Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Tommy Rosengren
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5

    Passat GTE, fråga om konfigurering av e-manager

    Hej!

    Har skaffat en Passat GTE plugin-hybrid. Vår körmönster är att vi kör korta sträckor på max 20-30 km i stan per dag, samt längre helgturer till båten så det passar perfekt. Kan ladda på garageuppfarten.

    En fråga om laddning/e-manager:
    Jag har skapat en "ivägkörningstid" som återkommer klockan 07:00 varje dag, och som är programmerad att ladda batteriet upp till 80% (för att vara maximalt skonsamt för batteriet). Så om man pluggar in för laddning någon gång föregående dag så kommer bilen se till att ladda under natten så att det når 80% precis klockan 07:00 på morgonen nästa dag.

    Ibland händer det dock att vi inte kör alls 1-2 dagar. Är det helt safe att bara låta laddkabeln sitta i då? Jag antar att inget kommer hända nästföljande nätter eftersom bilen redan har 80%? Den är väl ingen skada av att låta sladden sitta i flera dagar?

    Ursäkta dum fråga kanske

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Vad står det för anvisning eller rekommendation i instruktionsboken?

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Tommy Rosengren
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Tyvärr är manualen extremt ospecifik. Det står inte alls mycket om olika användningsfall. Det enda jag ser är en not om att man bör undvika att ladda 100% varje gång för att spara på batteriet. Tänkte bara höra om någon på forumet har erfarenhet att använda laddningen på det sätt som jag beskrev och om det finns några nackdelar.
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-19 klockan 11:15. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Gjorde en snabb sökning få forumet, kanske finns svaret där. Annars testa med ett annat sökord?

    https://www.gtiklubben.nu/forum/tags.php?tag=gte

    Min egen gissning landar i att laddningen är intelligent och kommer inte utföra någonting som skadar batteriet eller bilen oavsett hur länge du har sladden i.
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-08-19 klockan 12:05.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Laddar den verkligen batterierna till 100% eller "visar" den bara 100% (för att du inte ska kunna skada batterierna)?

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Tommy Rosengren
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Laddar den verkligen batterierna till 100% eller "visar" den bara 100% (för att du inte ska kunna skada batterierna)?
    Både och. Dels kan man ställa in hur högt den ska ladda (jag valde 80%). Men även om man ställer in 100% så lär det finnas inbyggda skyddsmekanismer. Dessa verkar vara lite av en industrihemlighet.

    VW ger 8 år/16000 mil garanti på att batteriet ska ha minst 70% av kapaciteten kvar, och detta är oavsett hur man beter sig. Det jag har läst är att batterierna klarar sig mycket bättre än man först trodde. Tydligen är "snittförfallet" ca 2.3% av kvarvarande kapacitet per år. Det börjar nu finnas elbilar som är ca 10 år gamla och fortfarande har fullt fungerande batterier, med 80-85% av kapaciteten kvar.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ser inte riktigt poängen med att något som i utgångspunkten har begränsad räckvidd inte ska kunna användas fullt ut, utan att ta skada!?!?!?

    Sidnot: Strömpriserna har iaf mångdubblats här i Norge, så om detta är framtiden!

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    TS kan lugnt ställa in laddnivån som önskas utan att behöva fundera på om något tar skada

    Eldrift kommer nog stå sig ytterligare några år framåt, men inte el som genereras någon annanstans än i bilen.

Liknande ämnen

  1. Hej jag har en fråga om vw passat v5 4wd
    Av Vw passat v5 4wd i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-05-05, 09:40
  2. Fråga om bränslevärmare Passat GTE
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-03-10, 21:32
  3. Fråga om koppling , passat -01
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 20:08
  4. En Fråga Angående Passat 3b
    Av polomannen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 21:05
  5. Passat 1,8Turbo-00 E85 fråga
    Av NeXeN i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 01:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin