Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90

    Skakande motor, batteriladdning, missljud elbaklucka Passat 2018 Variant 190TDI DSG

    Gokväll

    Vet inte om allt hänger ihop så kör allt i samma post.

    Efter att ha flyttat bilen i lördags för att packa den så startade den inte när vi packat klart. Efter att i spöregn öppnat elbakluckan 5-7 gånger under ca 1,5h så var vi färdigpackade och skulle åka hem. Då startar inte bilen, den bara tuggar men startar inte. Får hjälp med startkablar och den startar direkt. Den startade direkt vid första flytten av bilen och inget har varit på under tiden vi packade den för att dra ur batteriet.

    Kör bifogad VCDS auto koll idag men vad jag kan utläsa inget fel gällande batteri/generator. Vet inte heller hur mycket det kan läsas ut.
    Har motorn igång för att se om/vad den laddar och visar 12,6V. 30min senare så visar den 14,4V.
    Den ska väl vara över 14V hela tiden när bilen är igång?
    Samma sak när jag kopplar in CTEK 5.0 MXS. Ena stunden ger den 13V och 5min senare ger den 14,22V, är det normalt eller är det nåt fel?

    Sen så tycker jag den låter konstigt, inte bara det vanliga dieselljudet samt att den skakar väldigt mycket. Jag kan känna vibrationer i bilen om jag tex la handen på bagagerumsmattan, i benen när man kör. Jämförde med farsgubbens Golf Sportsvan och motor skakar mindre och det känns inga vibrationer. Mer "normalt" dieselljud från hans motorn.

    Elbakluckan knarrar oxå när man öppnar och stänger. Den har varit tyst. Kan det vara nåt med att den får dåligt med ström från batteriet och därför det hackande ljudet? Som ni ser på filmen så "flyter" stängningen som det ska men det är ett hackande ljud.

    Motorskak/ljud
    https://youtu.be/zlCe02XrvtM

    https://youtu.be/TlKyrtKAoLU

    Elluckan
    https://youtu.be/ZJP9QnkFAzE

    Vad tror ni om detta?
    Tack på förhand för alla tips och idér

    //Kristian

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Batterispänningen stiger gradvis under laddning. Är batteriet urladdat mer än normalt så klarar inte generator eller CTec att hålla 14.4 V från början utan spänningen stiger gradvis, precis som du har konstaterat. Helt normalt.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Har du raderat felkoderna?
    Dessa kan ju lätt vara relaterade till motorgången. Men annars.. och din elbaklucka.... ingen aning. Jag har svårt att koppla ljudet till något batteriproblem.
    Men batterier är luriga, det kan vara problem med någon cell som visar sig först när batteriet belastas. Och en dåligt batteri kan ställa till saker som är närmast oförklarliga. Likaså en dålig jordförbindelse.

    2 Funna fel:
    15733 - SCR NOx katalysator; rad 1
    P20EE 00 [096] - För låg verkningsgrad
    Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats


    5923 - Ventil 1 för avgastryck
    P047F 00 [032] - har fastnat i öppet läge
    Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Batterispänningen stiger gradvis under laddning. Är batteriet urladdat mer än normalt så klarar inte generator eller CTec att hålla 14.4 V från början utan spänningen stiger gradvis, precis som du har konstaterat. Helt normalt.
    Ja, såhär i efterhand hade det ju varit intressant att veta:
    • Hur hög var batterispänningen innan bilen flyttades? Hade den kanske dessförinnan stått länge så att batteriet laddat ur?
    • Hur hög var batterispänningen efter bilen flyttades? Måhända blev det en dödsstöt för batteriet att köra startmotorn när det nästan var helt urladdat. Kanske blev det extra salt i såren att sedan dessutom köra den elektriska bagageluckan.
    • Hur hög var batterispänningen innan generator eller laddare gick? Ett dåligt laddat batteri kan som sagt sänka laddningsspänningen.


    Man kan misstänka att batteriet blivit dåligt av att stå länge utan laddning. Kanske kommer ett nytt batteri lösa problem med dålig motorgång. Kanske kommer högre spänning lösa den gnisslande bagageluckan. Kanske är det regnet som givit gnisslet från bagageluckan.

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Har inte raderat koderna, det kan jag testa. Tror du det löser "problemet" som de visar eller kommer koderna dyka upp igen?Ljudet tänkte jag ifall det hade med att göra att det inte fick tillräckligt med ström. Långsökt kanske.Den stänger ju och öppnar som den ska med "flyt" så det är ju inget hackande i själva rörelsen.
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Har du raderat felkoderna?
    Dessa kan ju lätt vara relaterade till motorgången. Men annars.. och din elbaklucka.... ingen aning. Jag har svårt att koppla ljudet till något batteriproblem.
    Men batterier är luriga, det kan vara problem med någon cell som visar sig först när batteriet belastas. Och en dåligt batteri kan ställa till saker som är närmast oförklarliga. Likaså en dålig jordförbindelse.

    2 Funna fel:
    15733 - SCR NOx katalysator; rad 1
    P20EE 00 [096] - För låg verkningsgrad
    Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats


    5923 - Ventil 1 för avgastryck
    P047F 00 [032] - har fastnat i öppet läge
    Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Kunde ju förklarat lite mer/bättre. Bilen hade inte stått någon längre tid. Vi har varit uppe i Kläppen och bor själva i Norrköping så det är ju 40mil mellan. Under veckan åkt in till Sälen, Lindvallen. Så det har inte varit några onormal resor jämfört med hur vi kör hemmavid. Laddade igår och det tog väl 4-6h innan det var fulladdat. Regnet just där har inte orsakat ljudet för det har jag haft innan resan till Kläppen. För 2-3 veckor sedan när jag tvättade bilen så försvann ljudet men kom tillbaka efter någon dag. Jag köpte bilen för ca 1år sedan och ljudet fanns inte från början. Det kanske är 2-4månader sedan det började. Spänningen innan kan jag dessvärre inte svara på.
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Ja, såhär i efterhand hade det ju varit intressant att veta:
    • Hur hög var batterispänningen innan bilen flyttades? Hade den kanske dessförinnan stått länge så att batteriet laddat ur?
    • Hur hög var batterispänningen efter bilen flyttades? Måhända blev det en dödsstöt för batteriet att köra startmotorn när det nästan var helt urladdat. Kanske blev det extra salt i såren att sedan dessutom köra den elektriska bagageluckan.
    • Hur hög var batterispänningen innan generator eller laddare gick? Ett dåligt laddat batteri kan som sagt sänka laddningsspänningen.


    Man kan misstänka att batteriet blivit dåligt av att stå länge utan laddning. Kanske kommer ett nytt batteri lösa problem med dålig motorgång. Kanske kommer högre spänning lösa den gnisslande bagageluckan. Kanske är det regnet som givit gnisslet från bagageluckan.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Ja, har du kört så mycket dessförinnan borde ju inte batteriet vara urladdat såvida inte någon kupebelysning eller liknande dragit ur batteriet.

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Gokväll

    Vet inte om allt hänger ihop så kör allt i samma post.

    Efter att ha flyttat bilen i lördags för att packa den så startade den inte när vi packat klart. Efter att i spöregn öppnat elbakluckan 5-7 gånger under ca 1,5h så var vi färdigpackade och skulle åka hem. Då startar inte bilen, den bara tuggar men startar inte. Får hjälp med startkablar och den startar direkt. Den startade direkt vid första flytten av bilen och inget har varit på under tiden vi packade den för att dra ur batteriet.

    Kör bifogad VCDS auto koll idag men vad jag kan utläsa inget fel gällande batteri/generator. Vet inte heller hur mycket det kan läsas ut.
    Har motorn igång för att se om/vad den laddar och visar 12,6V. 30min senare så visar den 14,4V.
    Den ska väl vara över 14V hela tiden när bilen är igång?
    Samma sak när jag kopplar in CTEK 5.0 MXS. Ena stunden ger den 13V och 5min senare ger den 14,22V, är det normalt eller är det nåt fel?

    Sen så tycker jag den låter konstigt, inte bara det vanliga dieselljudet samt att den skakar väldigt mycket. Jag kan känna vibrationer i bilen om jag tex la handen på bagagerumsmattan, i benen när man kör. Jämförde med farsgubbens Golf Sportsvan och motor skakar mindre och det känns inga vibrationer. Mer "normalt" dieselljud från hans motorn.

    Elbakluckan knarrar oxå när man öppnar och stänger. Den har varit tyst. Kan det vara nåt med att den får dåligt med ström från batteriet och därför det hackande ljudet? Som ni ser på filmen så "flyter" stängningen som det ska men det är ett hackande ljud.

    Motorskak/ljud
    https://youtu.be/zlCe02XrvtM

    https://youtu.be/TlKyrtKAoLU

    Elluckan
    https://youtu.be/ZJP9QnkFAzE

    Vad tror ni om detta?
    Tack på förhand för alla tips och idér

    //Kristian

    Spänningen säger inte så mycket. Anser bilen att batteriet är laddat så kommer generatorn bara skicka ut nog med spänning för att behålla laddningen.

    Det låter mer som om ditt batteri är dåligt, eller att du på något sätt drog ut batteriet. Har du kollat statusen på det med VCDS, i OBD-11 kan man få ut en siffra som heter typ usable charge eller något liknande.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    På min -15 går det att slå på tändningen, tryck och håll in trippresett så visas efter en stund klocka sen batteristatus i %, släpp tripp knapp när det står battery.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det gick inte på min -17 och inte heller på min nuvarande bil.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Inte min Tiguan -17 heller. Inte ens när jag aktiverar det i OBDeleven.
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-07-16 klockan 21:38.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Har inte kollat statusen i VCDS. Googlade lite nu och tror mig hitta hur man gör. Får testa det.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Håller jag in trippen så kan jag välja klocka el service, ej batteri.
    Detta fick jag fram från VCDS. Efter att den blev fulladdad i söndags har vi åkt turer till returpunkten och slängt skräp
    med släpkärra eller inom stan, ingen längre sammanhängd körning. Enkel väg ca 1,5 mil, mycket ac i denna värmen. Så vet inte om det blir så mycket laddning på de turerna.
    Vet ju inte heller hur mycket Ah den hade när den var fulladdad i söndags.
    Sen blir jag förundrad över detta IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah. Är det hur mycket batteriet klarar av?
    För tittar jag fysiskt på batteriet så står det 92Ah.
    Är det någon annan IDE nummer som jag borde ha med för att visa?


    Adress 19: CAN Gateway (3Q0 907 530 L)


    20:19:29
    IDE01834 Batterispänning 13.075 V
    IDE01836 Batteriström 1.917 A
    IDE01837 Temperatur batterisensor 32 °C
    IDE01838 Batteritemperatur 32 °C
    IDE01839 Batteriets laddning 78 %
    IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
    IDE01842 Uttagbar batteriladdning 61 Ah
    IDE01843 Batterispänning i vila 12.5 V
    IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
    IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah

    //Kristian

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Håller jag in trippen så kan jag välja klocka el service, ej batteri.
    Detta fick jag fram från VCDS. Efter att den blev fulladdad i söndags har vi åkt turer till returpunkten och slängt skräp
    med släpkärra eller inom stan, ingen längre sammanhängd körning. Enkel väg ca 1,5 mil, mycket ac i denna värmen. Så vet inte om det blir så mycket laddning på de turerna.
    Vet ju inte heller hur mycket Ah den hade när den var fulladdad i söndags.
    Sen blir jag förundrad över detta IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah. Är det hur mycket batteriet klarar av?
    För tittar jag fysiskt på batteriet så står det 92Ah.
    Är det någon annan IDE nummer som jag borde ha med för att visa?


    Adress 19: CAN Gateway (3Q0 907 530 L)


    20:19:29
    IDE01834 Batterispänning 13.075 V
    IDE01836 Batteriström 1.917 A
    IDE01837 Temperatur batterisensor 32 °C
    IDE01838 Batteritemperatur 32 °C
    IDE01839 Batteriets laddning 78 %
    IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
    IDE01842 Uttagbar batteriladdning 61 Ah
    IDE01843 Batterispänning i vila 12.5 V
    IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
    IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah

    //Kristian
    Jag vet inget om inlärd kapacitet, din bil är dock så pass ny att ett byte av bilbatteri skulle skett innan du köpte bilen är osannolikt.

    Övriga siffror ser bra ut. Bekräftas också av att bilen anser att batteriet är så pass laddat att generatorn bara håller 13,075 volt (laddar knappt 2 ampere).

    Jag kan läsa ut batteridata från min bil senare ikväll så kan vi jämföra.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ser ut som batteriet är felkodat i Gateway..

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag hade liknande siffror, förutom att kapaciteten på mitt inlärda batteri var 92 Ah.

    Hur kan det blivit fel på en så ny bil?

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Anade det. Vet du hur man uppdaterar?

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Bra fråga. Någon som skrivit fel, 115 istället för 92.
    När jag köpte bilen av lokal återförsäljare för ca 1 år sedan så hade den gått 146mil. Den kommer ifrån VW Södertälje.
    Den kan ha använts som utbildningsbil, nån tysk som haft den mellan VW och Arlanda och sedan har den kanske blivit bortglömd
    ett tag.
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Jag hade liknande siffror, förutom att kapaciteten på mitt inlärda batteri var 92 Ah.

    Hur kan det blivit fel på en så ny bil?

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Skakande motor, batteriladdning, missljud elbaklucka Passat 2018 Variant 190TDI DSG

    92Ah av 115Ah blir 80%, så det stämmer nog att någon specat fel vid installationen. Bilen tror aldrig att ditt batteri blir fullt trots att det är det.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Skakar motorn fortfarande?

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-01-31, 08:14
  2. Passat 190tdi aut 4wd
    Av Starlight i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-12-09, 17:45
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 11:14
  4. Val av motor i Passat Variant 2009-2010
    Av Henke i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 01:38
  5. Missljud ifrån motor Golf GTI V
    Av Dino84 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin