Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106

    Bra bensindunk på 5L

    Hej, letar efter en bra fem-liters bensindunk som inte läcker ut bensinångor i hela cupen under sommarvärmen.

    Har avverkat tre stycken av olika märken som inte håller måttet.

    Hitta en plåtdunk på Amason.se som har som på en jeep-dunk för locket men, frågar först här innan jag beställer en... tillkommer ju pip etc på en sån.

    Några förslag?

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Jaha, det verkar som om det är bara jag som är så gammalmodig och gärna har några extra liter soppa i en dunk

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag delar din erfarenhet att det brukar lukta bensin i bilen när man har reservdunk i bagaget. Om du inte tror dig kunna hitta någon bra dunk, satsa i stället på att prova många billiga. Om du har tur kanske du hittar någon som håller tätt mot ångorna.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    NeverStop är utsedd till bästa bensindunken av Sveriges Tekniska Forskningsinsitut. Tänk på att en plastdunk ska bytas ut efter 5 år.
    Råd om bränsledunkar:
    https://www.neverstop.se/rad-om-bransledunkar/
    NeverStop 5 liter "Säkerhetsdunk" på Bilia för 119:- https://www.bilia.se/biltillbehor/ve...x_kg35-2605or/
    NeverStop 5 liter "Säkerhetsdunk" på Autoexperten för 120:- https://www.autoexperten.se/garage/b...sdunk-5-liter/

    Har själv ingen erfarenhet av dessa dunkar. Senast jag hade en var en röd plåtdunk på 10 liter, detta var på 80-talet

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Värt att notera är att det i dagsläget inte finns någon plast som är diffusionstät mot bensin. Pga detta görs numera bränsletankar på bilar av plåt igen (rost, rost.....) för att man skall klara miljökraven map avdunstning vid parkerat fordon. Det innebär att du kommer aldrig hitta en plastdunk som inte luktar i bilen, hur många du än testar. Så, köp en i plåt med bra gummipackning i locket.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Stämmer säkert. Det luktade aldrig bensin i min bil när jag hade plåtdunken. Minns att på sommaren såg den nästan ut som en ballong ibland, men läckte gjorde den inte.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Tack för synpunkter och info... Det blev en Arnold metalldunk 5l + Arnold pip från Amazon. Totalt 292 spänn.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har plats för 100 liter i tanken och har inte alls funderat över något behov av 5 liter extra
    Kommer normalt runt 120 mil och då passerar man måååånga tankställen på den sträckan.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Jo, i vanliga fall behöver man ingen dunk, men jag är en så kallad avstickare så när jag planerat en rutt och sedan är på väg så älskar jag att avvika från rutten och ger mig långt in i ödebygden på små och ibland eländiga vägar och då kan det vara bra att ha några extra liter ifall man börjar bli lite kort på soppa

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    bra att ha några extra liter ifall man börjar bli lite kort på soppa
    Förr sa man att det aldrig är bra att köra bensinslut på en bil, och jag tror att det ligger mycket sanning i det! Och på dieselbilar kan det ställa till mycket elände, beroende på konstruktion för att få bort luft i systemet efteråt.
    Oavsett så kan det inte vara bra när insprutningen börjar pumpa runt luft i stället för bränsle!

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Nu har haft dunken fylld (5l) i bagaget under 3 dagar under denna hetta och finns absolut ingen bensinlukt alls.
    Supernöjd.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    En länk till dunken hade varit kul och kanske en bild
    Ändra: Måste väl vara denna, fast för 252:- inkl frakt, jäkligt cool dunk
    https://www.amazon.se/dp/B00T6HP7XI/...ZDY5YY7J5JWQVE
    Ändra 2: Sen måste man ju ha till pipen också för 193:- https://www.amazon.se/dp/B00UFY3QAW/...ing=UTF8&psc=1

    Nyfiken, var hittade du allt för 292:-?
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-07-18 klockan 08:18.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Det var precis den dunken och pipen jag köpte.

    Doh... det var priset på pipen enbart... Totalt blev det 445:-

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin