Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Rasmus Bejorn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Passat Alltrack 2013 vibrerar och låter konstigt från motorn

    Tja!

    Jag har en Passat Alltrack 2.0 TDi 4Motion med automatlåda från 12/13 (rullat ca 20k mil) som har börjat vibrera vid körning på motorväg i över ~115km/h. Hela bilen, även ratten, vibrerar. Jag tycker även att det låter från främre delen av bilen, lite som ett propellerplan eller en större industrifläkt. Varken vibrationerna eller ljudet är noterbara under ~115km/h. Jag testade att frikoppla/fri rullning och bilen vibrerar även då i samma hastighet, men då låter det inte från främre delen av bilen.

    Bilen har precis varit inne på service, besiktning (utan anm.) och en balansering av däcken. Balanseringen gjorde ingen märkbar skillnad och jag antar att de kollade att kvalitén på däcken var okej.

    Jag har sökt runt och landat i att det kan vara en hardyskiva - Låter det rimligt i mitt fall eller kan det vara något annat? Jag har inte möjlighet att byta något själv utan den lämnas in på verkstad. Jag vill dock bilda mig en uppfattning innan jag gör det för att undvika att hamna i en långdragen och dyr reparation.

    Tack!
    Senast redigerad av Bejorn den 2021-08-14 klockan 21:46.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    754
    Inte insatt i modellen alls, men jag förmodar att det är en fyrhjulsdriven historia? Om så kan man misstänka ett stödlager för kardan eller drivaxel, om tillämpligt, även en dålig drivknut, fram eller bak.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Rasmus Bejorn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Hej,

    Tack för din kommentar. Ja, den är fyrhjulsdriven. Jag har sett dessa nämnas tidigare i detta sammanhang. Låt oss se om det är någon som är insatt i modellen eller som har varit i en liknande situation tidigare.
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-17 klockan 17:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Bejorn Visa inlägg
    Tja!

    Jag har en Passat Alltrack 2.0 TDi 4Motion med automatlåda från 12/13 (rullat ca 20k mil) som har börjat vibrera vid körning på motorväg i över ~115km/h. Hela bilen, även ratten, vibrerar. Jag tycker även att det låter från främre delen av bilen, lite som ett propellerplan eller en större industrifläkt. Varken vibrationerna eller ljudet är noterbara under ~115km/h. Jag testade att frikoppla/fri rullning och bilen vibrerar även då i samma hastighet, men då låter det inte från främre delen av bilen.

    Bilen har precis varit inne på service, besiktning (utan anm.) och en balansering av däcken. Balanseringen gjorde ingen märkbar skillnad och jag antar att de kollade att kvalitén på däcken var okej.

    Jag har sökt runt och landat i att det kan vara en hardyskiva - Låter det rimligt i mitt fall eller kan det vara något annat? Jag har inte möjlighet att byta något själv utan den lämnas in på verkstad. Jag vill dock bilda mig en uppfattning innan jag gör det för att undvika att hamna i en långdragen och dyr reparation.

    Tack!
    Egenfrekvensen för hjulupphängningar brukar ligga under 100 km/h. Så det är förmodligen något annat än hjulen. Men det skadar ju inte att slänga på vinterhjulen för att utesluta hjulproblem.

    Inre drivknutar eller hardyskiva låter väl troligt.
    Inre drivknutar brukar ge kraftiga vibrationer vid acceleration, dessutom lever dom ett relativt skyddat liv.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Rasmus Bejorn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    ...
    Tack för svar!

    Jag kommer vänta med åtgärd till jag har testat med vinterdäcken. Om problematiken kvarstår kommer jag be verkstaden att kika på främst hardyskivan och i andra hand drivknutar eller andra tänkbara felkällor.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-02-18, 23:18
  2. Backkameraproblem Passat Alltrack TDI 2013
    Av Tonyf i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-10-08, 11:11
  3. Passat alltrack -14, vibrerar?
    Av Bowen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-02-11, 13:09
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:37
  5. Låter Konstigt om Acc Panelen... BORA
    Av Aspen-83 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 09:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin