Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106

    Baklucka och uppstartsförbrukning T-Roc 2020

    Igår var det 3:e gången som bakluckan plötsigt öppnas. De tidigare 2 ggr såg jag detta när jag kom ut igen och skulle köra. Som tur var hade ingen snott något, men ena gången regnade det också.


    1. Idag satt jag helt lugnt på en stol 15 m från bilen och plötsligt ser jag att bakluckan öppnar sig... kolla i fickan på nycklarna om något hade tryckt på fjärren, men nej, sidan med knapparna vilade mot benet så omöjligt att nått tryckte på knappen??? Förresten är väl 15 m för långt bort för att ens kunna manövrera dörrar mm från nyckelfjärren?
    Va fan händer?


    Har nu hängt en del av ett snuslock som ska förhindra ofrivilliga knapptryckningar:
    Namn:  IMG_1100.jpg
Visningar: 489
Storlek:  1.59 MB




    2. 25-30 °C ute och bilen tar 2-2.5 liter under en uppstart???
    Bilen varm, stoppar en 15 minuter och den börjar räkna ner från ca 1.2 liter?
    Har jag använt Parkeringsventilation i 10-15 minuter, som bara är en fläkt som snurrar utan värme eller kyla, då börjar bilen räkna ner från ca 4 liter när man kör iväg??? Hur vad varför???


    Annars drar den i stort som utlovat så det känner jag mig nöjd med.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Vet inte hur din fjärr ser ut och om du förmodligen ficköppnar bakluckan eller inte?
    Jag har haft min Tiguan mk2 i 5 år nu, jag har ALDRIG ficköppnat luckan. Men räckvidden är långt över 15 meter. Jag kan fjärra min gissningsvis 50 - 100 meter inne ifrån lägenheten eller på jobbet mm.

    Antagligen är bränsleförbrukning hög för att motorn får jobba för att driva generatorn som i sin tur jobbar för att ladda upp batteriet. Fläkten till kupén tar en hel del ström för att ventilera ut luft. Värme kan du välja, men inte kyla.
    För övrigt ser jag vetilationsfunktionen som helt meningslös. Bättre att öppna fönster eller dörrar helt ca 10 sekunder innan avfärd
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-07-21 klockan 09:18.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Fjärrkontrollerna till både vår Passat och vår T-Roc är idiotiskt konstruerade. Vet inte hur många gånger jag ”ficköppnat” dem.

    Behövs inte mycket för att det ska ske, ofta tex när nyckeln ligger i fickan i jeansen eller jackfickan, ensam utan annat och man böjer sig ned för att ta upp något, vips hör man ljudet när luckan öppnar sig.

    Säger inte att det inte är något knas med din bil, men ofrivilliga öppningar är löjligt ofta förekommande för min del.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Så här ser min fjärr ut som jag aldrig öppnat omedvetet med.Namn:  PXL_20210721_070404208.jpg
Visningar: 543
Storlek:  1.10 MB

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag förstår inte din fråga om bränsleförbrukning. Normalt så förbrukar en bensinmotor från 0,5/h och uppåt på tomgång. Kan säkert bli 1-1,2 liter/h om det är varmt och kompressorn går för fullt för att kyla kompressorn.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Japp, denna har jag.

    Ficköppna... jag har utanpåhängande fickor typ arbetskläder så det är aldrig trångt eller klämmer när man böjer sig etc

    Så lite av en gåta detta får väl se om mitt snuslock förhindrar detta om det nu är så att just baklucke-knappen är överkänslig.
    Urbota dum konstruktion dock med en knapp som är upphöjd över resten... Vill man ha att man kan känna sig fram utan att titta finns det ju mycket smartare sätt, tex som på andra knappsatser där det finns lite upphöjda "dottar" eller räfflor.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Ja, det du säger förstår jag och 1-1.5 l fattar jag, men över 2 liter och också 4+ liter, och jag har mycket sällan bilen på tomgång längre tid än vad det tar att se sig om och köra iväg.

    Men det med parkeringsventilation då? Hur fanken kan den påverka bränsleförbrukningen med upp till och över 4 liter vid uppstart och ivägkörning?

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Har haft 2-3 liter i uppstarten nu när det varit varmt på Passaten 190 TDI, sen sjunker det fort när man åker iväg.
    Ficköppnat oxå, räcker med att man böjer sig el ligger ner och ska kolla in under. Håller med Pelk, kass konstruktion.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Prova istället att tex spela musik på hög volym i 30 minuter med motorn avstängd. Förmodligen får du samma fenomen med hög förbrukning för att batteriet gått ner. Då får motorn och generatorn jobba så att förbrukningen blir högre. Testa och se

    Även om du ventilerat så går ju AC´n igång och förbrukningen ökar. Stäng av AC´n för test.

    Angående fjärrkontrollen, mina knappar behöver ett hårt tryck för att något ska hända (alla 3), och bakluckeknappen ska man hålla nere i kanske 1 sekund, annars öppnas/stängs inte luckan.
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-07-22 klockan 12:44.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag tror på er alla angående lucköppningen Bara märkligt att det ALDRIG hänt mig.

    Undrar verkligen om våra fjärrar fungerar likadant? Min behöver ett hårt och bestämt tryck (1 sekund).

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Hur spelar man musik innan man startat, är ju bara en knapp och ingen nyckel som man kan bara slå på tändningen med?

    Ska testa knapparna på min nyckel strax då jag ska iväg ut... :-)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Jag säger inte att det händer varje dag men det har hänt . När jag legat ner så har jag legat på det fickbenet så det blivit hårt tryck. Nu tar jag ur nyckel ur fickan om jag ska ligga ner .
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag tror på er alla angående lucköppningen Bara märkligt att det ALDRIG hänt mig.

    Undrar verkligen om våra fjärrar fungerar likadant? Min behöver ett hårt och bestämt tryck (1 sekund).

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Förmodligen har vi inte samma ljudanläggning, min är standard och en 2017. Jag trycker bara på volymknappen, (mekanisk volymkontroll) så är musiken igång.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Aha, ska prova det också, har aldrig brytt mig förut då jag ska iväg :-)

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Av alla felsökningar jag hittills gjort på elektriska bakluckor som mystiskt öppnar sig så har det varit 100% problem hos användaren och 0% problem med bilen. Men visst, nån gång kommer det kanske vara något annat...............

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    Aha, ska prova det också, har aldrig brytt mig förut då jag ska iväg :-)
    Ta mig tusan, är ju så på min också :-)

    Doh, svara mig själv, skulle varit inlägget ovanför mitt :-)
    Senast redigerad av CekariYH den 2021-07-28 klockan 06:37.

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Av alla felsökningar jag hittills gjort på elektriska bakluckor som mystiskt öppnar sig så har det varit 100% problem hos användaren och 0% problem med bilen. Men visst, nån gång kommer det kanske vara något annat...............
    Vet inte vad jag ska säga, sitter på en stol en bit från bilen med händer och arma på ett bord. Nycklarna ligger i en utanpåhängande ficka, dvs utan att bli pressade och tittar runt bland alla andra som sitter där och ser hur bakluckan öppnar sig... tja, va väl tankekraft att jag skulle upp och röra på mig :-)

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Prova istället att tex spela musik på hög volym i 30 minuter med motorn avstängd. Förmodligen får du samma fenomen med hög förbrukning för att batteriet gått ner. Då får motorn och generatorn jobba så att förbrukningen blir högre. Testa och se

    Även om du ventilerat så går ju AC´n igång och förbrukningen ökar. Stäng av AC´n för test.


    Angående fjärrkontrollen, mina knappar behöver ett hårt tryck för att något ska hända (alla 3), och bakluckeknappen ska man hålla nere i kanske 1 sekund, annars öppnas/stängs inte luckan.

    Nej på min går inte ACn igång, fortfarande snorvarmt när man kommer in och sätter sig, men fräsch luft sas.

    Kollat mina nycklar också, som du säger, behövs rejält tryck på alla och takluckan räcker det inte med att dutta på utan kräver en viss tid för att aktiveras, vilket gör det hela mer mystiskt ;-)

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    Igår var det 3:e gången som bakluckan plötsigt öppnas. De tidigare 2 ggr såg jag detta när jag kom ut igen och skulle köra. Som tur var hade ingen snott något, men ena gången regnade det också.


    1. Idag satt jag helt lugnt på en stol 15 m från bilen och plötsligt ser jag att bakluckan öppnar sig... kolla i fickan på nycklarna om något hade tryckt på fjärren, men nej, sidan med knapparna vilade mot benet så omöjligt att nått tryckte på knappen??? Förresten är väl 15 m för långt bort för att ens kunna manövrera dörrar mm från nyckelfjärren?
    Va fan händer?


    Har nu hängt en del av ett snuslock som ska förhindra ofrivilliga knapptryckningar:
    Namn:  IMG_1100.jpg
Visningar: 489
Storlek:  1.59 MB




    2. 25-30 °C ute och bilen tar 2-2.5 liter under en uppstart???
    Bilen varm, stoppar en 15 minuter och den börjar räkna ner från ca 1.2 liter?
    Har jag använt Parkeringsventilation i 10-15 minuter, som bara är en fläkt som snurrar utan värme eller kyla, då börjar bilen räkna ner från ca 4 liter när man kör iväg??? Hur vad varför???


    Annars drar den i stort som utlovat så det känner jag mig nöjd med.
    om det är en TSI så kan det vara light off som orsakar den höga förbrukningen direkt efter kallstart.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    om det är en TSI så kan det vara light off som orsakar den höga förbrukningen direkt efter kallstart.
    Vad är light off??? :-)

    Tror inte min är en TSI? T-ROC 1.5 CL BT110 TSID7F eller Volkswagen 2020 T-Roc 150 DSG (A113KE)

Liknande ämnen

  1. Växling mellan 2an och 3an. T-Roc 2020 DSG
    Av hakank i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-08-10, 11:56
  2. Gymkhana 2020 Hoonigan
    Av Peter-C i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-12-09, 10:56
  3. Bankörning: Lunda Maj 2020?!
    Av mangewide i forum Bankörning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-04-16, 22:15
  4. Golf R 2020 / G8
    Av sspc i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-12-18, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin