Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: E85 spridare?

  1. #1
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290

    E85 spridare?

    Jag undrar om någon (SnooK?) har några tips på spridare som funkar bra med E85. Vet att det finns särskilda spridare som gör en annan typ av "dimma" av bränslet så man kan komma runt tex kallstart-problemen. Ska vara i std-storlek. Har googlat en hel del, men problemet är att 9 av 10 sökresultat handlar om problem med spridare och E85, inte om nya spridare
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det finns många modifierade Bosch ev14 som funkar väldigt bra, tex usrt:s genesis 2 serie.. det viktigaste är riktigt bra atomisering och framförallt rätt spridarbild till rätt topp.. tex bred kona till 2-ventilare, dubbla konor till 4-ventilare, atomisering i spridare/på ventiltallrik osv.
    Helt får man inte bukt med kallstartsbekymmren vid riktigt kalla temperaturer, det är mycke justeringar som lär göras i programvaran för att förbättra det.

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Det finns många modifierade Bosch ev14 som funkar väldigt bra, tex usrt:s genesis 2 serie.. det viktigaste är riktigt bra atomisering och framförallt rätt spridarbild till rätt topp.. tex bred kona till 2-ventilare, dubbla konor till 4-ventilare, atomisering i spridare/på ventiltallrik osv.
    Helt får man inte bukt med kallstartsbekymmren vid riktigt kalla temperaturer, det är mycke justeringar som lär göras i programvaran för att förbättra det.
    Ok, tack! Usually Sideways Racing var en av de jag tittat på. 16V topp för min del så får bli en av dem med två sprutbilder då.

    Tänker jag rätt när jag använder https://deatschwerks.com/pages/fuel-injector-calculator
    och kommer fram till att ca 500cc spridare bör vara lagom?

    Namn:  Capture.JPG
Visningar: 311
Storlek:  45.6 KB
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Ser väl rimligt ut, prata med Scott som äger USRT, så hjälper han dig med storlek och lämplig spridarbild, du kan hälsa från mig

    Va bygger du för kul 4cyl sugmotor på 280häst..? Typ av motorstyrning? å varför e85?

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Ser väl rimligt ut, prata med Scott som äger USRT, så hjälper han dig med storlek och lämplig spridarbild, du kan hälsa från mig

    Va bygger du för kul 4cyl sugmotor på 280häst..? Typ av motorstyrning? å varför e85?
    Du får läsa min projekttråd, nånstans där i mitten finns motorbygget

    MAXXECU blir det. E85 för att kunna SFRO regga.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Kikat igenom tråden.. jääklar va tid å slantar nerplöjt i den gamla bilen..... För visst äre samma gamla vinröda som bromsades nån gång på mantorp 02-03 med k-jet å ~190ish hk? ��

    Effektmålet på 125-140hk/liter som sugmotor är ambitiöst, snäppet över hondas S2000 med sina 127hk/l.. då med en av världens bäst flödande toppar och v-tec(fusk...).

    Det är säkerligen möjligt att bräcka det i peak-hp med en vw, och du gör verkligen ett ambitiöst försök här.. men uppoffringen av låg/mellan-registren och körbarheten kommer att vara enorm.. även avgasvärdena kommer att vara helt uppåt väggarna, e85 och katalysator till trots.. du kommer att behöva en riktigt duktig tuner till det maxxecut, som hjälper dig att släta över så mycket som möjligt av detta.. ska bli sjukt spännande att se vad den levererar för peak-hp, hatten av för ett fränt bygge!

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Den är mycket riktigt bromsad till 190hk med K-jet mha UltraMotors.

    Mmmm, vi får se hur det blir. Det är ju helt klart en nackdel att behöva åka på "VTEC-kammen" ända från tomgång istf från 6000rpm. När motorn byggdes gav jag min motorbyggare fria händer, spendera så mycket tid och delar du vill, men jag ska ha minst 125hk/l. Han har lovat det så jag får ju tro på det. När motorn var klar så var just kammarna det enda som jag kanske var tveksam till. 5+mm i lyft i ÖD känns ju sådär Men enligt honom kunde jag glömma dom litereffekterna med snällare kammar.

    Men han har lovat att det skall funka, körbarheten skall bli ok, enligt honom med ITB och 4-2-1 grenrör och 13:1 i komp skall det släta över det hela

    Jag har iaf redan ställt in mig på att behöva besiktiga med andra kammar

    Oavsett så bygger han 2l 5-cyl motorer NA med 300hk. 20% mer ventilarea, men med varvstopp på 7500rpm. Att varva 8500 ist ska kompensera för de saknade 20% säger han för att nå samma effekter. Du får tänka på att min topp inte egentligen är en VW-topp. Ventiler, kanaler, förbränningsrum har ju helt andra geometrier.

    Själv tycker jag det skall bli så skönt med en bil som har karaktär, jag är så less på moderna överladdade skit-bilar. Max vrid vid 1300rpm och sen platt momentkurva som tappar på slutet. Så j*vla tråkigt, fin körbarhet men noll körglädje Så för min del ser jag snarare fram emot en motor som spottar och fräser lite i början och sen sjunger på slutet
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Tillägg, har mailat Scott får vi se vad han säger.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Tror att du tänker i helt rätt banor, det ska bli spännande att se karaktären/registret på maskinen ifråga, kul med någon som vågar sig på det lite mer extrema

    Fanns väl nån jänkare som byggde 2.0l 20v sugis och körde en hög 10a på 402m som bäst.. autronic sponsrad.. dom hävdade nånstans närmare 300hk, så ingenting är ju omöjligt
    Senast redigerad av Sn00k den 2021-09-12 klockan 21:44.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Själv tycker jag det skall bli så skönt med en bil som har karaktär, jag är så less på moderna överladdade skit-bilar. Max vrid vid 1300rpm och sen platt momentkurva som tappar på slutet. Så j*vla tråkigt, fin körbarhet men noll körglädje Så för min del ser jag snarare fram emot en motor som spottar och fräser lite i början och sen sjunger på slutet
    Jag håller med. När SAAB började köra turboladdade motorer var karaktären mer åt det spetsiga hållet, med vardagsmått mätt, jämfört med dagen platta karaktär. Jag kan också tycka att det var rätt trevligt när det börjar lite smått men sen bara fortsätter dra uppåt i registret. Helt annan sak än dagens konsumentmotorer...

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Tror att du tänker i helt rätt banor, det ska bli spännande att se karaktären/registret på maskinen ifråga, kul med någon som vågar sig på det lite mer extrema

    Fanns väl nån jänkare som byggde 2.0l 20v sugis och körde en hög 10a på 402m som bäst.. autronic sponsrad.. dom hävdade nånstans närmare 300hk, så ingenting är ju omöjligt
    Tack, ja jag tycker också det skall bli spännande! Om den blir för extrem så kan jag ju bara gå ner ett eller 2 steg på kammar, resten av konceptet funkar ju ändå.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Sn00k: har inte fått nått svar efter 3d när jag kontaktade dem via kontaktformuläret på hemsidan. Om du har ngn annan kontakt info till dem får du gärna PM:a den
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    För min del ser jag snarare fram emot en motor som spottar och fräser lite i början
    och sen sjunger på slutet
    Helt rätt !

Liknande ämnen

  1. Spridare 2,0 8v och 2,0 16v
    Av Johan_mk1 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 14:15
  2. Ang. Spridare k-jet
    Av 0lle i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 17:09
  3. Spridare
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 18:55
  4. Spridare
    Av GTIPilot i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 17:35
  5. Spridare
    Av emil_vr6 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin