Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    Rök från EGR/Turbo/DPF på Passat 1.6 TDI 2012

    Då var det dags igen..

    Har en Passat 2012 1.6 TDI 140000km

    Den har precis fått ny EGR ventil och kamrem + vattenpump.

    Efter att man kört den ibland korta sträckor så startar den upp vad jag tror är EGR regenerering.

    Då börjar det ryka om man stannar bilen, och fläkten drar igång.

    Röken luktar lite bränd diesel sådär och stiger upp mellan motor och torpedvägg.
    I tillägg till röken så kommer det även knäppande ljus, sådär som från något som är svinaktigt varmt och har börjat kyla ned sig.

    https://imgur.com/a/I6Daqzk

    Video på fenomentet är bifogad.

    Är det någon som har en aning om vad detta kan vara eller hur man felsöker det?
    Kan det vara ett läckage där, eller något annat fel som orsakar detta?

    Är det någon som har positiv erfarenhet av att "nedgradera" en TDI till mjukvaran som var för "dieselgate"?

    Mycket tacksam för svar här!

    //GF

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Det låter som att du avbryter dieselpartikelfilterregenereringen.
    Då startar kylfläkten som kyler ner filtret.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Ok, men även om man avbryter regenerereringen så känns det konstigt att det skall ryka upp från DPF / EGR / TURBO?

    Jag tror precis som du skriver att det hänger ihop med regenereringen. Men varför kommer det rök upp där som på bilden?

    Jag antar att en delvis fix på detta är att nedgradera till mjukvaran före dieselgate?

    //GF

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Om det luktar diesel om "ångan" är det förmodligen inte riktigt tätt någonstans. Även dessa avgaser ska ut genom avgasröret. Kanske läcker det vid uttaget för trycksensorn eller injektorn som sprutar in dieseln i DPF? Eller i någon fläns.

    Luktar det "varmt" eller "bränt" om ångan är det helt normalt. DPF blir upp till 800grader varm så smuts och damm eller annat som ligger utanpå DPF kommer lukta när regenereringen sker. Temperaturen gör att det kommer knäppa och låta, samt att kylfläkten startar. Korta körsträckor - mer frekvent regenerering. Och ju oftare den avbryts pga korta körsträckor ju oftare kommer den starta igen. Kan den inte regenerera klart kommer filtret så småningom blir fullt med sot och varningslampa tändas. Moderna dieselbilar är inget att endast köra till pizzerian med och ungarna till förskolan. Det behövs längre sträckor än så emellanåt.

    Inget av ovanstående har med mjukvaruuppgradering att göra. Den påverkar i huvudsak EGR som får jobba livet ur sig när mer avgaser ska återföras förbränningen.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Vad jag förstår är detta direkt relaterat till mjukvaran.

    Har läst om flera som rapporterar att regenereringen helt plötsligt börjat komma väldigt ofta, samt att de fått lite vrid på låga varvtal, samt att injektorerna ger upp, dieselpumpen ger upp osv.

    Just att det luktar från min bil tror jag inte är direkt relaterat till mappningen, men frekvensen på regenereringen är nog direkt kopplad till nya mappningen. Som en konsekvens av helt nya styrrutiner för EGR, insprutning,bränsetryck osv.

    //GF

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 21:50
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 00:53
  3. En bild! (från Wörthersee 2012)
    Av Faltdach i forum Bilder och Videos
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin