Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42

    Golf Mk7 kombi 1.5 DSG7 missljud växellåda

    Hej,

    Bilen är en 2018 med ca 4500mil på mätaren. Jag har ett missljud från koppling/växellåda. Har inga problem med bilen, går fint, växlar fint osv. Har haft den inne på check för detta ljud men inget hittat. Dock var det mer ett rasslande vid lätt varvande på tomgång. Ljudet i klippet är vid körning på 1:an och låta bilen koppla ur sen dutta lite lätt på gasen. Då rasslar det rejält. Märks inget vid normal körning utan mest när man saktar ner inför ett gupp och sen gasar lite försiktigt och kopplingen ska koppla så att säga.

    Har bokat tid för att undersöka detta igen innan garantin går ut (förlängd garanti). Nu har jag spela in ett klipp med ljudet så jag hoppas det kan övertyga VW om det faktiskt är något som låter galet och bör undersökas lite mer noggrant. Nyfiken på om någon här känner igen detta?

    https://streamable.com/fftdmh

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Fin luftledning. Jag är ingen mastertech men har inte heller kepsen bak och fram.
    Min gissning landar i dubbelmassesvänghjulet, både från ljudet i filmen samt enligt din beskrivning.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Haha jag filmar med telefonen i handen och fönstret öppet så du fick lite kablar och fint väder på köpet. Om det skulle vara svänghjulet, vad kan orsaka att den låter såhär? Jag är lite orolig över att de bara kommer säga att de inte hittar nåt fel eftersom de troligen inte plockar ner växellåda eller liknande för att felsöka. Dock vill jag ha det åtgärdat eftersom jag ju hör att nåt inte är friskt och har garanti på bilen ett par månader till. Om jag spelar klippet för mecken borde han väl inte kunna säga att allt står rätt till?
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-11 klockan 20:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Förstår dom inte att det är fel på bilen efter att ha hört ljudklippet så ska dom inte syssla med bilar

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Sant! Dock hörs det ju bara om man provocerar fram det. Tror de flesta inte skulle märka det eller höra det någon gång under optimala förhållanden. Lite den grejen bara. Det är liksom inte helt uppenbart. Men får se vad de säger. Dock intressant att höra vad andra tror det kan vara. Jag är ganska lyhörd på missljud och sånt, har mekvana. Dock kör jag nyare bilar nuförtiden då jag inte har tid eller ork att mecka själv längre.
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-11 klockan 20:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    En uppdatering på den här har jag glömt. De felsökte och hittade inget. Jag stod på mig och de kollade igen varpå de sedan ringde och sa att de kommer byta "kopplingen". Detta gjordes på garantin och jag har kört ca 3500 mil sedan dess. Bilen känns exakt likadan, alltså inget konstigt och ljudet är exakt likadant som innan bytet
    Jag vet inte varför det låter som det gör men det verkar ju uppenbarligen inte vara något fel men jag orkar inte tjafsa om det med VW längre när de faktiskt bytte kopplingspaketet och bilen fungerar som den ska.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-11-10, 11:31
  2. Missljud DSG växellåda?
    Av illnino i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-29, 22:30
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 02:00
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 18:23
  5. Missljud koppling/växellåda Golf II
    Av Turbolover i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin