Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Mk7.5 R
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    24

    Någon kunnig på chassi / Fjädring. Golf R

    Väldigt okunnig inom detta område. Vet ej om jag gjort rätt eller inte.

    Steg 1, bilen är 10mm lägre än standard (OE dämpare och fjädrar)

    Steg 2, monterar Eibach sänkfjädrar på OE dämpare, behöver inte komprimera fjädrar alls, bara byta.
    (väldigt stötig och osäker fram)

    Steg 3, monterar 4 dämpare anpassade för sänkfjädrar, nu måste jag komprimera fjädrar för att montera,
    som det ska vara. Dämpningsmässigt är det natt och dag men, krängningsmässigt väldigt svajigt.
    OE k-stag är 335mm cc, forskar runt och ser att det erbjuds 250mm och 200mm cc stag.
    Köpte ett par justerbara för att testa på 260mm cc, katastrof, tog i drivaxlarna.

    Steg 4, monterade igår ett par justerbara stag och tänkte då, totalt sänkt 20mm.
    Så jag justerade mina till 315mm cc och det känns betydligt styvare nu men,

    Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?

    Tack på förhand,

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Som jag tolkar det vill du kompensera stagens längd för sänkningen, men som jag ser det har du kompenserat åt fel håll.

    Låt säga att du har original krängningshämmarstag och sänker bilen. Efter sänkningen är stagets position i höjdled över marken oförändrad (jag antar här att de nya dämparna har stagets övre infästning lika långt upp på röret som originaldämparna). Men i och med sänkningen har du flyttat subframen med sina krängningshämmarfästen 20mm närmare marken än innan. Detta gör att när bilen står på marken kommer krängningshämmaren vara mer "uppvinklad" än innan, och alltså jobba med en annan geometri än innan sänkningen. Vill man kompensera för sänkningen så att krängningshämmaren jobbar med samma geometri som innan sänkningen, så skulle man behöva "vinkla ner" den igen genom även flytta stagens nedre kulled 20mm närmare marken dvs. förlänga stagen, inte göra dom kortare. Detta kanske dock inte är möjligt (risk för att krängningshämmaren tar i länkarna).

    Om stagets infästning på de nya dämparna sitter på en annan höjd än på originaldämparna behöver man beakta detta också.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Mk7.5 R
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    24
    Kul med svar! Såg nu att man ska justera in stagen med bilen på backen (preload) så det ska bli spännande.
    Så då borde jag få ett hum om vad jag eg har gjort

    Fortsättning följer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-09-01, 18:36
  2. Chassi Golf 7
    Av seagull i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-02-23, 08:24
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 03:06
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 08:54
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin