Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46

    Vindrutetorkarproblem Golf 2

    Hej,

    På min Golf 2 har jag fått problem med en av vindrutetorkarna i fram som verkar sitta löst. Det gäller torkararmen på höger sida. Har försökt att skruva åt muttern nr 3 på bilden nedan och även försökt att skruva upp muttern men det hjälper inte. Den rör sig inte ur fläcken utan det är bara nr 3, delen längst ned på bilden som snurrar runt. Någon som har ett bra förslag på lösning hur jag åtgärdar det hela så att muttern går att antingen få loss eller kunna skruva åt så att vindrutetorkararmen sitter fast och rör sig när jag sätter på vindrutetorkarna?

    /Ored
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Om nr 3 på bilden rör sig borde det innebära att även den andra vindrutetorkararmen rör sig. De två axlarna med splines (nr 3) sitter ju i nederkant fast i stagen nr 8 som för torkarna fram och tillbaka.

    Om du kan rotera högersidans nr 3 utan att vänstersidans nr 3 roterar med låter det som om ditt problem beror på att staget nr 8 lossnat från högersidans nr 3.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46
    När jag sätter igång vindrutetorkarna är det bara den vänstra vindrutetorkararmen som rör sig. På den högra sidan som man ser med motorhuven stängd så rör sig bara nr 8, muttern och nr 3 på bilden. Höger vindrutetorkararm står helt stilla för att den sitter lite löst. När jag försöker skruva åt eller skruva bort muttern nr 8 så sitter den helt stumt och nr 3 snurrar bara runt. Vid försök att skruva bort muttern nr 3 rör sig inget på den vänstra sidan vad jag kan se. Jag vill alltså kunna skruva åt muttern (nr 8) och helst även kunna lossa på den för att få iordning på höger vindrutetorkararm så att även den rör sig när vad sätter på vindrutetorkarna. Någon som vet hur man löser det?

    /Ored

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag är inte säker på din felbeskrivning, men på mk2 är ett vanligt fel att mtrl från den mjuka torkararmen sätter sig i splinsen på axeln på torkarmekaniken. Kan ibland avhjälpas genom att ta av torkararmen och rensa splinsen och sätta på den igen. Men oftast krävs både en rensning och en ny torkararm.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    För en som inte är van vid Mk2, finns det en mjuk och en hård torkararm???

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag tolkar din beskrivning som att muttern på toppen av nr 3 rostat fast. Kanske går den lossa med lite 5-56 och/eller värme? Som MickeR skriver låter det ju ändå som att hela nr 3 måste bytas och då behöver du ju inte vara så försiktig när du tar bort muttern utan kan i värsta fall använda lite mer brutala verktyg som vinkelslip eller borrmaskin.

    m v h Henrik

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    För en som inte är van vid Mk2, finns det en mjuk och en hård torkararm???
    Lite slarvigt formulerat av mig. Båda armarna är gjorda av mjukt zinkgjutgods som är lika hårt som nykokt pasta.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46
    Ursäkta. Det har tyvärr blivit helt fel från min sida. Det är mutter nr 18 som jag inte kan få loss. Den sitter helt fast på delen nummer 3 den längst ner. Det enda som händer när jag försöker skruva bort muttern är att del nr 3 snurrar istället för muttern.

    /Ored

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Bilden som du laddade upp har så låg upplösning att man knappt ser vilka nummer som står vid vilken del. Dock kanske då min första fråga återstår:

    Om nu del nr 3 snurrar när du försöker skruva loss mutter nr 18, borde då inte del nr 3 dra med sig stag nr 8 i sitt snurrande och i förlängningen då även få den andra torkar-armen att röra sig?

    m v h Henrik

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46
    Så borde det säkert vara att del nr 8 i slutändan drar med sig den andra vindrutetorkararmen men för mig rör sig inte den vänstra torkararmen något mer än i så fall mycket minimalt men den rör sig inte så mycket så att del nr 3 för den vänstra armen rör sig runt vad jag har märkt i alla fall. Det enda jag har märkt som rör sig utan att ha motorhuven öppen är del nr 3 för den högra torkararmen.

    /Ored

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Kommer du åt att hålla fast del nr 3 med t ex en polygrip om du öppnar motorhuven? I så fall kanske du kan få loss muttern.

    m v h Henrik

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46
    Nu har jag äntligen fått lite mer tid att ta mig an problemet. Jag tog helt sonika och använde mig av en mutterspräckare och så fick jag efter det loss muttern. Nu blir det till att köpa en ny mutter och försöka fästa vindrutetorkararmen så att den åter igen sitter fast och kan användas igen.

    /Ored

  13. #13
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Har axel som muttern satt på snurrat inne i torkararmen så har den fräst hålet i armen så det är för stort. Kan inte lagas utan du måste isf köpa ny torkararm.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin