade brukar komma som ett brev på posten inom kort annars. Sen är det givetvis inte konstigt att en så gammal dämpare är dåligt och läcker.

    Krängningshämmarförbindningsstagen brukar man ofta få kapa bort om inte de bytts på länge, annars ser man ju om de är glappa när man monterar bort fjäderbenet.

Liknande ämnen

  1. Golf GTI 2010 fälg skada + Chippnings fråga
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 17:14
  2. skada på 5 dagar gammal bil...
    Av rallarn i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 18:51
  3. Lönar sig att klaga
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 18:15
  4. MK3 stötdämpare på MK2
    Av Kelso i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 23:16
  5. Kan motorn ta skada av Forge dumpventil - GTI MK5
    Av OmegaMannen i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin