Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Ännu mer sportläge?

    Golf 7, DSG, 7 växlar.
    Jag har ställt in Sportläge i menyn eftersom min DSG växlar betydligt bättre då (inget segdrag på sjunde växeln i uppförsbacke så hela bilen vibrerar och dånar).
    Menyn visar D plus aktuell växel för växellådan. Så långt allt väl. Men om jag nu drar bak växelspaken så får jag ett extra sportläge, det står S plus aktuell växel på skärmen och bilen blir piggare.
    Jag skulle vilja veta hur allt hänger ihop. Om jag redan valt sportläge, varför har jag ett extra via växelspaken?
    Är detta sportläge skilt från om jag hade valt Komfort i menyn och sedan dragit bak spaken för S på skärmen?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Motorresponsen är ”sportläge” medans växellådan går i ”normalläge” (D). När det står ”S7” så är lådan också i ”sportläge”.
    Således inget ”dubbelsport”.

    I vår Passat från 2016, så ”kommer bilen ihåg” att jag hade lådan i ”sport-”, ”Eco-” eller ”normal”-läge.

    I T-Rocén (2018) så är den programmerad att glömma lådans läge från föregående körning. Kommer enbart ”ihåg” vald motorkaraktär. Vill man ha växellådan i annat läge får man trycka om i menyn, eller spaken bakåt för ”sport”

    Att den ”glömmer” ska ha med någon EU-förordning och att den ska starta med det läge som bränsleförbrukningen blev typad med, har jag läst.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  3. #3
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Aha, i menyn ställer man in motorresponsen och med spaken ställer man in växellådans respons.
    Tack för svar!

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ännu mer sportläge?

    Nästan

    Den ställer även om lådan också, när du väljer i menyn.
    Till exempel i ”eco-läget” [E] så adderas frihjulsfunktion i lådan.

    Men efter man stängt av motorn och startar igen går alltid växellådan till ”normalläget” [D].

    Så för att få tillbaka lådan i ”rätt läge” som man valt i menyn, måste man efter omstart, välja i menyn igen.

    Att du kan få [S] genom att dra spaken bakåt, är väl mer av en genväg.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Den informationen är inte lätt att få fram. Tack för det! Dock verkar det vara någon konflikt i designen om man måste gå in i menyn varje gång motorn startas. Som du skriver, troligen någon EU-bestämmelse.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Jag har en golf kombi 2018, 1,5tsi, DSG7. Inte hittar jag någon meny där man väljer sportläge förutom för adaptiva farthållaren där man kan välja hur den ska bete sig, sport, normal, eco och comfort. Vart väljer man detta med motorresponsen? Kanske är något på andra motorer?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Brave_Sir_Robin Visa inlägg
    Vart väljer man detta med motorresponsen? Kanske är något på andra motorer?
    Funktionen ingår i vissa konfigurationer, var tillval i andra och finns inte alls i vissa.

    Visserligen högerstyrd, men principen är densamma.

    https://www.youtube.com/watch?v=uRUO_kCdFm0
    Senast redigerad av Pelk den 2021-10-07 klockan 16:38.

  8. #8
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Leta under Meny->Bil->Förarstödsystem

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Leta under Meny->Bil->Förarstödsystem
    Jag har inget angående sportläge under menyerna. Jag har varit i varenda skrymsle. Den finns bara på vissa modeller. Framgår inte vad TS har för motor i sin.

Liknande ämnen

  1. Sportläge på Golf GTI
    Av Iceman i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-29, 22:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin