Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12

    Touran 2.0 FSI 2005, kass tomgång efter spjällhuskalibrering mm

    Hej
    Här kommer mitt första inlägg här, skrivet i lite smått uppgivet tillstånd. Hoppas det hamnat rätt och är tillräckligt tydligt. Kanske blev för långt istället.

    Bilen:

    Touran 2.0 FSI (BLX) 2005, 13000 mil.

    Problemet:

    Usel tomgång och går kasst/ryckigt på låga varv, bra över 1500-2000rpm. Detta efter en spjällhusadaption (eller vad det kan tänkas heta på svenska) med en billigare felkodsläsare för VAG från biltema, på befintliga originalspjället.

    Bakgrund:

    Bilen har alltid gått bra men har just bytt kamkedja och spännare då vi fick felkoder ang kamtider som pekade i den riktningen, om jag fattat rätt (kod 16396). Bytte även egr-ventilen som var sönder i kuggtransmissionen och gav felkod. Passade på att byta kamrem och vattenpump när jag ändå höll på. Under ett par veckor var batteriet helt bortkopplat. När jag fått ihop allt igen och raderat alla felkoder startade jag bilen och den kändes ungefär som vanligt. Den fick bli varm på tomgång och jag tog en provtur på lite drygt en mil, inklusive motorväg. Efter det lyfte jag på huven igen för att titta efter läckor, lyssna osv. Tyckte att motorn gungade en del fram och tillbaks, även om jag tyckte den lät fint i gången. Inga felkoder hade den trixat till heller. Det var då jag inte kunde låta bli att trycka på den spännande knappen för spjällhusadaption (bytte nog luftfiltret samtidigt då jag glömt det tidigare)… Sen dess har det bara gått dåligt. Har testat att koppla loss batteriet över natt, rengöra spjällhuset, fler vändor med spjällhusadaption såväl varm som kall, kopplat ur egr-ventilsladden, men det blir ingen direkt skillnad. Har testkört lite mellan varven och den gååår att köra men dör ibland när man släpper av och kan vara direkt svårstartad efter en vända på affärn, och så den riktigt ojämna tomgången då förstås, i den mån den alls finns.
    Locket till kuggtransmissionen på spjällhuset var ju förstås förslutet med någon duktigt präglad plåtsarg som inte såg ut att vara smidig vare sig att öppna eller lyckas stänga igen, så den såg inte ut att vara tänkt för inspektion.

    Så, vad gör man härnäst??
    Ska man hitta någon käck person med en mer riktig bilfixardator (vcds?) och köra spjällhusadaption igen? Eller kan det vara något annat som har hänt, men som dök upp samtidigt bara för att jag stängde av bilen, typ?
    Och varför funkade det från början, låg det kvar gamla inlärda parametrar för styrningen av det eventuellt halvslitna spjällhuset fastän batteriet varit bortkopplat? Ett nytt spjällhus kostar ju på en del också så jag byter till exempel inte gärna det bara för testandets skull. Om inte det är så att det är troligaste felet då förstås..


    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Inga felkoder?
    Provat att göra adaptionen igen? Det är inte så att du bara raderade adaptionen med din läsare?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Både spjällhus och EGR-ventil behöver adapteras, lämpligen med VCDS.. men kan även vara mycke annat.. vakumslangar som läcker/inte sitter rätt, kamkedja som är fuskad/felinstallerad, vvt-styrningen mm

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Tack för svar!
    Fick inga felkoder de första gångerna. Nu får jag 17851; Potentiometer for exhaust gas recirc. Signal too low.
    kan det ha att göra med att jag inte fått egr-ventilen adapterad än?
    Felkodsläsaren har bara en funktion för spjällhusadaption och när man kör den visar den lite olika värden från lägesgivarna och meddelar efter några sekunder att det hela är klart. Man kan dock inte läsa av eller logga någon mätdata i övrigt med det instrumentet.

    Kamkedja och kamrem känner jag mig så säker men kan bli på att de kom på som de skulle.
    Ska försöka titta lite mer efter vacuum-läckor, men jag har hängt upp mig lite på att problemen började just i samband med att jag körde spjällhusadaptionen första gången. Men är det så att den proceduren styrs av ECU:n och det enda felkodsläsaren gör är att trigga igång den och rapportera? Eller kan den styra proceduren också på nåt sätt?
    VVT-styrningen har jag inte så mycket att komma med om. Den är ju inte bytt, vare sig styrventil eller aktuator, men felkoderna om kamtider som brukade komma tillbaks ganska snabbt innan reparationen har hållt sig borta såhär långt.

    OBDeleven ser ut att ligga inom budget. Kan det funka även för egr-ventilsadaption?
    Finns det någon med vcds i närheten som skulle vara intresserad av ett litet knäck annars?
    Beställde i lite desperation ett nytt spjällhus från autodoc igår. Får se när det kommer om det var smart eller ej..

    Mvh

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det finns VCDS hos mig i Kungsbacka. Men du får själv lista ut vad som ska göras för jag är inte insatt i ditt problem eller vad som behöver göras.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Munken Visa inlägg
    Tack för svar!
    Fick inga felkoder de första gångerna. Nu får jag 17851; Potentiometer for exhaust gas recirc. Signal too low.
    kan det ha att göra med att jag inte fått egr-ventilen adapterad än?
    Felkodsläsaren har bara en funktion för spjällhusadaption och när man kör den visar den lite olika värden från lägesgivarna och meddelar efter några sekunder att det hela är klart. Man kan dock inte läsa av eller logga någon mätdata i övrigt med det instrumentet.

    Kamkedja och kamrem känner jag mig så säker men kan bli på att de kom på som de skulle.
    Ska försöka titta lite mer efter vacuum-läckor, men jag har hängt upp mig lite på att problemen började just i samband med att jag körde spjällhusadaptionen första gången. Men är det så att den proceduren styrs av ECU:n och det enda felkodsläsaren gör är att trigga igång den och rapportera? Eller kan den styra proceduren också på nåt sätt?
    VVT-styrningen har jag inte så mycket att komma med om. Den är ju inte bytt, vare sig styrventil eller aktuator, men felkoderna om kamtider som brukade komma tillbaks ganska snabbt innan reparationen har hållt sig borta såhär långt.

    OBDeleven ser ut att ligga inom budget. Kan det funka även för egr-ventilsadaption?
    Finns det någon med vcds i närheten som skulle vara intresserad av ett litet knäck annars?
    Beställde i lite desperation ett nytt spjällhus från autodoc igår. Får se när det kommer om det var smart eller ej..

    Mvh
    Låter som en typisk felkod för en spjäll-adaptation. Kan du trigga en adaptation av EGR-ventilen?

    Edit: Googlar man så verkar felet bero på en trasig givare. Kan du se bör och är-värde för EGR-halt?
    Du borde nog få tag i en OBD-11 eller VCDS för att felsöka vidare.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Tack för erbjudandet där, Kungsbacka är ju inte alltför långt bort.
    Med det jag har just nu kan jag inte vare sig trigga egr-adaption eller kolla värden, så bestämde mig till slut för att beställa en obd11. Så jag får leta lite vacuumläckor och invänta postgång med gasspjäll plus obd11 så länge. Sen får vi se om det går för en annan att begripa sig på. Verkar som folk lyckats lite blandat med just egr-adaption på den, men jag kanske bara hittat fel ställe när jag googlat, vi får se. Annars finns det ju en viss vcds i Kungsbacka..

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Nu har jag kollat lite mer, utan någon större lycka dock.
    Jag fick min obd11 i veckan ock den verkar åtminstone funka. Har kört både spjällhusadaption och egr-ventilsadaption och det viner och klickar och det står att statusen är ok. Dock ingen skillnad på tomgången och felkoden för egr-ventilspotentiometern kommer tillbaks. Är osäker på vilken kanal man ska titta på för egr-ventilen där, men denna kanske?:
    Namn:  55514D07-EC8E-4C65-8927-8BC02CE0EDCB.jpeg
Visningar: 898
Storlek:  66.2 KB
    I så fall verkar det att den inte kör på egr vid tomgång/nollast, dvs begär inget och får inget heller?
    Namn:  2AB9868E-D7B5-47D7-91CF-12E47AB6917D.jpeg
Visningar: 947
Storlek:  71.5 KB
    Nu köpte jag ju den billigaste ventilen som fanns (ridex) så den kanske är dålig från början.. Såg pressgjuten och riktigt elegant ut på bilderna, men det var något annat som kom i paketet.

    Även letat vaccumläckor med startgas utan framgång. Sprejar man lite i luftintaget går den dock jämnt en stund.. Den längre av de två plaströren till vevhusventilationen blev till smulor när jag gjorde den tidigare reparationen och byttes. Det andra ser i alla fall ok ut. Skruvar man av oljepåfyllningslocket finns där ett tydligt vacuum, men vid tomgång är det riktigt eller??

    Ang. kamfasning. Kollade på kanal 91:
    Namn:  48297F55-FDFF-4B82-83C0-C772BE728020.jpeg
Visningar: 899
Storlek:  85.1 KB
    Om jag tolkar det jag ser rätt såföljer är-värdet bör-värdet ganska snabbt och nära. Vid tomgång kan det se ut såhär:
    Namn:  469A322B-501D-4EAD-A923-E38EB0218B21.jpeg
Visningar: 888
Storlek:  71.9 KB
    Kan man utifrån detta säga att VVT-styrningen verkar funka och att kedjan kommit på ”rättkuggad”? Eller att det åtminstone inte verkar vara orsaken till tomgången? Gissar att det inte säger nåt om huruvida remmen i andra änden av motorn hamnat rätt?

    Nya spjällhuset kommer nästa vecka, men jag vet inte hur mycket man ska hoppas på det egentligen, men det är åtminstone inte testat än då.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Låter som en defekt EGR-ventil, adaptionen ska inte kunna utföras med felkoder lagrade för systemet ifråga.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Tack för svar!
    Nu har jag ju raderat felkoderna varje gång så den varit ”ren” vid själva adaptionen. Men tänkte vänta in gasspjället och sedan beställa ny egr-ventil sen då jag håller med om att den verkar skum. Men så idag hade jag loss kontaktdonet (igen) då det var lite ivägen när jag hade loss o kollade stiften. Efter det har egr-koden hållt sig borta.. Återstår att se om det är bestående, men kan ju varit taskig kontakt i donet, eller om kontakbanan på potentiometern bara slitit upp sig eller nåt.
    Så just nu står jag utan felkoder, men tomgången är densamma..
    Hade även loss det lilla runda locket på pcv-ventilen och tittade till membranet. Ville inte dra för mycket i det, men det såg helt ut åtminstone.
    Har sett att nåt sånt där långtidsvärde för tomgångskompensation av gasspjället sakta tickar uppåt sedan jag hade loss batteriet också (kanal 55, fält 3). Började på noll och stod senast på 3.9%, vad nu det betyder?
    Uppdatering kommer när spjällhuset anlänt, eller om det kommer fler idéer längs vägen
    Mvh

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Ok. Fick spjällhus igår. Bytte och körde adaption. Ingen skillnad..
    Tog loss luftburken igen och tittade på spjället under drift, vilket jag inte gjort innan. På tomgång står det o oscillerar, dvs öppnar, stänger, öppnar stänger osv. Väldigt små rörelser, men ändå. Drog av kopplingsdonet, då spottade den till men gick sedan på jämn tomgång! Men inkopplad står den o svänger.
    Idéer mottages tacksamt
    mvh

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Hej! Ingen lösning, men ett spår:
    Har kollat lite på insugstrycket det senaste, via obd11. Har dålig koll på vad det borde vara vid tomgång men det har varierat mellan typ 550-800mbar, vilket nog är högt egentligen?. Med avstängd motor ca 1000mbar, vilket ju känns vettigt... Testade att rycka MAP-sensor-kabeln och fick ingen skillnad! Varken på driften eller mätvärden. Hade tidigare beställt en billig givare (beställde egentlligen en bosch, men då autodocs egna märke var dyrare tog de sig friheten att skicka en Stark istället). Hursom, med den nya givaren i fick jag samma resultat, på alla sätt. Testade för skojs skull att koppla in den gamla givaren igen, fast ute i fria luften. Fortfarande visas insugstrycket som att det vore runt 550-600mbar!
    Så vad säger gänget? Kablage? Nån anslutning nånstans? Hur börjar man leta i detta?

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Du provade inte att rycka kontakten till MAF-sensorn?
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-06 klockan 11:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Tack för frågan! Har ingen koll på vilka motorer som har o inte, men denna har inte MAF-sensor.. Gissar att en rättvisande trycksignal blir desto viktigare.

    Jag länkade till denna tråden i ett annat forum också och fått lite svar där med. Om man är intresserad finns det här:
    https://www.maskinisten.net/viewtopi...f=112&t=336696
    Får jag nån gång ordning på detta elände kommer jag såklart skriva in lösningen på bägge ställena.
    Mvh

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Har du fortfarande felkod för EGR-spjället?
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-07 klockan 11:34. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Nope, den har hållt sig borta det senaste.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Uteslut EGR-problem, släpp isär röret till den och skjut in en plåtbit/täckbricka och dra åt, starta upp och se hur den går.

    Om problemen kvarstår riv kamrem/kedja och kolla så att allt sitter enligt spec.. börja alltid felsökningen med det du senast fipplat med.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Testade med täckbricka på egr-ventilen efter sn00ks inrådan. Hade samtidigt loss batteripolerna en stund igen och rensade felkoder. Gjorde inga adaptioner. Startade, gick relativt sett som en dröm! Tog bort täckbrickan och den gick dåligt igen.
    Tänkte då att jag skulle testa o skruva dit locket med potentiometer osv från den gamla då det ju var kugghjulen som gått på den. Gick ju förstås inte då det såg helt annorlunda ut rörande sensordelen där.
    Namn:  58D145E4-F5A3-40AA-AE36-37007FFABEFC.jpeg
Visningar: 875
Storlek:  304.0 KB
    Den vänstra är den nya o den högra den gamla. I den nya har jag svårt att se att den känner av nånting? Är det nån kontaktfri avkännare eller bara någon dummy som ger ecu:n det svar som den tror att den vill ha? Spelen i kugghjulen var hursom mycket större i den nya.
    Ska man köpa en ny eller köra med täckbricka..? Är lite skeptisk till att lägga några tusen på en vdo, Magneti Marelli kanske kan vara att lita på?
    Sen är jag ju inte säker på vad jag ska förvänta mig av en helt fungerande ventil heller. Bilen gick ju bra med den gamla som ju var permanent stängd och gud vet hur länge den varit det.

    Men känns helt klart som ett steg framåt!
    Senast redigerad av Munken den 2021-08-09 klockan 15:51. Anledning: Upp-ner blev höger-vänster i figurhänvisning

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Såja, framsteg..!
    Två val nudå, köp en ny av vettigt märke, alt. Montera täckbricka och låt en tuner koda bort eländet.
    En stängd egr är en bra egr

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Otto
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    12
    Beställde en Hella nu då, bör komma i slutet av veckan.

Liknande ämnen

  1. Styrled kass efter 10 månader
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-06-05, 23:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 19:46
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 19:27
  4. går kass efter motor tvätt TDI -99
    Av Hyppe i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 23:08
  5. Kass/Obefintlig tomgång Polo 1,4 -96
    Av Bastard66 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin