Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752

    Hög oljeförbrukning

    Min fråga är väl egentligen inte märkesspecifik, men jag ställer den här ändå, då VAG bilar ofta får spela huvudroll i media när det kommer till ämnet hög oljeförbrukning !

    Jag undrar: Nästan alla biltillverkare har ju som smärtgräns 1liter/100mil ! Ligger man på denna förbrukning så borde man ju i alla fall teoretiskt aldrig behöva göra några oljebyten, bara skruva dit ett nytt filter en gång om året!
    Tänker jag rätt, eller finns det en hake?

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Det är många märken förutom VAG:s som är drabbade av detta pga utvecklingen mot lågfriktionsmotorer. Då vi i familjen mest haft VAG bilar de senaste 20 åren kan jag säga att våra ex ej har dragit särskilt mycket olja. Har dock vänner som råkat ut för det.

    Nu till din fråga. Om man hela tiden förnyar oljan pga att motorn förbrukat den så borde den ha bättre status än om motorn ej drar mycket olja. Det tycker jag med. Som du påpekar, det som hamnat i oljefiltret sitter där oavsett oljeförbrukning/ påfyllnads intervall vilket gör att filter inte mår bättre av stor omsättning på olja.

    Att gå så långt som att skippa oljebytet är drastiskt . Det blir ju bara en utspädning av kontaminerad olja om byte ej sker.
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-08-06 klockan 23:28.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Frågan är väl främst en tankelek för mig, som startade i och med köpet av en bil utanför VAG som drar sjukt mycket olja. Jag kände igen problemet som typiskt för modellen och har tacklat problemet med att köra med tyngre olja än specifikationerna, och att inte välja den dyrare "long life" varianten.
    Och ja, jag gör ett komplett oljebyte+filter en gång om året på den!

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Drar bilen tillräckligt med olja räcker det förmodligen med att byta filter.

    Jag hade en sån bil för ett antal år sedan som jag till och med gjorde två oljeanalyser på. En med ny olja och en efter 1500 mil.
    Efter det så bytte jag bara filter. Den bilen drog ungefär 1 L/200 mil.

    Det jag fortfarande är nyfiken på är om det blir en väldigt massa partiklar som är mindre än vad oljefiltret fångar upp. Dessa borde inte göra någon skada/slitage men om man får en orimligt stor mängd av dom så kanske det blir sidoeffekter?


    Edit:
    Ska tillägga att ingen sådan ansamling av ämnen syntes i analyserna.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag har en Audi A4 årsmodell 2007 (B7) med 2.0 TFSI och hög oljeförbrukning (fyller på 5-10 liter olja om året). Ändock byter jag olja i den varje år, när man kikar på oljestickan ser man att oljan är ganska mörk och därmed mår bra av att bytas. Måhända sammanfaller den höga oljeförbrukningen med hög belastning på oljan? Kanske ger lågfriktionsmotorer även mer blowby gases som går ned i oljan?

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag skickade min olja till ett laboratorium, du tittade på färgen.

    Undrar hur VW gör när dom avgör hur långt bilen kan mellan oljebyten?
    Dom kanske har en färgskala som dom mäter mot?
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-07 klockan 11:34. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Jag skickade min olja till ett laboratorium, du tittade på färgen.
    Du gjorde helt klart en mer seriös analys, kanske hade jag inte skrivit mitt inlägg om jag först hunnit läsa ditt inlägg.


    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Undrar hur VW gör när dom avgör hur långt bilen kan mellan oljebyten?
    Dom kanske har en färgskala som dom mäter mot?
    Jag vet inte hur bilen automatiskt känner av när det är dags för oljebyte vid variabla service-intervaller, men en möjlig lösning vore kanske att lysa genom oljan mot en ljus-sensor som mäter hur mycket ljus som kommer fram.

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Du gjorde helt klart en mer seriös analys, kanske hade jag inte skrivit mitt inlägg om jag först hunnit läsa ditt inlägg.




    Jag vet inte hur bilen automatiskt känner av när det är dags för oljebyte vid variabla service-intervaller, men en möjlig lösning vore kanske att lysa genom oljan mot en ljus-sensor som mäter hur mycket ljus som kommer fram.

    m v h Henrik
    Jag ber om ursäkt, jag skulle skippat sarkasmen.

    Nu var det ganska länge sedan jag beställde en sån där analys, men jag vill minnas att man fick ett mått på sot-nivån i oljan. Eftersom det var en bensinmotor som jag hade hög i oljeförbrukning så var sotnivån låg också efter 1500 mil.

    Min erfarenhet är att oljan i Dieselmotor blir svart tämligen fort, långt innan det är dags att byta olja.
    Gissningsvis är sotpartiklarna mindre än vad som fastnar i filtret, frågan är därför om dom gör någon skada?

    Jag är väldigt sugen på att skicka oljan i Passaten på analys typ 2500 mil in i ett oljebyte.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag vet inte hur bilen automatiskt känner av när det är dags för oljebyte vid variabla service-intervaller, men en möjlig lösning vore kanske att lysa genom oljan mot en ljus-sensor som mäter hur mycket ljus som kommer fram.
    m v h Henrik[/QUOTE]

    Jag har för mig att jag läst att en sensor i oljetråget mäter oljans resistans (elektriska motstånd). Leder oljan ström bra innebär det mycket sot och metallavlagringar i oljan vilket ger ett mått på behovet av byte.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag vet inte hur bilen automatiskt känner av när det är dags för oljebyte vid variabla service-intervaller, men en möjlig lösning vore kanske att lysa genom oljan mot en ljus-sensor som mäter hur mycket ljus som kommer fram.
    m v h Henrik
    Jag har för mig att jag läst att en sensor i oljetråget mäter oljans resistans (elektriska motstånd). Leder oljan ström bra innebär det mycket sot och metallavlagringar i oljan vilket ger ett mått på behovet av byte.[/QUOTE]

    Det låter rimligt, svårt att mäta på något annat sätt med en sensor monterade i tråget.

Liknande ämnen

  1. Hög oljeförbrukning
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 20:17
  2. Oljeförbrukning
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 22:13
  3. Oljeförbrukning GTIV
    Av T.Kolmodin i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 00:52
  4. Oljeförbrukning?
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 14:41
  5. Oljeförbrukning 1.8 T
    Av V-W i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin