Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    VW Transporter 1.9 TDI 2008 (DPF) - Turbon hänger sig / är sticky

    Har en transporter 1.9 TDi 2008. 130.000 Km.

    Har några problem med denna som jag tror är relaterade till turbon.

    Symptom är som följer:
    - När man växlar så varvar motorn ibland upp när man kopplar ur, precis som att gasen släpper lite efter man släppt upp pedalen. (inte alltid, men ibland)
    - Ibland tänds motorlampan, varnar för LMM (Airmassmeter) som jag är 99% säker på är felfri för den kommer från en likadan bil där den inte ger någon felkod.
    - Motorlampan tänds i huvudsak på sommaren, inte på vintern, och speciellt när man påbörjat en lång nedförsbacke med att släppa gasen helt för att motorbromsa.
    - Det är lite ljud ifrån turbon ibland, inget kraftigt men ett vinande ljud.
    - Den drar något mer soppa (ca 0,75) jämfört med den jag hade innan som drog 0,67. Trots lägre miltal.
    - Om man trampar flera gånger på gaspedalen snabbt vid tomgång, kan man ibland få den att rusa motorn i någon sekund. Vet inte om detta är normalt, eller om det är på grund av att något "hänger sig".
    - När jag loggar boost/MAF osv med OBD2 och appen Torque så ser jag väldigt ofta en "peak" i turbotrycket och att den sedan lugnar ned sig efter acceleration. Vet inte om detta är normalt, men det är märkbart.
    - Ibland får jag en känsla av att turbon varvar upp/ned på ett sätt som inte står i relation till belastningen. (jag kan höra turbon, därför jag inte tycker det hänger ihop). Den ger lite av samma ljud/intryck som när man har en slirande koppling, att den liksom först varvar upp högt och sedan lugnar ned sig.
    - Bilen är märkbart trögare på låga varv än den 1.9TDi transporter jag hade före denna (2005 modell). Denna känns nästan död under 2000rpm men vaknar till när turbon spoolar upp. Osäker om det är något normalt på grund av motorstyrningen / DPF som saknades i den gamla, eller om detta är på grund av ett fel.

    Har en känsla av att dessa problem kan vara relaterade till variabel turbovains (har ingen aning om det sitter en sådan turbo) eller att det har något att göra med wastegate eller annan form av styrning till turbon som liksom blivit "klibbig/sticky" och då hänger sig lite ibland.

    Problemet är mindre på vintern (motorlampan tänds då inte) och mer på sommaren.
    Bilen har vid ett tillfälle varit ståendes nästan ett år utan bruk, och stod då utan luftburken/röret monterad. Kan ha kommit fukt / kondens ned i turbon?

    Någon som varit med om liknande problem?

    Bifogar bild på loggen. Boosten peakar ibland på 16, och går sedan snabbt ned igen.

    //GF

    Namn:  turbologg.jpg
Visningar: 349
Storlek:  21.3 KB

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Uppföljning av försök till problemlösning.

    Jag googlade massor på problemet och hittade flera youtube videos om dålig rörelse i armen som styr turbon. (turbo-vains?)

    Det byggs tydligen upp sot i turbon, som man kan ta bort genom att spraya in ugnsregngörning (mr.muscle).

    Jag hade som av en slump en precis likadan flaska stående hemma, och en 60cm lång slang av silicon som var 25år gammal (från RC hobby med modellmotorer / metanolmotorer).

    Jag tog av spraynippeln på sprayflaskan, och trädde slangen över röret som blir kvar. Jag använder inte ett rör från WD40 eller 5-56 som i videon, det är onödigt.

    På nyare bilar med DPF är det dessutom svårt att göra som i videon där han monterar lös avgasröret efter turbon. Jag valde att gå via EGR ventilen istället.

    Jag demonterade en del av rören till EGR ventilen, ett jävla jobb för skruvarna sitter mellan motorn och torpedväggen på en transportern.

    När jag lossat röret så körde jag ned slangen i turbon, och sedan så sprayade jag ugnsrengöring tills det var så fullt att det kom upp ur röret.


    Efter det så tog jag en förlängare tilll 3/8 satsen som var ca 40-50cm lång och jobbade armen på turbon upp och ned upprepade gånger. Detta gjorde jag var 10e minut ca i en timme eller mer. Efter detta så fick det stå i totalt två timmar.

    Sedan startade jag bilen och körde den hårt i ca en timme på motorvägen, där jag körde fram och tillbaka mellan två avfarter för att få upp alla temperaturer på max. Boost peaken var nu 18PSI som högst under lång acceleration i uppförsbacke, där jag tidigare sett endast 16PSI.

    Hela operationen, inklusive väntningen, tar ca 4 timmar. Arbetet att demontera EGR ventilen är kanske 15-30 minter beroende på hur händig du är och vilken bil du har. På min bil räcker det inte med vanliga standardverktyg, utan man behöver XZN hylsor för att lossa EGR ventilen. Man behöver även en kort och en lång XZN bit, det fungerar inte med bara kort eller en förlängare på min bil för att det är för trångt mellan rören och skruven. Jag använde en XZN kort modell på övre skruven, och lång modell på undre skruven.

    En burk med ugnsrengörning kostar 30:-

    Namn:  xzn.jpeg
Visningar: 287
Storlek:  136.6 KB


    Nu har det gått en vecka och gasen "hänger sig" inte längre, och turbon gör inte lika markanta boost toppar när jag kollar på Torque.

    Jag kommer följa upp här senare och se om problemet löste sig helt eller om problemet med felkoden kommer tillbaka. Felkoden har inte tänds på en vecka nu.

    //GF

    Namn:  Screen Shot 2021-09-04 at 13.11.01.jpg
Visningar: 253
Storlek:  25.8 KB
    Senast redigerad av good.fidelity den 2021-09-04 klockan 14:15.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Bra med uppföljning!!! Jag håller tummarna för dig och bilen!!

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Video med en hysterisk britt för den som inte förstod processen:

    https://www.youtube.com/watch?v=idlb...sGarageCarMods

Liknande ämnen

  1. Kamrem transporter 2008 2,5 tdi automat.
    Av fillsing i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-10-16, 21:27
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-09-25, 08:25
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-03-19, 10:55
  4. Startmotor hänger sig.
    Av __alexx_ i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 13:33
  5. mk2 16v som hänger sig på 2000 varv
    Av kroll i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin