Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106

    Är detta lagligt?

    Blir tokig på att inte ha stöd för höger framfot när man kör i stan typ och måste ha foten beredd, får nästan kramp i vaden över att inte kunna stödja den mer än på hälen.
    Så, fäste en del av en gammal mobilhållare på sidan, och det funka riktigt bra men är det lagligt?

    Under landsväg etc kan man ju "vika" bort benet och få det bekvämt.

    Namn:  IMG_1208.jpg
Visningar: 732
Storlek:  1.09 MB

    Jo, ska städa bilen på fredag men blir lätt så här när man kör runt på småvägar på landsbygden och hoppar ur och i bilen hela tiden ;-)

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Det låter nog mer som att du har ett medicinskt problem än ett problem med bilen.
    Hade problemet varit ett allmänt förekommande problem så hade ju VW hållit kvar vid sina stående pedaler från den gamla Bubblan!

    Men vist, har du ett problem, så är det ju ett problem som bör lösas! Och då blir jag nyfiken och undrar. Hur fungerar den där kulan ergonomiskt med din fot?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag är nog inne på pudas linje för jag förstår inte vad problemet är. Det kan väl inte vara bättre än vad det är "original"? Känns mer som om din bil behöver specialanpassas?

    Ändra2: Kan du inte göra en större platta eller gummi till gaspedalen? Då får du ju stöd till foten av "torpedväggen".
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-07-27 klockan 12:05. Anledning: Ändrade ett ord.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Vadå, medicinskt problem, var tycker ni att man ska vila foten mot när man ha automatlåda, kan ju inte vila den mot varken gas eller bromspedalen.

    Kulan funkar perfekt för man trycker ju inte mot den med kraft utan främre delen av foten vilar lite lätt på den medan hälen vilar och tar upp tyngden mot golvet.


    Ändra 2: men jag vilar ju inte foten mot gaspedalen då jag har automatväxel...

    Jag fattar inte era motfrågor alls om jag ska vara ärlig... fråga bara om det var lagligt att göra så och jag är inte handikappad eller har några andra problem med
    rörligt etc förutom det som kommer med åldern... 68 år.


    Sen blev jag lite förundrad över varför ni inte fråga om var jag har höger bakfot nånstans

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Missförstod dig helt och hållet Du menar typ ett stöd för att vila foten när man inte har den på gaspedalen, ungefär som stödet för vänsterfoten som man ju inte använder alls i en automatare. Har faktiskt inte tänkt på det alls då jag har högerfoten platt på golvet när jag tex har farthållaren inkopplad. Så inget problem för mig, men förstår vad du menar nu
    Då är väl din lösning med mobilhållaren OK, men ser inte speciellt bekväm ut. Laglig? Tror inte att någon bryr sig om den alls, varken SBP eller trafikpolis

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Ja, missförstå är lätt när man inte förmår att ge en korrekt fråga :-)

    Precis så, har också foten platt mot golvet när jag inte kör i stan då jag vill ha foten närmare till pedalerna eller så viker/vrider jag benet bakåt mot framsätet sas men blir ju en bit bort från pedalerna.

    Jo, den är faktiskt bekvämare än det ser ut :-)

    Tja, vill bara vara säker, man får ju tex inte ha en sån där "ratt-snurrare" som jag älska att använda :-)

    Jamen då så, då får den vara kvar tills någon säger ifrån :-)

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag tycker det där verkar riktigt läskigt. Var hamnar foten om du behöver snabbt flytta den från broms till gas eller har foten på golvet i någon situation där du snabbt behöver ge gas? Och det första foten träffar är knoppen? Nejdu det där skulle jag verkligen inte rekommendera.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Inga problem alls att flytta runt foten och pedalerna kommer före stödet nerifrån räknat.
    Behöver man "panik gasa" vilket inte händer så ofta men någon gång har det varit befogat, och man har foten på stödet så glider foten av när man trycker på lite och hamnar på gaspedalen, iaf om man inte har väldigt breda, hårda och stora skor/stövlar, men då är det iaf problem att få plats mellan bromspedal och torpedväggen.

    Faktum är att panikbromsa går fortare nu när foten är på rätt höjd och nära sas.
    Har man foten lös-lutad på gaspedalen och man ska nå bromspedalen så måste man lyfta foten och föra den åt sidan till bromsen, lyfter man inte så tar foten i på sidan av bromspedalen.
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-28 klockan 02:31.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ni som inte förstår har inte en gammal och en ny bil.
    Olika ergonomi, placering av pedal och förtvinade muskler.
    Gammal bil med mekanisk pedal och motstånd, ny bil med noll motstånd i pedalen.

    Man får helt enkelt kramp ibland när man byter bil

    Dåligt svar med iaf.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Inte alls ett dåligt svar, stämmer på pricken :-)

  11. #11
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Man får helt enkelt kramp ibland.
    Då stannar man på lämpligt ställe och promenerar bort krampen. I annat fall är du en trafikfara.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    På en 120 väg? Krampen kommer när den vill och väntar inte på ett lämpligt ställe liksom, men i princip hållar jag med.
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-29 klockan 17:47. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Vill inte låta mästrande. Men problemet finns inte i min bil. Jag slår på den adaptiva farthållaren och lägger fötterna i en vilsam ställning.

  14. #14
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    På en 120 väg? Krampen kommer när den vill och väntar inte på ett lämpligt ställe
    Du känner din egen kropp fullständigt bättre än alla andra. Därför kan du förutse när krampen kan komma och planera din resa därefter.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Så du har aldrig fått kramp i vaderna när du legat och sovit?
    För mig slår kramp till när man minst anar det... men du kan ju helt klart kontrollera det... har du lust att berätta hur för en novis som mig?
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-29 klockan 17:47. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Trevlig inställning du har.
    Men jag kan svara dig ändå.

    I mitt fall är det snarare benhinneproblem.
    Så jag behöver inte stanna pga kramp.
    Jag spänner bara vristen lite pga olika belastning.
    Varför jag vet, jag har rätt bra koll på benhinnor efter lång alpinkarriär.

    Ibland undrar man bara om folk hellre blir kränkta och måste bli "polis" eller om de bara inte vill hjälpa till?

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Inlägget raderat av mig av två anledningar:

    1. Trodde "Lillen" svarade mig så jag missuppfatta totalt, ledsen för det Lillen.

    2. Blandade ihop dom olika personerna som svarat så det blev helt fel och missvisande, ledsen för det också ni andra.

    Kör lugnt och ha en bra sommar alla.
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-29 klockan 04:35. Anledning: Läs ovan...

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Ett litet förtydligande angående kulan (stödet) och högerfoten. Man får ju inte plats med hela främre delen av foten på kulan utan kulan stöder foten en liten bit in, och ungefär i höjd där lilltån sitter fast (går in) i foten så om man trycker till lite lätt så vrider sig foten ner på gaspedalen sas.

    Bilden är inte helt rättvis vad gäller storleken etc då mobilen är rätt vidvinkligt så proportionerna stämmer inte.
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-29 klockan 04:39. Anledning: Lagt till text

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Här är en firma som heter Bilanpassning som gör en massa smarta lösningar till folk med olika behov och önskningar. Testa och hör om det kanske redan finns en lösning på problemet? https://bilanpassning.com/

    Här är tex ett stöd till vänsterfoten för att lättare nå bromspedalen https://bilanpassning.com/forhojt-fotstod/
    Menar det bara som ett exempel att det kanske finns en lösning för att vila högerfoten?
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-07-29 klockan 07:32.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Tackar, men vet inte om det behövs, funkar kalas som jag har det nu.
    Men ska titta lite mer om dom har en bättre lösning, men det måste också gå att återställa då det är en leasing-bil :-)

    Edit: Verkar helt klart vara överkurs för mitt behov... och säkert svindyrt, är ju inga amatörjobb dom utför direkt :-)
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-29 klockan 08:07.

Liknande ämnen

  1. Är detta lagligt?
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-01-07, 00:49
  2. Lagligt med angeleyes?
    Av Kungen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 07:43
  3. Lagligt med webrar på en CL?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 02:52
  4. Weber 45or på MK II 16v lagligt?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 11:19
  5. är detta lagligt?
    Av sciroccoGTX i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin