Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    Spruckna damasker på bromsok.. (alla ok är nya) Andra med samma problem?

    Har haft två bilar nu på sista åren som jag bytt bromsok på.

    Bromsoken som blivit utbytta har på en bil varit hela, men jag bytte för att de var fula, på den andra bilen gick det trögt så jag bytte för att få bättre rörelse i kolven. (rost på den gamla kolven).

    Köpte första oket på biltema, det höll inte ens två år till nästa besiktning där kolven satt fast på nytt. När jag demonterade oket så var hela damasken sprucken i delar, när man tog i den rasade den sönder. Fick ett nytt ok på biltema, som jag kollade idag eftersom bilen skall på besiktning. Nu har även det nya oket från biltema, som alltså såldes TVÅ ÅR SENARE blivit likadant.

    Jag bytte även bromsok på min transporter, och köpte då från autodoc.com.
    Där bytte jag båda bromsoken bak, och de var inköpta för ungefär 3-4 år sedan men monterades i fjol (2020). Då var de hela vid montering. När jag i år 2021 monterade av oken för att byta ett hjullagerså var damaskerna spruckna även på dessa ok.

    Då kan man tänka sig att det kanske kärvar och oken går varma.. men det är absolut fri rörelse. Och de gamla oken som har damasker som är från 2007 respektive 2008 har jättefina damasker som har starkt och segt gummi.

    Jag tror att gummikvaliteten på nya ok är väldigt dålig när man köper från biltema eller andra billiga leverantörer (mina stod det STARK på lådan när de kom). Jag valde den billigaste modellen i tron om att alla ok är lika.

    Jag kan varna alla som köper, att det är ingen ide att spara den där femhundringen som ett bra ok kostar. För det är bara bortkastade pengar att köpa oken på biltema eller STARK från autodoc. Tippar det finns massor av dessa dåliga ok med dåligt gummi i damasken.

    Jag upptäckte detta på grund av att jag demonterade och kikade status i förbindelse med andra jobb. Oken kan säkert gå 2år till innan de har förstörts helt på grund av all smuts.. Men om de var bra kvalitet så håller de utan problem 20-30år. (har en toyota från 1988 med original ok fram)

    De håller alltså garantitiden ut, innan man upptäcker problemet om man inte demonterar och kollar. Om man kollar skiten kan man upptäcka det innan garantitiden ens gått ut. Och då får man nya grejer.. Men vem orkar byta bromsok på bilarna varannat år?

    Är det någon annan här som lagt märke till samma problem?

    //GF

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om man byter dammskydden, kanske man ska välja ATe TRW etc. om det är möjligt, vilken kvalitet autofren har vet jag ej
    oftat räcker det att lägga en klick bromscylinderfett/silikonfett under damskyddet för att oket ska återfå full funktionalitet

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Det lite märkliga är att de verkar kunna "ligga på hyllan" utan att gå sönder, men när man monterar dem så spricker de upp. Undrar vad det är som gör att de inte tål att användas?

    Jag kan omöjligen vara den enda som sett detta nu när detta är totalt FYRA ok som jag sett detta på..


    Är det lätt att byta damaskerna eller är det ett jävla stök? Jag har försökt renovera ok tidigare men fick då aldrig riktigt på plats de nya damaskerna, lite som att spåret i oket var för litet liksom.

    //GF

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag renoverade mina rs4-ok för ett par år sen, beställde budweg tätningar å dammskydd,riktigt bra pris, har kört riktigt hårt ett par somrar å dom känndes fortfarande mjuka å goa när jag bytte belägg i somras

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av good.fidelity Visa inlägg
    Det lite märkliga är att de verkar kunna "ligga på hyllan" utan att gå sönder, men när man monterar dem så spricker de upp. Undrar vad det är som gör att de inte tål att användas?
    Jag skulle gissa att det främst är temperaturväxlingarna som får materialet att åldras.

    m v h Henrik

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Stark är sopor. Bättre att låta bli att byta än att köpa Stark. Undvik detta märke. Alla som jag pratat med som köpt detta, oavsett vad det är, bromsok, hjullager, spindelleder, styrleder osv behöver byta igen inom 1-2 år. Biltemas ok var ganska bra innan, men de sista åren har dessa blivit sämre, dock inte lika dåliga som Stark (som jag uppfattat)
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Ja.. det är ju högst märkligt att STARK och BILTEMAS bromsok går sönder (upprepade gånger) efter 1-2 år, medans originaloken från 2007/2008 fortfarande har 100% intakt gummi på damaskerna..

    Uppenbart har de en sjukt dålig kvalitet på damaskerna.

    Jag har mer och mer blivit uppmärksam på den riktigt låga kvalitet som är på vissa bildelar, och försöker nu styra mot de dyra erkända märken som finns.

    Man kan undra om det är samma kvalitetsskillnad på oljefilter, luftfilter och andra detaljer som är väldigt svåra att uppskatta / mäta skillnaden på.

    //GF

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns massor med Youtubekanaler som testar produkter som luftfilter, oljor, med mera och dylika tillhörande produktgrupper. Vissa billiga produkter borde inte ens lämna fabriken.

  9. #9
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Att jämföra oljefilter är kul! När jag jobbade med motorcyklar för 10 år sedan hade vi sågat isär 3 olika filter. Alla av modellen med metallhölje. Yamaha original, ett finare eftermarknads-/piratfilter och Biltemas. Skillnaden var extrem. Original innehöll stort perforerat filter av typ filt. Det andra innehöll ungefär samma mängd filter men av enklare pappmaterial och Biltemas innehöll en liten hylsa pappfilter som pressades mot botten av en stor fjäder. Så det är allt skillnad. Testa gärna att dela filter till bil, det hade varit kul att se.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag har hört att det är Wix som tillverkar Biltemas oljefilter. Wix ska vara bland de bästa oljefilterna i världen, Wix säljs bl.a. av Dalhems https://dalhems.com/sv/c/d6a54fcfc1e...8f9e6900777958

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag som trodde att Purflux med dubbelveckat innanmäte var det bästa som man kan köpa


  12. #12

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Jag har hört en jäkla massa skrönor om fantastiska tillverkare av biltema-delar, men inget jag tror förräns jag ser det svart på vitt.
    De enda jag vet säkert är att fjädrarna dom sålde för många år sen tillverkades av lesjöfors, det såg jag med egna ögon,men har svårt att tro det är lika idag

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Undrar hur de billigare pappersfiltren står sig mot original idag?
    Jag köper filtron filter till mina bilar, det är billiga filter som faktiskt ser typ likadana ut som original. Är det dåliga grejer?

    Har inte ens tänkt på att även filter kan vara skit, det är ju riktigt illa för motorn isf.

    //GF

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Även pappersfilter kommer i olika kvalité naturligtvis. Project Farm tittar jag mycket på och gör många seriösa tester, men produkterna kanske inte alltid finns att köpa här.

    En skål med chips och nåt gott att dricka så går det att döda några timmar bakom skärmen.

    https://www.youtube.com/results?sear...arm+oil+filter

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Utan att ha exakt vetskap om vilka gummidelar som håller och vilka fabrikat som är skit ,vilka som höll 2007 osv.
    En hel del av mjukgörare och lösningsmedel är idag förbjudna. Mycket problem med hållfasthet i gummidelar och plastdelar i andra komponenter och detaljer idag

    Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 20:45
  2. Samma styrutväxling på alla Mk2 Golf?
    Av MiWi i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 22:50
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 21:45
  4. Bakaxel Golf Mk2 Samma på alla?
    Av GTI G60 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 15:37
  5. Samma bromsok VR6 som 2.0 16v
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin