Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Ja, den skakar. Var förbi ÅFen i stan och jämförde med en bil med samma motor. Den skakade lika mycket så den gör väl så.Att jämföra med fargubbens Golf blir lite fel då det är en helt annan motor.
    Hittade även en annan bil som hade det knarrande ljud från elluckan. Säljaren sa att 1av 5 beg bilar de köper in låter så. Vissa får ljudet efter några år och vissa inte. Det känns som att det är plasten som kläms på själva armen som gör att ljudet uppstår. Det kommer på bägge armarna. Ska röra lite på armen under rörelse för att se ifall ljudet försvinner.
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Skakar motorn fortfarande?
    - - - Uppdaterad - - -

    Vet du hur man uppdaterar med VCDS?
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    92Ah av 115Ah blir 80%, så det stämmer nog att någon specat fel vid installationen. Bilen tror aldrig att ditt batteri blir fullt trots att det är det.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    92Ah av 115Ah blir 80%, så det stämmer nog att någon specat fel vid installationen. Bilen tror aldrig att ditt batteri blir fullt trots att det är det.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Tänker du på att det står 78% laddat i hans utläsning? Jag hade 74% i min trots att jag precis kört en sträcka på 150 km. Det är ganska rimligt att hålla sig där någonstans.
    Eftersom batterier slits så måste dom ha någon form av återkoppling i algoritmen som håller reda på kvarvarande kapacitet.

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Är det bara på tomgång som du har vibrationer?

    Min förra passat hade knarrande baklucka, blev aldrig mer problem än oljudet.

  4. #24

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Tänker du på att det står 78% laddat i hans utläsning?
    Japp, siffrorna stämde väl så bra ihop.

    Tror bilen att det skall vara 115Ah och batteriet bara kan lagra 92Ah - och det torde göra datorn lite förvirrad.

    Kan inte mycket om det här, inte behövt läsa på om just detta.
    I alla fall inte ännu.

    Min bakluckeöppnare knarrar också. Gjort så i flera år
    Undrar om man kan spraya på lite silicon, om det är plasten som tar i varandra och skapar oljudet.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Min erfarenhet är att bilen sällar laddar batteriet fullt.

    Det bästa vore att ha en nivå på laddning så att du kan tillgodogöra dig energi vid motorbroms. Skulle batteriet vara full-laddat finns inte den möjligheten.

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Det stämmer troligen, men parametern borde ha betydelse.
    Om inte, verkar det lite konstigt att man måste koda in när man byter batteri.

    Och vad jag förstått, på de som testat - går det inte att bara byta batteri? Är bara vad jag läst i andra poster, inte testat själv.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Det stämmer troligen, men parametern borde ha betydelse.
    Om inte, verkar det lite konstigt att man måste koda in när man byter batteri.

    Och vad jag förstått, på de som testat - går det inte att bara byta batteri? Är bara vad jag läst i andra poster, inte testat själv.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Det har förmodligen betydelse och kan mycket väl vara orsaken till att det blev slut på ström i batteriet.

    Eftersom man inte på något bra sätt kan mäta kvarvarande kapacitet i Ah (vilospänning ger endast en hint om relativ laddningsnivå) så borde nominell kapacitet spela en ganska stor roll i estimeringen av tillgänglig batterikapacitet.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Nu hittade jag ett till "IDE" nummer man kunde logga och där står det 92 Ah.
    Vilket av värdet för rad IDE03256 el IDE08347 som avser kapaciteten på mitt batteri har jag ingen aning om.
    Borde inte "Batteriets laddning" och "Uttagbar batteriladdning" hänga ihop? Om jag har 87% laddning borde inte det var 87% Ah av max kapaciteten på batteriet, el tror jag fel? 87% av 92Ah är 80Ah och av 115Ah är det 100Ah inte 70Ah.
    IDE01834 Batterispänning 12.928 V
    IDE01836 Batteriström 0.740 A
    IDE01839 Batteriets laddning 87 %
    IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
    IDE01842 Uttagbar batteriladdning 70 Ah
    IDE01843 Batterispänning i vila 12.6 V
    IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
    IDE03256-MAS06105 Batterianpassning-Batterimärkkapacitet 92 Ah
    IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Det stämmer troligen, men parametern borde ha betydelse.
    Om inte, verkar det lite konstigt att man måste koda in när man byter batteri.

    Och vad jag förstått, på de som testat - går det inte att bara byta batteri? Är bara vad jag läst i andra poster, inte testat själv.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    - - - Uppdaterad - - -

    Provade att spray lite silikon för trodde oxå att det kunde vara plasten som tog i men det har inte hjälpt.
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Japp, siffrorna stämde väl så bra ihop.

    Tror bilen att det skall vara 115Ah och batteriet bara kan lagra 92Ah - och det torde göra datorn lite förvirrad.

    Kan inte mycket om det här, inte behövt läsa på om just detta.
    I alla fall inte ännu.

    Min bakluckeöppnare knarrar också. Gjort så i flera år
    Undrar om man kan spraya på lite silicon, om det är plasten som tar i varandra och skapar oljudet.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Nu hittade jag ett till "IDE" nummer man kunde logga och där står det 92 Ah.
    Vilket av värdet för rad IDE03256 el IDE08347 som avser kapaciteten på mitt batteri har jag ingen aning om.
    Borde inte "Batteriets laddning" och "Uttagbar batteriladdning" hänga ihop? Om jag har 87% laddning borde inte det var 87% Ah av max kapaciteten på batteriet, el tror jag fel? 87% av 92Ah är 80Ah och av 115Ah är det 100Ah inte 70Ah.
    IDE01834 Batterispänning 12.928 V
    IDE01836 Batteriström 0.740 A
    IDE01839 Batteriets laddning 87 %
    IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
    IDE01842 Uttagbar batteriladdning 70 Ah
    IDE01843 Batterispänning i vila 12.6 V
    IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
    IDE03256-MAS06105 Batterianpassning-Batterimärkkapacitet 92 Ah
    IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah

    - - - Uppdaterad - - -

    Provade att spray lite silikon för trodde oxå att det kunde vara plasten som tog i men det har inte hjälpt.
    Uttagbar batteriladdning gissar jag är nedre gräns för när man kan starta bilen. Dom sista Ah man får ut är inte mycket värda.
    Dessutom lär man vilja ha någon form av funktion som håller koll på degraderingen av batteriet.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-01-31, 08:14
  2. Passat 190tdi aut 4wd
    Av Starlight i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-12-09, 17:45
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 11:14
  4. Val av motor i Passat Variant 2009-2010
    Av Henke i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 01:38
  5. Missljud ifrån motor Golf GTI V
    Av Dino84 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin