Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Peter Karlsson
    Ort
    Åre
    Inlägg
    4

    Passat Alltrack B7 diesel knackar och rycker vid gaspådrag kall

    Jag kör en Passat Alltrack B7 2.0tdi 2013 som gått drygt 17''' mil. Nu när det börjat bli lite kallare (10°C i Jämtland) har bilen börjat knacka vid belastning/gaspådrag när den är kall, och den är också ryckig och känns väldigt svag då. Efter knappt nån minut går det över.

    Kanske relaterat: Jag gjorde nyligen service på en VW-verkstad, och då noterade man en del olja under motorn, och man misstänker oljeläckage. Inga felkoder satt. Jag har kollat oljenivån och eventuella oljepölar under bilen och har inte kunnat bekräfta läckaget.

    Vad har forat för kunskaper om det här?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Det är väl helt normalt att en diesel låter och går på det viset
    Oljeläckaget har ingenting med nämnda saker att göra ivarjefall.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Peter Karlsson
    Ort
    Åre
    Inlägg
    4
    Nej det har kanske inte med oljeläckaget att göra, men beteendet är helt klart nytt för den här bilen. Har inte behövt fega med gasen första accelerationen förut.
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-30 klockan 17:17. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Peter Karlsson
    Ort
    Åre
    Inlägg
    4
    Verkstaden säger att knacket kommer från dubbelmassesvänghjulet. Oljeläckaget var inte relaterat.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Albin Söderlund
    Ort
    Duved
    Inlägg
    3
    Hej Peter! Jag har en likadan bil som du och nu när den kommit upp i ungefär 17000 mil har den samma problem som din. Vad blev lösningen på detta problem med dubbelmassesvänghjulet?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vet inte om det är vanligare med DSG att DMFW låter, eller om det är ovanligt med manuella passater!?!?
    Oklart vilken som sitter i era bilar..!

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Peter Karlsson
    Ort
    Åre
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AlbinS Visa inlägg
    Hej Peter! Jag har en likadan bil som du och nu när den kommit upp i ungefär 17000 mil har den samma problem som din. Vad blev lösningen på detta problem med dubbelmassesvänghjulet?
    Verkstaden bytte dubbelmassesvänghjulet men problemet kvarstod. Behövde inte betala för det jobbet (21kkr) och hänvisades till samma verkstadskedja i större stad. Där mätte man upp att en spridare var trasig. Den byttes och problemet försvann. Tror det landade på en bit mellan 16 och 18kkr. De är dyra rackare. Tror mtrlet låg på 12kkr.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Men spridare ger väl felkoder?
    Svänghjulet kan skapa felkoder "precis" innan haveri, oftast på DSG'n..

    Bra att det löste sig..
    Kul att höra det finns verkstäder som står för sina misstag..

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Albin Söderlund
    Ort
    Duved
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av pter Visa inlägg
    Verkstaden bytte dubbelmassesvänghjulet men problemet kvarstod. Behövde inte betala för det jobbet (21kkr) och hänvisades till samma verkstadskedja i större stad. Där mätte man upp att en spridare var trasig. Den byttes och problemet försvann. Tror det landade på en bit mellan 16 och 18kkr. De är dyra rackare. Tror mtrlet låg på 12kkr.
    Okej, tack för den informationen Peter! Då har jag två grejer att undersöka, men på din beskrivning (och med tanke på att bilarna är lika och gått lika långt när problemet uppstod) tror jag att jag har samma problem som du.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Salman Omalar
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    3

    Jag har samma problem på min passat 2014 års model.

    Hej! AlbinS
    Jag har samma problem som du beskriver har du hittat problemet?
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-09 klockan 15:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2023
    Namn
    Albin Söderlund
    Ort
    Duved
    Inlägg
    3
    Hej Salman. Nej jag har inte fått ordning på problemet. Jag har haft bilen hos min mekaniker som konstaterat att det inte har med svänghjulet att göra (det hade hörts, framförallt vid start och avstängning) och eftersom den inte ger några felmeddelanden har jag inte tagit mig längre. Jag uppdaterar här ifall jag hittar en lösning!
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-09 klockan 15:42. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Salman Omalar
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    3
    Ok. Jag tror inte heller att det är fel svänghjulet.hade det varit fel på svänghjulet då knackar bilen även vid tomgång. Jag har varit hos min mekaniker han mätte trycke på spridarna det var inga fel på det.Min tro att är bilen släpper bränslet tillbaka på något sätt bilen rycker för att inte får tillräcklig med bränsle vid start. Jag tror att det är fel på bränsle tryckventilen.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-09 klockan 15:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har alla med dessa problem bara tankat premium diesel?

  14. #14
    Medlem Nyqan72s avatar
    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Anders nyqvist
    Medlemsnr
    5592
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    28
    EGR ventil kan vara en orsak till problemet. Har haft liknade problem på golf diesel samma miltal innan den blev totalt okörbar.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2024
    Namn
    Salman Omalar
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    3
    Hade det varit egr ventil skulle bilen rycka och knacka även när den är varmt också. problemet på min bil försvinner redan efter 5 km körningen.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-10 klockan 20:58. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16
    Medlem Nyqan72s avatar
    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Anders nyqvist
    Medlemsnr
    5592
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    28
    Det kanske beror på att den inte är sönder men funkar inte riktigt som den ska. Jag kan ju säga att jag fick inga fel meddelande fören den hade gett upp. Men symtomen du har kanske man skulle kolla upp den, bara ett tips. Det knakade ljudet kan vara från den. Kanske går att tillfälligt koppla ur med instrument.
    Senast redigerad av vfr den 2024-01-10 klockan 20:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    99% en spridare, åk till någon som förstår sig på en modern dieselmotor och har utrustning för att logga piezo-injektorer.

    Egr-ventil går snabbt att utesluta genom att släppa 2 skruvar där röret går in frampå toppen och stoppa emellan en plåt, men det som beskrivits pekar betydligt mer på en felande spridare än EGR.

Liknande ämnen

  1. Golf VII GTI 2016 knackar vid gaspådrag
    Av Benjan i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 14:57
  2. Golf GTI knackar och slår vid gaspådrag
    Av Olausson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 18:11
  3. Passat 4m rycker vid gaspådrag (2-3växeln)
    Av Martinhedberg i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 17:23
  4. 99a rycker/dör efter gaspådrag!
    Av 2bias i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 06:55
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin