Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Problem med fläkt/AC? Tiguan 2018 tsi.

    Hej!
    Jag har stött på ett litet problem ur min mening och undrar ifall någon här kan fundera på om detta är ett normalt förfarande ( i och med att jag är okunnig) eller om bilen måste in på verkstad.

    Bakgrund:
    Nu under bilsemestern på cirka 4 timmars lång körning, slutade ACn att fungera, vad vi trodde. Efter cirka två timmars körning så blåste det ingeting alls. Varken fläkten fungerade även om det lät på bilen att den försökte få fram luften. Det hjälpte inte att starta om bilen på studs utan det löste sig själv efter att ta en liten lång fikarast längs vägen. Sedan så fungerade det igen.

    Efter två veckors semester där bilen använts flitigt upplevde vi inga problem. Däremot på vägen hem efter cirka två timmar hände exakt samma fel igen. Den lägger av, det blir dö varmt i bilen och ingen fläkt eller AC är igång trots att det låter som att den är igång.

    Nu fungerar ac/fläkt som vanligt igen.
    Vad kan va problemet?

    SÅ tacksam för svar.

    Mvh/L

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Går fläkten utan att det kommer luft så är det tätt i intaget, tätt filter eller kanske att spjällen ballar ur och blockerar (men det är väl inte möjligt kanske?)..

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Leif Mattsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Ja, det är klurigt.. Eftersom man inte är så kunnig själv är det svårt ��

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kolla filtret först

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Mattias
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    2
    Har exakt samma problem på min passat 2011. Har bytt fläktmotor samt motstånd utan framgång. Skulle gärna vilja ha lösning på problemet

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Låter det som att fläktmotorn går så gör den nog det!

    Skulle tro att det är en spjällmotor som fallerat. Inte helt ovanligt då det inte tillhör dom mest stabila konstruktionerna på en bil!
    Då du beskriver dig med orden "inte är så kunnig själv" rekommenderar jag att du lämnar in den på en kunnig verkstad då systemet ofta är komplext med komponenter som kan vara mycket besvärliga att byta. Hur det är på just denna bil vet jag inte.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Undraren87 Visa inlägg
    Hej!
    Jag har stött på ett litet problem ur min mening och undrar ifall någon här kan fundera på om detta är ett normalt förfarande ( i och med att jag är okunnig) eller om bilen måste in på verkstad.

    Bakgrund:
    Nu under bilsemestern på cirka 4 timmars lång körning, slutade ACn att fungera, vad vi trodde. Efter cirka två timmars körning så blåste det ingeting alls. Varken fläkten fungerade även om det lät på bilen att den försökte få fram luften. Det hjälpte inte att starta om bilen på studs utan det löste sig själv efter att ta en liten lång fikarast längs vägen. Sedan så fungerade det igen.

    Efter två veckors semester där bilen använts flitigt upplevde vi inga problem. Däremot på vägen hem efter cirka två timmar hände exakt samma fel igen. Den lägger av, det blir dö varmt i bilen och ingen fläkt eller AC är igång trots att det låter som att den är igång.

    Nu fungerar ac/fläkt som vanligt igen.
    Vad kan va problemet?

    SÅ tacksam för svar.

    Mvh/L
    Det kan finnas felkoder för ditt problem. Har du kollat det?

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-07-04, 23:46
  2. Rattvärme Tiguan 2018
    Av Hissi i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-04-29, 23:37
  3. Suzuka 20'' till Tiguan 1.4 TSI CLBM4M 2018
    Av Undraren87 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2021-02-25, 14:43
  4. Vibrationer Tiguan 2018
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-23, 19:33
  5. Dynamisk HiLED Tiguan 2018
    Av lstenhoff i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-15, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin