Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    El Moss
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    1

    Volkswagen Passat TDI 2.0 4motion - låg bak, felbytta fjädrar?

    Skulle precis åka iväg med husvagnen för första gången, men kom bara hundra meter innan jag upptäckte att bilen har säckat ihop totalt där bak. Visst, bagaget var fullproppat men känns orimligt att det skulle vara med mer än 600kg vilket som är lastvikten. Husvagnen är troligtvis lastad till precis maxvikt alt. lite över. Dock mer vikt bak än fram. Och bilen ska ju klara av att dra en tyngre husvagn än 1450kg, som är totalvikt.

    Att tillägga är att vi fick båda fjädrarna bytta där bak för bara ett par månader sedan. Har läst någonstans att det finns en risk att få fel fjädrar för bilens modell vilket som gör att de blir för svaga. Lyfte precis upp bilen, tog bort däcken, satte tillbaka dem och sänkte ner bilen - och nu ser den ut som vanligt igen. Ingenting är trasigt. När man gungar bilen kraftigt där bak ser man dock att däcken slår i hjulhusen.

    Vad tror ni, ska jag ringa verkstaden imorgon och höra om jag har fått fel fjädrar? Eller har ni någon annan teori om vad det kan vara?Namn:  20210919_121616.jpg
Visningar: 304
Storlek:  1.14 MBNamn:  20210919_121607.jpg
Visningar: 358
Storlek:  1.10 MB

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är väl fel ET på fälgarna som gör att dom tar i!
    Bilen ser sänkt ut (sportchassie?), så med fullt bagagerum är det bara så det blir!

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    L-G
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    23
    Köpte en likadan bil ny 2014 ( med sportchassi), upplevde redan vid första fjällresan med fullt lass att den sjönk ihop väldigt mycket i bak.
    Har sett många "baktunga" B7or på vägarna genom åren.
    Så kontenta är nog att den inte är någon laståsna.
    Fick även kapa ned främre stänkskydden några cm för att de skrapade i hela tiden när de blev lite guppigt.
    Kollade då om man kunde byta till vanliga dämpare/fjädrar men det var inget man rekommenderade...la inge mer krut på det ( de ville hellre sälja en Alltrack )

    Har själv 18t hjul på och det ser likadan ut på min nu olastat ( har gått 11 tusen mil nu så fjädringen har väl en viss utmattning)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 16:24
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-01-17, 09:32
  3. Volkswagen MTM T500 Multivan DSG 4Motion 472 PS
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 19:40
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  5. Byta stötdämpare+fjädrar bora v6 4motion
    Av 2.0 8v i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin