Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47

    Ladda batteriet - VW Passat 2016 med batteriet bak

    Hej,

    Jag brukar ladda direkt på batteriet men det är lite omständigt då det sitter lite trångt till vid bagaget. Dessa stift sitter i motorrummet och om jag minns rät så kan man ladda batteriet via dom, men vill dubbelkolla här först.

    Kan man ladda batteriet via dessa stiften ?

    Namn:  Ladda.jpeg
Visningar: 9230
Storlek:  434.1 KB

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ursäkta, men står det verkligen ingenting om det i instruktionsboken?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Ursäkta men nej tyvärr

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Okej otroligt dåligt. Den vänstra är ivarjefall en jordpunkt. Så är det på min Tiguan utan batteri där bak.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag har laddat via de uttagen.
    Fungerat utan problem för mig.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Så här står det i boken...
    Ladda bilens 12-voltsbatteri
    Bilens 12-voltsbatteri bör endast laddas av en auktoriserad verkstad eftersom ett fabriksmonterat 12-voltsbatteri har en teknologi som kräver spänningsbegränsad laddning → [COLOR=#000000 !important][/COLOR]. Volkswagen rekommenderar din Volkswagenåterförsäljare.
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Ursäkta, men står det verkligen ingenting om det i instruktionsboken?
    @jorgenkarls Jag har laddat via dem och det har fungerat.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Vilket i korthet betyder: använd en laddare som klarar AGM-batterier, då bilen är utrustad med sådant iom start/stopp-funktion.(ex. Ctek med 3-stegs AGM.. bulk/absorb/float)

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Jörgen
    Ort
    -
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Så här står det i boken...
    Ladda bilens 12-voltsbatteri
    Bilens 12-voltsbatteri bör endast laddas av en auktoriserad verkstad eftersom ett fabriksmonterat 12-voltsbatteri har en teknologi som kräver spänningsbegränsad laddning → [COLOR=#000000 !important][/COLOR]. Volkswagen rekommenderar din Volkswagenåterförsäljare.

    @jorgenkarls Jag har laddat via dem och det har fungerat.
    Har ett batteri från Biltema i och det fungerar utmärkt att ladda hemma själv. (Skulle aldrig åka till en verkstad för att ladda batteriet)

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Min -15 har inte AGM utan EFB fabrikat MOLL. Mailade MOLL och frågade om laddaren skulle vara inställd på AGM och fick svaret Nej.
    Har monterat fasta Ctek kablar på anslutningarna i motorrummet.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Kan man ansluta startkablar på dessa terminaler? Tvådelad fråga, startkablar om man själv behöver hjälp respektive startkablar för att hjälpa andra?

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Dom CTEK-anslutningar jag har är så klena att dom bara duger till långsam laddning, inte att ta eller ge ström i den storleksordningen.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja, dom är till starthjälp (åt båda håll), men GLÖM inte att stänga av motorn till den bil som hjälper innan du prövar att starta den som behöver starthjälp..!

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    GLÖM inte att stänga av motorn till den bil som hjälper innan du prövar att starta den som behöver starthjälp..!
    Varför då? Jag har alltid haft motorn igång på den bil som ska hjälpa, det vill säga ge starthjälp. Det har fungerat bra i runt 40 år med diverse bilmärken. Dock möjligen aldrig med en WV. Är det något speciellt med WV?

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nejdå, inte något VAG specifikt detta.. Har bytt generator på många olika bilmärken pga starthjälp..

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Du får gärna utveckla. Är det den hjälpta eller den hjälpande bilen som du menar riskerar att skadas? Och i så fall varför?

    Att den hjälpande bilen ska vara igång är inte en åsikt jag är ensam om så det finns säkert flera som gör som jag.

    Här rekommenderas exempelvis mitt sätt.

    Namn:  Screenshot from 2022-12-09 09-10-51.jpg
Visningar: 4274
Storlek:  18.7 KB
    Senast redigerad av vfr den 2022-12-09 klockan 10:42. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja, att ha motorn igång på den hjälpande bilen när man försöker starta är ju den normala rekommendationen för att inte lägga all belastning på den hjälpande bilens batteri. Varför skulle det vara annorlunda på VAG? Är dom generatorerna specielllt känsliga?

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Nu var det minst 10 år sedan jag gav någon starthjälp, men annars har jag alltid haft motorn igång och det har aldrig hänt något med mina bilar. Men nyare bilar är kanske känsligare?

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Menar kanske inte Mex165 att man ska ha hjälpande bilen avstängd när man kopplar på kablarna bara? Och att man sedan startar den hjälpande bilen när kablarna väl är på plats och sist försöker man starta bilen som behöver hjälp.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Risken för generatorn är om det blir en spänningsdip som inte generatorn pallar med på den hjälpande bilen och likriktarbryggan pajar, störst borde risken vara om man ger starthjälp till en diesel och att man har ett batteri som inte är i topp

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är så enkelt som att den hjälpande bilen skall gå i 10-15min för att ladda upp det tomma batteriet i den andra bilen.

    Är det "tomma" batteriet helt dött och inte tar laddning, så skall batteriet bytas innan bilen får startas (kör du med dött batteri, tar generator (och andra komponenter) skada).

    När du sedan har stått i 15min och laddat upp batteriet (på den bilen som skall ha starthjälp) är det bara att stänga av tändningen på bilen och starta den andra (startkablarna sitter kvar).

    Så det hela problemet med detta är om batteriet är dött, då bränner du generatorn (även andra komponenter kan skadas (strömrusning)) på bilen som går..
    Vet du om batteriet är urladdat eller dött på någon annans bil?
    Jag gambler aldrig på det iaf..! Använder iofs bara booster nuförtiden

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-01-17, 17:13
  2. Laddhybrid - ladda batteriet med bränslemotorn
    Av AndySwede i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-11-16, 11:10
  3. Batteriet bak
    Av Mefirst i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 01:34
  4. Vatten vid batteriet Passat 1.8T
    Av freddloff i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 19:03
  5. Drar ur batteriet!!
    Av cnell i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin