Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Sebbe
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7

    Ny bil, gärna lite råd

    Hej alla vw folk!

    är sugen på en ny begagnad familjebil i form av passat, läst mycket om alla krångel med DSG lådor som kan uppstå.
    Har också hört att dessa problem är mindre på passater från -15 och fram, stämmer det? Många säger också att 6 växlade inte krånglar lika mycket?

    till den stora frågan, jag har en smärtgräns på runt 120-130tkr. För dem pengarna kan jag få antingen äldre runt -12 till -13 med ca 12.000 mil, eller också möjligtvis -15 dock med mycket mer miltal. Hur bör man tänka? Alla råd uppskattas! Även alltrack eller bluemotion.

    Mvh Sune

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    B7 är en bättre bil än B8, så länge den inte börjat rosta..
    B8 är väldigt plastig och känns enkel/billig..

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Sebbe
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    förlåt, med b7 är den äldre menar du? Hur ska man tänka med DSG lådan på den äldre isåfall?
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-25 klockan 15:31. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, lådan är inga problem så länge den inte har någon av de mindre motor alternativen (och service blivit utfört var 6000mil).
    B7 2011-2014 och B8 2015- (med några undantag, måste man väl skriva)..

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är DQ200-lådan på dom mindre motorerna (1,4TSI & 1,6 TDI) som det har varit en del problem med. Dom lite större motorerna (2,0 TSI & 2,0 TDI) har en annan växellåda, DQ250, som inte har samma problem.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Sebbe
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack ni för utförlig information, så då letar jag 2.0 isåfall, nog mest det jag varit sugen på också.

    för summorna, utan att bli hatad, tror ni en Skoda superb är mer gynnsam? Tråkigare? Hur är växellådorna i dem?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    När det gäller miltal så tänker jag att en välskött, välservad bil med många mil är att föredra, än en lågmilare som gått som familjebil med korta transporter hit och dit med evigt curlande av barn, shopping, fram och tillbaks 3 km till jobbet, och lite husvagn på sommaren! Den bilen har troligtvis fått 0% kärlek och bara setts som en ekonomisk belastning!

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Sebbe
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Tack för bra svar!

    har en fråga angående en begagnad passat, när jag kollar på carinfo så står det vid ett tillfälle korr. Miltal vid blocken annons, från 7700 till 3200. Vad innebär det? Orolig för mätarskruvad.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Förmodligen bytt mätare till en begagnad, kanske den gamla var trasig eller ville ha en modernare?

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Alla miltal kan justeras (DSG, instrument och ECU), så man kan aldrig vara säker...
    Men det ser man snabbt på lyktglas, pedaler, ratt, nedsutten stol osv.. Är det originalfälgar kan man se hur många olika platser dom limmat vikterna..

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Finns det ingen dokumentation om anledningen till ändrad mätarställning tittar du naturligtvis på en annan bil. Det finns ju gott om dem.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Sebbe
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Ingen direkt anledning, står bara på carinfo, korrigerat bara. Ja jag gör nog det..

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Solime Visa inlägg
    tror ni en Skoda superb är mer gynnsam? Tråkigare? Hur är växellådorna i dem?
    Tekniskt sett mycket lik motsvarande Passat, dock oklart vilken Superb generation du syftar på. Superbs axelavstånd är längre än Passats vilket har fördelar utrymmesmässigt, främst i baksätet, men kanske även nackdelar vad gäller agilitet. Generellt anses Superb vara något mer komfortinriktad och Passat mer "körglad" utav dessa två familjebilar. Skoda har ingen egen teknik, växellådorna är alltså samma, för respektive plattform.
    Senast redigerad av Marcus den 2021-09-28 klockan 09:47.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    B7 är en bättre bil än B8, så länge den inte börjat rosta..
    B8 är väldigt plastig och känns enkel/billig..
    Utifrån min egen personliga erfarenhet, har haft generation 6, 7 och 8 - så håller jag inte med, det du skriver känns som ett förenklat uttalande. Generellt blir bilar bättre och bättre med utvecklingen. Generation 8 tycker jag känns som en mer sofistikerad, mer påkostad bil (skillnad avseende komfort, bland annat) än tidigare generationer och kvalitetsmässigt har jag inte upplevt några avgörande skillnader bilarna emellan. Både generation 7 och 8 är mycket trevliga och dugliga familjebilar, enligt mig det bästa valet när det gäller familjebil i D-segmentet, oavsett generation.
    Senast redigerad av Marcus den 2021-09-28 klockan 10:07.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det är DQ200-lådan på dom mindre motorerna (1,4TSI & 1,6 TDI) som det har varit en del problem med. Dom lite större motorerna (2,0 TSI & 2,0 TDI) har en annan växellåda, DQ250, som inte har samma problem.
    När det gäller generation 8 och DQ200 så är min uppfattning att kombinationen fungerar bättre, precis som i övriga MQB-baserade modeller. Generation 8 och DQ200 är vanligast som 1,4 TSI 150 (EA211), ett utförande som i sig inte tillhör det vanligaste.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Utifrån min egen personliga erfarenhet, har haft generation 6, 7 och 8 - så håller jag inte med
    Har också haft 6, 7 & 8 - och jag måste instämma med Marcus.
    Skulle inte ens överväga att återgå till 7:an...

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Men har du missat?
    "till den stora frågan, jag har en smärtgräns på runt 120-130tkr. För dem pengarna kan jag få antingen äldre runt -12 till -13 med ca 12.000 mil, eller också möjligtvis -15 dock med mycket mer miltal. Hur bör man tänka? Alla råd uppskattas! Även alltrack eller bluemotion."

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Men har du missat?
    Nej, den har jag inte missat.
    Och för de pengarna är det klart lättare att hitta en bra B7.

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    B7 är en bättre bil än B8, så länge den inte börjat rosta..
    B8 är väldigt plastig och känns enkel/billig..
    Men jag tror Marcus (och mitt) svar ovan relaterar mer till detta inlägget.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    En Passat för max 130´ är en gammal bil.

    B7 känns rejält föråldrad och är dessutom ofta rostig vid det här laget.
    B8 är klart modernare, men för 130´ så hade de ju, som sagt, gått 20000 mil+.

    Jag skulle nog försöka stäcka mig till ca. 170´ och köpa en B8 som gått runt 12000 mil i så fall. Helst där "12000-mila" service med DSG-oljebyte nyligen gjorts. Sedan tecknat en försäkring med maskinskada till 15000 mil om möjligt.

    Man skall ha klart för sig att vad som helst kan hända med en gammal bil, oavsett märke. Är de närmare 10 år gamla och/eller gått 20-25000 mil blir risken klart större. Lägga 30-40´ för att få en betydligt nyare bil känns rimligt.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Namn:  Capture.JPG
Visningar: 306
Storlek:  93.3 KB

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 20:06
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 00:38
  3. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 00:21
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 08:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin