Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282

    3 månader gammal passat 8.5 varnar för låg oljenivå

    Hej,

    Hämtade ut en ny förmånsbil i mitten på juni, en passat r-line 200hk tid med 4motion och dsg. Nu ca 3 månader senare så varnar den för låg oljenivå och oljan på stickan är under min gränsen. Nog för att vw bilar kan förbruka mer olja än gemene bil men funderar starkt om jag ska vända mig till återförsäljaren för detta låter jävligt orimligt!?

    Vad säger ni?

    Tack!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Bilen har ju gått 800 mil och att man får fylla på 6-7 dl olja efter de första 800 milen är absolut inte "jävligt orimligt". Inte när det gäller en Passat eller någon annan bilmodell.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hur mycket olja var det i när du fick bilen?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Bilen har ju gått 800 mil och att man får fylla på 6-7 dl olja efter de första 800 milen är absolut inte "jävligt orimligt". Inte när det gäller en Passat eller någon annan bilmodell.
    Alright, anledningen till varför det känns orimligt är att så inte var fallet med varken min gti eller superb som också var nya. Behövde inte fylla på något till service, skillnaden var att då hade bilen gått längre men under en längre period då de var privata.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Hur mycket olja var det i när du fick bilen?
    Kollade inte oljestickan den är ny från fabrik så jag utgår att den var full.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kan du inte filma när du går in till åf/säljaren/verkstaden och går igång på att du vill reklamera köpet/lämna in för felsökning varför du ska behöva fylla på olja efter 800 mil. Den minen blir nog obetalbar

  6. #6
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Har kört mååååånga mil med tdi-maskiner genom åren och har aldrig behövt fylla på olja. Då har oljebytena skett vid cirkus 3 000 mil. Kan dock inte uttala mig om denna spis och om dessa drar olja. Fyll på olja och och se hur mönstret blir framöver.

    Du nämner din tidigare golf gti, enligt din profil en 35:a.
    Du behövde aldrig fylla på olja mellan service på den? Själv får jag fylla på efter ca 500 mil årligen mellan service. Detta har skett nu i 7 år och maskinen har ännu inte passerat 10 000 mil. Den spisen är känd för att gotta i sig olja.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Min förra bil, en Golf VI -11, 1.4tsi drog ca 1 liter första 1000 milen, sen slutade oljeförbrukningen helt. Min nuvarande Tiguan II -17, 2.0tsi, har aldrig förbrukat någon olja.

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Man kan inte göra en direkt jämförelse mellan en TDI-maskin och en TSI-maskin. Det är inte bara olika motorer utan även helt olika tekniker. Förutom att båda är förbränningsmotorer...

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Skodan var en tdi dock @vrf

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Kan du inte filma när du går in till åf/säljaren/verkstaden och går igång på att du vill reklamera köpet/lämna in för felsökning varför du ska behöva fylla på olja efter 800 mil. Den minen blir nog obetalbar
    Vet inte varför jag bemöter ett sånt här inlägg men… sa jag att jag ville reklamera bilen? Det är en förmånsbil så ingen av kostnaderna drabbar mig, om några, för framtida händelser. Min fråga är om det var rimligt eller inte svara ja för att eller nej för att eller inget alls förslagsvis. Det är inte så att det är ett problem att fylla på olja utan hela poängen är att någon kanske mer kunnig på denna motor kan säga det är ganska normalt första 1000 milen… t ex. Vet dock inte vad ditt syfte var?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Har kört mååååånga mil med tdi-maskiner genom åren och har aldrig behövt fylla på olja. Då har oljebytena skett vid cirkus 3 000 mil. Kan dock inte uttala mig om denna spis och om dessa drar olja. Fyll på olja och och se hur mönstret blir framöver.

    Du nämner din tidigare golf gti, enligt din profil en 35:a.
    Du behövde aldrig fylla på olja mellan service på den? Själv får jag fylla på efter ca 500 mil årligen mellan service. Detta har skett nu i 7 år och maskinen har ännu inte passerat 10 000 mil. Den spisen är känd för att gotta i sig olja.
    Nej på min superb behövde jag aldrig fylla på olja därav frågan. Det var en 4x4 tdi 2015 170hk
    Nej men golfen var ett dåligt exempel för den rullade för lite

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ditt uttryck ”Jävligt orimligt” uppfattade jag som jävligt irriterat. Med det kanske så du uttrycker dig om du känner dig nöjd och glad. Jag skulle inte utrycka mig så om jag inte var beredd att smiska säljaren och en verkstad med en sparris.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Nu vet jag inte säkert hur det är med just din bil och instruktionsbok, men ofta står det i instruktionsboken hur mycket oljeförbrukning (och det brukar vara ganska mycket) som skall anses vara OK.

    Lågfriktionsmotorer drar ofta en hel del olja. Min egen Audi A4 2.0 TFSI drar ungefär 1L/200 mil.

    m v h Henrik

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Alla bilar med förbränningsmotor (kolvar, cylindrar, ventiler osv ) drar olja. En del bilar så lite så att det ej är mätbart. Om motorn har exakt samma oljevolym efter säg 1000 mil så spär insprutningen vätska ner i oljan. Inte bra. 800 mil? Har man ej referens kontrollerat nivån vid 0 mil (som detta fall) så är det meningslöst att analysera förbrukningen. Oljenivån är det första jag kollar när ny bil har tagits i bruk just för att jag vill ha koll.

    Det är ej rimligt att anta att full oljemängd fyllts i innan leverans.

    Jag är inte någon besserwisser... försöker bara vara saklig.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Om motorn har exakt samma oljevolym efter säg 1000 mil så spär insprutningen vätska ner i oljan.
    Även på en ny bil/motor?

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Även på en ny bil/motor?
    Alla motorer drabbas av blow by gases som går ned i vevhuset, det är därför som det behövs någon form av vevhusventilation. Dessa gaser innehåller koldixod och vatten från förbränning av bränslet samt även oförbrännt bränsle. Bensinen spär ut oljan och kan till viss del volym-mässigt kompensera för oljeförbrukning.

    På min A4 2.0 TFSI från 2007 provade jag ett tag att köra med catch tank på vevhusventilationen, syftet var att fånga upp olja som man inte ville ha tillbaka till insuget på den direktinsprutade motorn för att undvika carbon buildup. Till min förvåning kunde jag dock konstatera att det mest samlades vatten i denna catch can, detta vatten hade dock också en tydlig doft av bensin.

    m v h Henrik

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Men vattnet i oljan förångas när motorn/oljan blir riktigt varm, borde det inte vara likadant med bensinen att den förångas? Men verkar inte så enligt inlägget av Peter-C

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Måhända är det så att bensinen till skillnad från vattnet löses upp i oljan, men nu spekulerar jag bara.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-02-03, 11:32
  2. Bromsar sönderrostade på 22 månader GTE
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-11-03, 14:51
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-10-29, 12:42
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-04-02, 09:31
  5. Gammal Passat reklam
    Av BALAN i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin