Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Hugo Nielsen
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1

    Byta växellådsolja manuell Passat B6

    Hej,

    Jag har en Passat B6 2008 1.8TSI med 6-växlad manuell växellåda, 02S. (växellådskod JWX på lappen i bilen)

    Jag har försökt läsa mig till hur byte av växellådsolja går till på denna modell och växellåda, det verkar finnas två metoder men jag kan inte komma fram till vilken som gäller denna modell och växellåda.

    1. Öppna dräneringarna och tömma oljan för att sedan stänga igen och fylla via nivåpluggen på sidan tills det rinner ut.
    2. Öppna dräneringarna och tömma oljan för att sedan stänga igen och fylla upp 1,9 liter genom hålet för backgivaren.

    Är det någon som kan vet hur man skall göra detta byte så vore jag väldigt tacksam för guidning.

    Mvh, Hugo

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Davd Illes
    Ort
    Västra Torup
    Inlägg
    7
    Borde finnas filmer på YT kan man tycka? Iaf jag har en B8 där jag köpt den svindyra originaloljan till den manuella lådan (dyrare olja än till mina BMW M med manuell låda, VW kan om de vill ). Iaf i mitt fall så fanns det endast en dräneringsplugg (om jag minns rätt) men man skulle även ta bort "täckbrickan med VW logga på lådans undersida" då det kommer ut ytterligare ca 0.8-1 liter olja då (tydligen nån "skvalpkant" som gör att den oljan inte dräneras?) Iaf fylla på gjorde man genom att lossa givaren för backen o fylla på tills det kom ut olja där (gissar runt 3 liter olja som mest). Så kolla YT, du kommer få bra konkreta råd av folk som gjort detta innan, skulle inte bli förvånad om bytet på en B6 är praktiskt taget identiskt med en B8...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Tror att TS löste det för snart 2 år sedan

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om det är en manuell växellåda utan diffbroms, kan man ta nästan vilken 75W-90 som helst som uppfyller API-GL4 eller GL4/5
    finns tom. på hyllan hos biltema, jag har denna oljan i min utan några problem hittils: https://www.motor-oel-guenstig.de/sc...O-75W90-MAX6-1 ( LHY-växellåda )

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Tror lådan ifråga vill ha en GL4+ klassad olja med additiven för just bronslegerade syncringar.. att köra på gl4/gl5 brukar funka några tusen mil, sen har syncringarna korroderat och lådan börjar "tugga" i växlarna.

Liknande ämnen

  1. Byta växellådsolja Caddy
    Av davve i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 04:44
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-27, 21:30
  3. Byta växellådsolja Golf III
    Av HBack i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-11-11, 12:13
  4. Byta växellådsolja DSG GTI V
    Av GTIMKV i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 09:51
  5. Byta växellådsolja 02J ?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 06:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin