Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106

    Utanpå monterad actionkamera, vad är lagligt och var får man inte köra?

    Som rubriken frågar.

    Har provat lite i smyg med att montera min GoPro 9 på högra framdörren bara för att se hur det blir.
    Slutsats fungerade ypperligt med en superstark gummibeklädd neodym-magnetisk hållare plus superstark fjädrande säkerhets lina (eg. flera hopkopplade).

    Det hela sticker ut ungefär lika mycket som backspegeln men viker sig lättare vid kontakt med något utanför men i större hastigheter är jag rätt säker på att den skadar en människa eller djur allvarligt trots att kameran inte väger nånting i jämförelse med backspegeln, men den är ju inte lika rund utan lite kantig.

    Förbättring: Montera längre ner och längre fram och i landskaps läge lite mer riktad från bilen.

    Tycker sånt här är kul att leka med men man vill ju inte vara olaglig så det är bäst att fråga er experter som kör racing om sånt.
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-29 klockan 08:17. Anledning: Rättstavning

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kan absolut noll och ingenting om detta ämne, men måste den vara monterad på utsidan av bilen? Eller det är kanske det som är grejen med en actionkamera
    mangewide har väl en sådan monterad inne i bilen när han kör bana?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Förutsatt att bilens totalbredd inklusive last är mindre än 260 cm så får last sticka ut upp till 20 cm på varje sida. "ungefär lika brett som backspegeln", om det blir mindre än 20 cm borde du ha ditt på det torra.

    Jag kan förstå om man vill fästa en action-kamera på bilens utsida för att få lite roliga kameravinklar som t ex visar hur ena framhjulet styr och kanske även hur dess fjädring arbetar.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Kan absolut noll och ingenting om detta ämne, men måste den vara monterad på utsidan av bilen? Eller det är kanske det som är grejen med en actionkamera
    mangewide har väl en sådan monterad inne i bilen när han kör bana?
    Haha, det är ju det som är lite häftigt att få en vy på det viset. Brukar ju ha den på instrumentbrädan inne i bilen bakom vindrutan så ville prova nåt nytt :-)
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-29 klockan 16:33.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Förutsatt att bilens totalbredd inklusive last är mindre än 260 cm så får last sticka ut upp till 20 cm på varje sida. "ungefär lika brett som backspegeln", om det blir mindre än 20 cm borde du ha ditt på det torra.

    Jag kan förstå om man vill fästa en action-kamera på bilens utsida för att få lite roliga kameravinklar som t ex visar hur ena framhjulet styr och kanske även hur dess fjädring arbetar.

    m v h Henrik
    Tackar för svaret!
    Det blir knappt 14 cm i porträtt läge och 8 cm i landsskapsläge så där klarar det sig helt klar, backspegeln sticker ut ca 16 cm

    "Jag kan förstå om man vill fästa en action-kamera på bilens utsida för att få lite roliga kameravinklar som t ex visar hur ena framhjulet styr och kanske även hur dess fjädring arbetar."

    Precis så är det :-)

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Tilägg: Kommer ju inte köra så inne i stan eller parkera med den monterad vid nån kundparkering där den skulle kunna filma människor som går omkring (nån kan ju också sno den då :-)) Utan kommer ha den vid mindre landsvägar och "kostigar" och allt däremellan.

    Vid 110-120 vägar plockar jag nog in den och sätter den på instrumentbrädan för en bättre överblick, för typ, händer inte så mycket på dessa snabba vägar där en låg och marknära vy skull göra nån nytta.


  7. #7

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Två korta filmer då jag testa:

    Doh, blev bilder, men klicka på dom så hamnar ni på min flickr på respektive video...

    Monterad:
    GoPro på höger framdörr by Lars Hernborg, on Flickr

    Provtur:
    GoPro utanför dörr höger by Lars Hernborg, on Flickr
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-30 klockan 02:55.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-09, 11:30
  2. Vart sitter innertempgivaren monterad?
    Av thorax76 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-11-29, 17:31
  3. Är detta lagligt?
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 00:49
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 13:08
  5. Göra rent växellådan (utanpå)
    Av Raz i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin