Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    VW Passat 1.6 TDI 2012 Dieselgate Downgrade

    Halloj

    Någon som har erfarenhet av nedgradering till mjukvara till före dieselgate?

    Min bil kör DPF rensning ganska ofta, har nu hänt 2-3 gånger på två veckor. Mycket korta sträckor körs.

    Den är också relativt trött på låga varv, och drar mer sås än vad jag förväntat mig. Den ligger runt 0,7-0,8l/mil blandad körning (ingen stadskörning, men en del korta sträckor blandat med sträckor upp till 2 mil)

    Behöver man ta bort någon luftrestriktor också som monterats i förbindelse med uppgraderingen? (ser ut som tratten/plasten runt en Luftmassemätare)

    Är det något man skall tänka på i förbindelse med detta, blir det kontrollerat på besiktningen?

    Jag är rädd för att insprutare, EGR och DPF kommer ta skada av uppdateringen och bilen har nu passerat 10000mil.

    EGR har precis blivit utbytt och man undrar ju om då nästa grej står och bankar på dörren för ett ras..

    //GF

    EDIT EFTER DOWNGRADE:

    Fordonet har nu genomgått en "downgrade" och fått tillbaka sin originala mjukvara.

    Följande har genomförts:

    Mjukvaran är förändrad:
    Från: FL_03L906023FS_9978
    Till: FL_03L906023FS_8856

    Det finns nyare mjukvaror som inte är dieselgate smittade, jag kommer eventuellt att uppgradera till den senaste.

    Vidare har en restriktor i luftburken plockats ut, för detta behövde man T25 mejsel och operationen var väldigt enkel, motsvarande att byta ett luftfilter.

    Före nedgraderingen var bilen uppmätt under två tankningar till följande förbrukning:
    60% landsväg 20% motorväg 20% stadskörning: 0,59l/mil
    50% landsväg 40% motorväg 10% staskörning: 0,58l/mil

    Efter nedgraderingen uppmättes följande vid första tillfället:
    100% landsväg: 0,48l/mil

    Bilen har blivit något starkare på låga varv, det har inte startats upp något DPF regenereringsprogram och förbrukningen har blivit lägre.

    Det är noterat något sämre tomgång där motorn ibland blöddrar eller hostar till på tomgångskörning. Osäkert vad detta beror på.

    Efter optimeringen blev det närmare 100% samsvar mellan förbrukningsmätaren i färddatorn och uppmätt förbrukning vid tankning. Detta tal har tidigare haft stort avvik där bilen vid uppmätning när man tankar drar märkbart mer än vad färddatorn visar. (jag körde ca 20-40 mil mellan varje mätning, och kollade sedan färddator och räknade ut manuellt från tankad volym/körsträcka l/km)

    Jag får intrycket av att dieselgate mjukvaran även ändrar hur bilens färddator beräknar bränsleförbrukning. Så om fler förare än mig har noterat stora avvik mellan vad bilen egentligen drar och vad som står i färddatorn så kan detta korrigeras med att "nedgradera".
    Senast redigerad av good.fidelity den 2021-08-02 klockan 11:11. Anledning: downgrade genomförd

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Mm, hade tidigare en passat 2,0 tdi 170 hk som det tjatades om från Svenska Volkswagen att jag skulle boka tid för en downgrade. Jag vägrade så under min tid med bilen innan jag sålde den så blev det aldrig någon downgrade. Du skulle inte ha gjort någon heller (om det nu var du som ägde bilen när den omprogrammerades) för precis som du känner kommer det bara bli mera meck med igensotade egr:er och avgaskylare framåt på de med downgrade… Det var ju struligt med detta redan innan….
    Mitt råd är tyvärr att sälja bilen innan strulet kommer på riktigt.
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-06 klockan 17:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Downgrade eller Upgrade

    Jag har alltså en bil som är uppgraderad, men önskar att nedgradera den tillbaka till den mjukvaran som var tidigare.

    Det finns firmor som gör detta mot en mindre ersättning.

    Är det något man bör tänka på innan man genomför detta?

    (alltså rullar tillbaka till en äldre mjukvara som var före dieselgate skandalen?)

    //GF
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-06 klockan 17:21. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Varför betala för en original programvara? Stoppa istället in en programvara som ger bilen lite mer kraft på en gång istället.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Jo, jag förstår att den är uppgraderad men i mina ögon är bilen nergraderad
    Precis låter vettigt med en ny programvara med ökat turbotryck istället, alla dagar i veckan på grund av omständigheterna. Operationen kanske till och med hjälper till att hålla sotansamlingar borta i större utsträckning

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Det fungerar inte helt så.
    Diselgate uppdateringen gör helt andra saker, som inte förändras om man "mappar" eller "chippar" bilen.

    Det kostar 1000:- att rulla den tillbaka till original.

    Dieselgate uppdateringen styr massor av saker som har med regenerering av DPF och insprutningstryck osv att göra. (alltså trycket från pumpen).

    Pumpen vill man nog ha ned trycket på, så överlever spridarna längre. Och man vill ha en mjukvara som ger minst problem för EGR och DPF. (man=jag)..

    Hästkrafterna och nm som var där original är nog helt ok för mig tänker jag, prioriterar livslängd på koppling och motor. osv.

    Men tillbaka till topic, är det någon som genomfört detta på sin bil?

    //GF

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är klart att även "dieselgate-upgraderingen" påverkas om du stoppar in ett nytt mappat program i bilen. Funktionen på nya programvaran med avseende på "dieselgate-funktionerna" blir beroende på den programvara som leverantören baserat sin mappnring på. Är det alltså baserat på en gammal grundprogramvara (före dieselgate-upgraderingen) så försvinner dom funktionerna.
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-07 klockan 10:40. Anledning: Stavning

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det var så jag menade. Gissar att de flesta skjuter in en färdig fil gjord på original programvara. Det är nog förhållandevis få som rullar in en sån bil på dynon och får den mappad på plats, och då med fel förutsättningar.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Jag har läst om folk som försökt att optimera på den "nya" mjukvaran. Det har inte blivit särskilt bra, utan kan förvärra slitage ännu mera.

    Om man både "nedgraderar" och "optimerar" samtidig så kan man såklart komma bättre undan.

    Jag tror att när de "optimerar" en bil normalt så jobbar de med ett mindre antal variabler, som inte på nödvändigtvis omfattar styrningen av EGR ventilen, bränsletrycket eller hur ofta regenereringsprogrammet skall köras.

    Nu kan jag ingenting om dieseloptimering, men jag kan gissa att en vanlig optimering siktar med på laddtryck, insprutningsmängd och timing på insprutningen.

    Jag har läst tidigare att man skall vara försiktig med att "optimera" nya bilar för att det kan ta död på delar i motorn snabbare. Och att för exempel dubbelmassesvänghjul och liknande inte alls gillar "optimerade" motorer. Vet inte vad det gör med injektorer eller andra delar av motorn.

    Om detta är sant eller inte sant vet jag inte, men jag tror inte jag har något behov för en våldsamt mycket starkare bil. Bara den fungerar som tänkt från fabrik är jag nöjd. Idag går den liksom tungt på låga varv, lite som en båt innan den planar, och så rycker den ibland lite på låga varv, och så går regenereringen väldigt ofta. + att bränsleförbrukningen inte är i närheten av låg.

    Det är en restriktor / luftriktar som skall demonteras också. Är det någon som har erfarenhet av något av detta på denna motor?

    //GF

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    L-G
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av good.fidelity Visa inlägg
    Jag har läst om folk som försökt att optimera på den "nya" mjukvaran. Det har inte blivit särskilt bra, utan kan förvärra slitage ännu mera.

    //GF
    Är det något folk råkat ut för eller bara gissningar.

    Jag har själv "chippat" en passat 2.0 140hk -14 som jag efter mycket velande ändå valde att uppgradera i dieselgate härvan
    ( bollade det med en VAG meck jag känner).
    Som för de flest fick bilen annan karaktär med sämre "botten"...jävla massa tjyvstopp i början
    Frugan har ändå kört den i flera år men efter att jag själv tog den på en längre tur i höstas valde jag att beställa BSR mjukvara, vilken skillnad det blev på just det motoralternativet.
    Enl dem spelar det ingen roll om man har uppdaterad eller ej, mjukvara är anpassad för båda ( de flest parametrar ändras ju enl. dem)

    Man får väl hoppas att det inte blir ett kommande ras här framöver

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Jag har läst det på nätet, skrivet av folk som pysslar med "optimeringar".. Du får nog ta det för vad det är, dvs. bara något någon med viss erfarenhet har skrivit på nätet. Med min lilla förståelse av en ECU, hur den är uppbyggd och hur styrprogrammen är uppbyggda så tycker jag det låter väldigt rimligt.

    Det finns garanterat ett område i flash filen som endast har att göra med insprutning, ett annat för turbotryck, ett tredje för.. osv. Men när man flashar en bil normalt så ändrar man bara på ett mindre antal parametrar. Man ändrar inte de parametrarna som de ändrat på med dieselgate uppgraderingen (vad jag förstått). Man reparerar därför inte problemet som uppstår med dieselgate fixen, utan man bara ändrar uppe på denne.

    Bäst är nog att gå tillbaka till ursprungsdesign och optimera därifrån, som vi tidigare omtalat.

    Jag vet ju inte vad BSR gjorde med din bil, de kanske gjorde just som tidigare postare i tråden nämner och flashar om hela ECUn med en äldre mjukvara, och sedan optimerar denna. Det är nog det smartaste om man vill ha lång livslängd och bra bränsleekonomi.

    Det är också en tratt som sitter vid luftfiltret (förmodligen en restriktor, vad jag kan förstå?) som man skall demontera när man tar bort dieselgate uppgraderingen. (eller nedgradering som vissa med god grund kallar den).

    För mig känns det rent instinktivt som att provocera komponenterna i bilen med att ta ut ännu mer hästkrafter från ett redan försvagat tillstånd när det kommer till EGR och insprutare. Det förhöjda bränsletrycket efter uppdateringen förstör tydligen injektorerna. (ref. engelska injectors).

    Den nyare motorn som kom efter detta har en ny generation injektorer som tål det högre trycket.

    Jag har faktiskt en vän som fick ras på just injektorerna, och fick nya av VAG mot en mindre självkostnad.. Det var på denna generation men en Skoda. Tänker att det hänger ihop.

    Min bil har haft ras på EGR ventilen också, nyligen, och en annan Passat jag kollade på hade defekt EGR ventil.


    Det är inte slump som gör detta, det är en stor ökning av antalet defekta bilar, täta egr ventiler osv.

    Kolla gärna videon i en annan tråd där min bil står och ryker på grund av regenereringen..

    //GF
    Senast redigerad av vfr den 2021-07-09 klockan 09:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Man behöver ju titta på många parametrar och det blir fel att generellt påstå saker om optimeringar. Jag är verkligen ingen expert på något sätt men gillar att ta reda på fakta. Det gör jag inte i detta fallet, men vill skicka med ett exempel. Många biltillverkare gör en motor som sedan monteras i olika bilar med olika effekter/mjukvaror. Med det sagt så har ju exemplet nedan samma hårdvara när den säljs med 75hk eller 150, så en sådan optimering mellan 75-150hk kan nog alla vara överens om helt riskfri, under förutsättning att den som gör programmet har koll. Det är exakt samma motor och hårdvara, men en våldsam effektökning.

    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3113/...2020-cuuf-dfsf
    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3099/...2020-cuub-dfsb

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    L-G
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det är exakt samma motor och hårdvara, men en våldsam effektökning.

    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3113/...2020-cuuf-dfsf
    Satan i gatan
    Där kan vi snacka skillnad i %

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Man behöver ju titta på många parametrar och det blir fel att generellt påstå saker om optimeringar. Jag är verkligen ingen expert på något sätt men gillar att ta reda på fakta. Det gör jag inte i detta fallet, men vill skicka med ett exempel. Många biltillverkare gör en motor som sedan monteras i olika bilar med olika effekter/mjukvaror. Med det sagt så har ju exemplet nedan samma hårdvara när den säljs med 75hk eller 150, så en sådan optimering mellan 75-150hk kan nog alla vara överens om helt riskfri, under förutsättning att den som gör programmet har koll. Det är exakt samma motor och hårdvara, men en våldsam effektökning.

    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3113/...2020-cuuf-dfsf
    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3099/...2020-cuub-dfsb
    Japp, känner till detta.
    Har en VW transporter också, den säljs i flera modeller med samma motor men olika hästkrafter. Kommer inte ihåg men tror den varit tillgänglig från 85Hk till 140Hk i 1.9 TDI, många som chippar upp den.

    Jag är osäker om det finns andra detaljer som skiljer här, kanske storlek på intercooler eller turbo osv. Men motorn i sig är nog väldigt lik.

    Min poäng om mappningen var iallafall att man inte skall köra en mappning över den nya mjukvaran och sedan tro att det löser alla problemen, för det finns så otroligt många flera parametrar i styrmjukvaran som kan vara ändrade, som en ny mappning kanske inte alls löser. Och även om man då få mer fart på bilen så kanske problemet med för högt bränsletryck, mer EGR osv. består och ändå förstör motorn på sikt.

    Min avsikt är inte att få mer effekt, den är att få en långlivad motor som drar lite bränsle.

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2021-08-02 klockan 10:52.

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    UPDATE EFTER DOWNGRADE:

    Fordonet har nu genomgått en "downgrade" och fått tillbaka sin originala mjukvara.

    Följande har genomförts:

    Mjukvaran är förändrad:
    Från: FL_03L906023FS_9978
    Till: FL_03L906023FS_8856

    Det finns nyare mjukvaror som inte är dieselgate smittade, jag kommer eventuellt att uppgradera till den senaste.

    Vidare har en restriktor i luftburken plockats ut, för detta behövde man T25 mejsel och operationen var väldigt enkel, motsvarande att byta ett luftfilter.

    Före nedgraderingen var bilen uppmätt under två tankningar till följande förbrukning:
    60% landsväg 20% motorväg 20% stadskörning: 0,59l/mil
    50% landsväg 40% motorväg 10% staskörning: 0,58l/mil

    Efter nedgraderingen uppmättes följande vid första tillfället:
    100% landsväg: 0,48l/mil

    Bilen har blivit något starkare på låga varv, det har inte startats upp något DPF regenereringsprogram och förbrukningen har blivit lägre.

    Det är noterat något sämre tomgång där motorn ibland blöddrar eller hostar till på tomgångskörning. Osäkert vad detta beror på.

    Efter optimeringen blev det närmare 100% samsvar mellan förbrukningsmätaren i färddatorn och uppmätt förbrukning vid tankning. Detta tal har tidigare haft stort avvik där bilen vid uppmätning när man tankar drar märkbart mer än vad färddatorn visar. (jag körde ca 20-40 mil mellan varje mätning, och kollade sedan färddator och räknade ut manuellt från tankad volym/körsträcka l/km)

    Jag får intrycket av att dieselgate mjukvaran även ändrar hur bilens färddator beräknar bränsleförbrukning. Så om fler förare än mig har noterat stora avvik mellan vad bilen egentligen drar och vad som står i färddatorn så kan detta korrigeras med att "nedgradera".

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2021-08-02 klockan 11:10.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Gällande tidigare funderingar här kring hur man genomför optimering av dessa bilar på bästa sätt:

    Firman som genomförde denna "downgrade" genomför även optimering av denna typ av motorer.

    Teknikern kommenterade följande:

    Det är VIKTIGT att INTE optimera på dieselgate mjukvaran, då denna är en dålig utgångspunkt. När man mappar skall först en äldre mjukvara läggas in, och sedan skall man optimera uppe på denna. (gälle gamla fordon med dieselgate problematiken).

    Anledningen till detta är att det finns fordonsspecifik data i optimeringen, och att man först (1) laddar ned mjukvaran från ECU i bilen, (2) lastar sedan upp denna till en server som ändrar en del i koden, (3) sedan laddar ned den nya filen från servern och flashar in den.

    Då får man med sig korrekt data till immobiliser och andra fordonsspecifika detaljer som finns i ECU, eventuellt VIN/Serienummer osv.

    Man kan även optimera direkt på dieselgate mjukvaran, något han INTE rekommenderade för att få bäst resultat och lång livslängd på motorns komponenter.

    Nedgraderingen kostade ca 1000:- och om någon i området runt värmland önskar genomföra liknande kan jag vidareförmedla kontakt. Skicka då PM.

    Jag gissar att man sparar dessa 1000:- ganska fort, då man kan öka livslängden på spridare, dieselpump, DPF, EGR. Och om man bara ökar livslängden med några tusen mil så har man sparat tillbaka investeringen. Vidare så får man ju lägre drivmedelsförbrukning med ca 10-20% som även det är en besparelse. Denna varierar givtvis med hur man kör.

    Om någon har problem med EGR redan så kanske man eventuellt kan chippa bort EGR och redan där är det billigare än att byta ut den mot en ny.

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2021-08-02 klockan 12:52.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Kul och intressant återkoppling.

    Har en Golf 2014 diesel 105hk som andra bil. Frågan är om det var en Diesel-gateare?
    Den chipade jag förra året för lite bättre körbarhet. förbrukningen sjönk inte nämnvärt.

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Om den är "dieselgate" kan du nog enklaste se om den har strypningen / röret i luftburken och genom att kolla årsmodellen.

    Detta påverkar endast vissa årsmodeller, efter dieselgate skandalen så blev ju alla bilar fixade från fabrik, och fick då inte nödfixen som alla de som redan var sålda.

    De nyare modellerna har uppdaterade spridare, bränslepump osv. osv.

    Min är 2012.

    Jag tror din 2014 modell även den omfattas av dieselgate (var det inte fram till 2015? - kommer inte ihåg) och om den som chippade inte gjorde enligt ovan nämnda procedur så sitter du fortfarande där med strypningen i luftburken och den dåliga mjukvaran för EGR styrning och DPF rengöring.

    Det finns mängder av olika chippningar man kan göra, bland annat slå av EGR eller ta bort DPF (måste demonteras) osv. Genomför man flera av dessa modifikationer så får man nog en märkbart lägre bränsleförbrukning.

    //GF

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Den får nog vara som det är på denna nu. Är andra bilen som sagt, som går mest till affären tur och retur.
    Lekbilarna är jag nog lagt lite mera krut på, men på 70-80 talet fanns inte Dieselgate

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Golf 2014 är Golf generation 7. Golf 7 1,6 TDI 105 tillverkades mellan augusti 2012 och april 2014. Golf generation 7 omfattas inte av dieselfrågan. Samtliga TDI-motorer i Golf generation 7 är motorfamiljen EA288, dieselfrågan berör motorfamiljen EA189.

Liknande ämnen

  1. Vad är detta för del? Passat B7 2012
    Av pelvismiller i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-03-09, 22:42
  2. Passat 2,0 tdi 2012 startproblem
    Av Oneill i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-02-23, 20:50
  3. Dieselvärmare Passat 2012
    Av debren i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-10-24, 20:38
  4. köpråd Passat 2012
    Av ricjuo i forum VW-forum
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-08-10, 14:44
  5. Extraljus till Passat 2012
    Av ngstrm i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin