Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Mats Svensson
    Ort
    Åstorp
    Inlägg
    8

    VW TOURAN går dåligt.

    Hej
    Behöver akut hjälp.
    Har en TOURAN 2013.
    Det började med att jag låg på motorvägen och kände att den började gå dåligt/misstända.
    Gick knappt att köra för det kändes som motorn skulle hoppa ur motorrummet.
    När jag väl fick hem den kopplade vi in datorn och fick felkod "misständning på cylinder 1".
    Lämnade in den på verkstad och han sa att det är oljan som behöver bytas. Mot mina tvivel så gick jag med på det för jag visste att det behövdes. Men det hjälpte inte och verkstaden fortsatte felsöka och kom fram till att grenröret läcker. Väldigt skeptisk igen.
    Är där någon som har tips.
    Inga varnings lampor eller nåt tänds i bilen.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Den verkstaden ger jag inte mycket för.

    Vad är det för motor?
    Är det en bensinare så skulle det möjligen kunna vara en tändspole eller ett tändstift. Har du kollat/bytt tändstift? Det är ju ganska enkelt att göra. Men egentligen behövs det mera information. Det borde väl finnas någon form av felkod o, den går så illa. Dessa kan avläsas med vanlig OBD.läsare eller med VCDS.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Mats Svensson
    Ort
    Åstorp
    Inlägg
    8
    Det är en 2.0 TDI. Jag har kollat felkoder och som jag skrev så var där en felkod "misständning i cylinder 1" och den felkoden har kommit upp flera gånger nu under det "felet".
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-29 klockan 17:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Då det är en common rail så finns det sannolikt bara EN orsak till misständningar på bara EN cylinder, förutsatt att felkoderna är rätt utlästa och man ev. loggat misfires.. och det är en felande spridare.
    Byt denna, tillsammans med nya tätningar och bult till spännblocket som håller ner den(bulten MÅSTE bytas), och koda därefter in nya spridaren, så är problemet ur världen.

    I ytterst sällsynta fall kan det bero på direkta motorskador, trasig kolv/stake/kolvring, men i 99 fall av 100 så är det en spridare på denna motor.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Mats Svensson
    Ort
    Åstorp
    Inlägg
    8
    Är det något man ska ge sig på själv eller det är verkstad som gäller?
    Tips på var man kan hitta rätt spridare för för finns säkert hundratals olika eller?
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-29 klockan 17:53. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Bör nog läsa av artkelnumret på spridarna som sitter i, och ev handla en begagnad, alt. Renoverad ifrån tyskland, då dom kostar en del.

    Har du vana av att skruva så kan du göra det själv, det är ingen raketforskning, men spridaren ska demonteras, lämpligen med avsett specialverktyg och ryckhammare, säten ska göras rent, o-ringar och kopparbricka bytas och kontrolleras, blocket momentdras exakt med ny bult, samt att VCDS eller liknande krävs för inkodning av nya spridaren.

    Gällande alla piezo-spridare så ska dom förvaras stående när dom är urplockade, helst med nosen i diesel, och man får ALDRIG borsta eller försöka torka rent dom i nosen, då hålen är extremt små och lätt sätter igen och förstör spridarbilden.
    (Så man behöver ha lite koll när man köper begagnat, så ingen demonterare borstat/torkat rent dom och lagt dom ner å låtit dom ligga på hyllan i 2-3år)

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Mats Svensson
    Ort
    Åstorp
    Inlägg
    8
    Uppdatering��.
    Inlämnad på verkstad. Två spridare kassa= 24500:-. Dock så är det samma fel och dom misstänker att ventilerna har gått åt helvete på grund av att spridarna inte funkat. Är ingen komp i cylinder 1. Så dom behöver lyfta toppen för att felsöka ytterligare= 17500:-. ����.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Oj.. dom kunde då ta betalt iaf.. galna priser..

    Jäkla otur om ventiler/kolv/ringarna har gett sig =\

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Perra Anders
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    12
    Jävlar va dyrt. Du har ingen helförsäkring så du kan ta smällen som maskinskada? 8 år eller runt 10000 mil har de flesta försäkringsbolag. Man ska även se upp med spridare, bara för att den är dålig betyder det inte att den behöver bytas, vissa företag har "renovering" av spridare där de ultraljudstvättas.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Mats Svensson
    Ort
    Åstorp
    Inlägg
    8
    Sa till dom att sätta ihop allt och sätta tillbaka det gamla igen.
    Så nu står jag och plockar av toppen själv. Har typ inget att förlora om jag misslyckas ju.
    Men en dum fråga kanske, måste jag plocka kamaxlarna för att få av toppen?
    Var så jävla många år sedan jag gjorde sånt här.

Liknande ämnen

  1. 1,4 Tsi som går dåligt??
    Av G4Gti i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 15:51
  2. Tsi som går dåligt
    Av dorian i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 23:22
  3. Förgasarmotor 1.8 CL -85 går dåligt
    Av martinson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:37
  4. g60 går dåligt!?
    Av golfii i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 14:46
  5. GTI 16v som går dåligt
    Av Zephyr i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin