Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

    Luftburks fråga!, finns som sagt inte mkt till MK8..

    Men är nog 99% lika på Mk7..

    Det box jag har tänkt testa, täcker inte bakre delen av undre box. Svårt att förklara..men det bli öppet där och där borde den ta in luft, men denna del öppen.

    Har sett att det finns en del liknade på Mk7 där den inte täcker hela... Fick en förklaring från en tillverkare att man vill ha den delen öppen för att minska turbulensen i burken... Kan det verkligen stämma?, får mer en känsla av den kommer dra ner varmluft där..

    Nått proffs om har hållit på med detta?

    Namn:  034.JPG
Visningar: 345
Storlek:  53.7 KB

    https://spnewconcept.com/epages/b7e8...2F034-108-1005

    Namn:  034a.JPG
Visningar: 360
Storlek:  65.9 KB

    - - - Uppdaterad - - -

    Denna del av burken bli öppen....som leder rakt ner i burken...så kommer det vatten där så rakt ner i burker.
    Burken har väll dränering?..Namn:  20210904_123923.jpg
Visningar: 341
Storlek:  977.5 KB

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Är absolut inte expert , men gissar på att den drar in varmluft vid låg hastighet. Har du öppnat upp främre delen av intaget (som man kan göra på mk7) så får man rimligen ett övertryck i luftburken när bilen kommer upp i hastighet. Då spelar det mindre roll. Gäller nog till viss del om man inte öppnar upp.
    Dränering finns i oem burken på mk7. Mk8 vet ej men troligen. Det kan du ju svara på...

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    PS Se nedan vad jag menar med att "öppna upp främre delen". Mangewide vet redan .

    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...ht=%D6ppna+upp
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Är absolut inte expert , men gissar på att den drar in varmluft vid låg hastighet. Har du öppnat upp främre delen av intaget (som man kan göra på mk7) så får man rimligen ett övertryck i luftburken när bilen kommer upp i hastighet. Då spelar det mindre roll. Gäller nog till viss del om man inte öppnar upp.
    Dränering finns i oem burken på mk7. Mk8 vet ej men troligen. Det kan du ju svara på...

    /Peter
    Ja precis kommer få en liknade variant som "öppnar" upp fronten mer än original!.

    Så risken som du säger att det kan bli övertryck i burken, vilket inte kan vara bra.. Men blir lite osäker med denna ide´att ha öppen i bakkanten, som du säger lär det sugan in varmluft där vid lägre hastigheter.. Fast kanske är så lite att det inte påverkar..

    En annan sak med öppen del av burken, att de blir lätt att vatten rinner rakt ner i burken....Vilket känns sådär..

    Att jag inte har koll på dräneringen är att jag jag plockade inte ur snögallret så glömde kolla hur det såg ut där..

    Men som sagt jag är lite kluven, vad jag ska göra med detta..

    Kan ju tillägga att jag har allt hemma, men är osäker om jag vill montera...Nackdelen att vara först i Världen att testa detta på en mk8R... ..

  5. #5
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja precis kommer få en liknade variant som "öppnar" upp fronten mer än original!.

    Så risken som du säger att det kan bli övertryck i burken, vilket inte kan vara bra..
    Min tanke är att det är precis det man vill, använda luftflödet från fronten för att skapa ett övertryck i burken, och på så sätt säkerställa att inte varmluft från motorrummet smiter in i burken genom någon öppning eller springa.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja så sant, men kanske skrev fel. Har diskuterat fram och tillbaka med fabriken som gör min box och ifrågsatt varför den inte täcker hela undre boxen!

    Men enligt den så blir det turbolens i boxen om den är stängd helt och man öppnar upp mer i fronten.. Så de vill ha att lite av luft ska kunna gå igenom boxen...

    Jag är lite osäker om detta nu kan stämma eller om det vara är en efter påhittad historia för att rädda en ny produkt som kanske är fel konstruerad.....
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-07 klockan 10:23. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Denna del vill man ha öppen på den lösningen jag har fått, känns sådär...kan de även gå ner rätt mkt vatten

    Namn:  open.JPG
Visningar: 301
Storlek:  71.7 KB

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det blir ju lite trubbigt att godtyckligt påstå att det minimerar turbulens bla la bla i boxen. Var finns fakta för påståendet skulle jag fråga. Lika väl vill du ju se att burken faktiskt får bilen att andas bättre och inte bara dekaltrimma motorrummet?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Upplägget är som denna!, men inte samma tillverkare. Men REVO har fina siffor på Mk7an där det gett fina siffror

    Så jag tror på ideén med att använda originalburken och förbättra runt om...

    https://www.onlyrevo.com/blog/volksw...ance-upgrades/
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-08 klockan 18:49. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10
    Medlem Nyqan72s avatar
    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Anders nyqvist
    Medlemsnr
    5592
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    28
    hej om man tittar på HGP som trimmat till 444hk så ser det misstänkt original luftburk med annan slang till turbon.
    Men den kan ju vara special. och räcker det till så många hästar så behöver man nog inte överdriva om man nu inte ska fortsätta och trimma mera. Och är det inte så att i ett stängt utrymme så kommer det inte in mera luft än vad som går åt till motorn det blir ju stopp. Rätta mig om jag tänker fel.
    Senast redigerad av Nyqan72 den 2021-09-20 klockan 13:09.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja tror inte heller själva boxen är någon flaskhals under typ 500hk, men slangen mellan turbon och burken verkar vara populär att byta.
    På Mk8 är det en konstig hals som smalnar av in till boxen, av en oförklarlig andledning. Men Kolfiber boxen jag har, så får jag samma diameter från turbo till box...så gör säkert något!

    En annan fråga!, nån som testa RaceChip? . De har ju snäppt upp sig lite under åren, fast det är "mygel" trim...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-20 klockan 13:57. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-04-27, 10:35
  2. Packning finns inte kvar.. Utgått på VAG
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 19:55
  3. synd inte denna finns här
    Av Golf Racing i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 06:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin