Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Lackskydd

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67

    Lackskydd

    Hej!
    Har bestämt mig för att ge bilen ett bra lackskydd men funderar på vad man ska välja.
    Jag kommer inte lägga på det själv utan kommer vända mig till en firma som kan.

    Det första jag kikat på är Ditec, dom finns representerade i orten jag bor och jag har bra erfarenheter av lokala firman. Men man vill ju veta om det finns något annat som är bättre om man ändå ska lägga ner dessa pengar.

    Behandlingen hos Ditec som jag funderar på är "Ceramic Plus".

    Dela gärna med er av era erfarenheter osv.
    Tack!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Vad är det för bil? Vad kostar det hos Ditec, efterbehandlingar?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Det är min Passat kombi årsmodell 20. Inte fått något fast pris än hos Ditec, men priset för behandlingen är från 5500:- och det är ju för en "mindre" bil. Så en slant mer än det iallafall.

    Efterbehandlingar lite oklart, 6års garanti och en årlig kontrolltvätt utförs.

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Det är alltid en andra behandling ca ett år efter den första på Ditec. Kostar ca hälften eller mindre än den första.
    Jag skulle rekommendera dig att låta Ditec berätta om de olika alternativen de har och dess skyddsverkan samt vad garantin innebär.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Yes, blir ett besök hos Ditec. Pratade med dom i veckan så ska åka och visa upp bilen nästa vecka. Så får vi se vad dom säger.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Hej, funderar också på att göra en behandling på min 2020 Passat.

    Återkoppla gärna vilken behandling du valde och vad du tycker om resultatet.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det har kommit så mycket produkter på marknaden att man kan överväga andra alternativ. Ett keramiskt lackskydd man lägger på själv kostar 700-1500kr. Sätt ihop vad alla efterbehandlingar kostar med Ditec och gör en rimlig bedömning om det är "värt" det.
    Ditec som de andra gör väl en en lättare polering först så det ingår förvisso något mer än lackskyddet.

    Kolla på YT, det finns nu flera svenska rekondare som testar många olika produkter man lägger på själv. Det finns dåliga medel och riktigt bra medel.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag skulle också vilja få lackskydd pålagt. Men det är ju helt skeva priser på Ditec.
    Eftersom jag tvivlar på min egen förmåga så vill jag helst lämna bort det.

    Finns det inga andra firmor som gör detta? Min lack är så pass ny att jag gärna skippar poleringen.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Jag skulle också vilja få lackskydd pålagt. Men det är ju helt skeva priser på Ditec.
    Eftersom jag tvivlar på min egen förmåga så vill jag helst lämna bort det.

    Finns det inga andra firmor som gör detta? Min lack är så pass ny att jag gärna skippar poleringen.
    Tror alla polerar innan behandlingen eftersom dom menar att även ny lack är ojämn.
    Men visst finns det andra som har behandlingar, Sonax center har en behandling som fått bra kritik.

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Visst hade det varit mycket billigare om man hade kunnat lägga på ett lackskydd själv. Dock är jag helt urusel på att polera och har inte alls de maskiner som krävs. Har inget kunnande vad gäller lackskydd heller.

    Vill helt enkelt inte chansa och förstöra bilen. Då är det bättre att låta någon som kan göra jobbet.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Någon som kan mer än jag får jättegärna rätta mig. Men vad jag känner till så finns inget tekniskt hinder att lägga lackskydd på en opolerad bil. Resultatet kanske inte blir så som man föreställt sig vad gäller finish på lacken, men skyddet blir lika bra som på en opolerad bil.

    På frågan om Ditec och andra liknande företag gissar jag att man åker på minst 10.000-15.000kr över en 6-årsperiod. De kommer alltid kunna hävda att man tvättat fel och behöver ”fylla på” lackskyddet för att garantin ska gälla. Och garanti för eller emot vaddå. En bedömd avrinning? Finns ingen möjlighet att det är värt pengarna, enligt mitt tycke.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    För ca 20 år sedan hade jag en ny A4 Avant. En vän hade jobbat på Mr Cap och han fick låna hallen när han ville efter stängningstid. Han lade på en konservering på min bil utan att polera först. Det blev riktigt bra ändå, och billigt var det
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-08-13 klockan 18:09.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Man kan nog misstänka att recond branschen lägger stor ekonomisk aspekt över det här med lackkonservering, skydd, behandling eller vad man nu kallar det med att försöka skapa en aura av Hokus-Pokus med diverse "inspektioner" "efterbehandlingar" etc.
    Men som jag ser det så är grunden till en snygg lack att den är repfri och givetvis fri från övriga skador.
    Sen vad man i slutändan smetar på för skydd är ju en smaksak. Fortfarande är vax ett bra preparat, men även dom här "spruta på-torka av", och till och med rinn av funkar fint!
    Största skillnaden torde vara hur länge och hur många tvättar preparatet håller glansen!

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Lackskyddet stoppar inga tvättrepor, så om det är viktigt att återkommande polera behöver lackskyddet avlägsnas inför varje polering, och läggas på igen. Det är ytterligare en anledning att dessa behandlingar med garantier drar iväg i pengar. De kommer rekommendera att fylla på och efterbehandla.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Om det är sant eller inte vet jag inte, men jag har hört/läst att med lackskydd blir ytan hårdare och därmed känsligare för skador på lacken vid stenskott. Vill minnas att det var något stort test av olika lackbehandlingar jag läst någongång någonstans

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Om man har ett keramiskt lackskydd med hård yta så borde det skydda mot en del tvättrepor. Om det sedan blir för hårt så lanske det blir känsligare för stenskott. Ingen aning.

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Robban Johansson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    67
    Självklart behöver man ju inte polera. Men jag tänkte att det kanske kunde ge det där "lilla" extra. Men man kanske ska börja med att bara lägga på ett skydd själv hemma och sedan se vad man tycker om det. MAn kanske blir mer än nöjd med "bara" det.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Absolut, det blir ju i regel jättefint efter polering. Men en (1st) polering och lackskydd håller inte för 6 års brukande av bilen med hand- eller maskintvätt om man tycker den finishen är viktig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Absolut, det blir ju i regel jättefint efter polering. Men en (1st) polering och lackskydd håller inte för 6 års brukande av bilen med hand- eller maskintvätt om man tycker den finishen är viktig.

Liknande ämnen

  1. Lackskydd-vax- generell fråga
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-10-09, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin