Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    A4 2018 S-tronic rycker iväg?

    Skriver i vanliga forumet då det gäller DSG fråga, men bilen är en (Audi A4) 2018. Gått 4100mil.

    Alltid haft manuella lådor, men denna har en 7 växlad DSG. Så jag är inte helt van hur en sådan ska kännas.
    Tycker att den rycker iväg från stillastående, ibland nästa så känns det som den klonkar i växeln? är det normalt?
    när den är i gång så växlar den fint på alla växlar, men just första växeln känns ibland ryckig, svårt att gliiida iväg.

    Och när start/stop funktionen är på så är en den verkligen lätt jobbig att köra iväg med utan nästan lätt rivstart.
    På den manuella lådan så kunde jag parera start/stopfunktionen med kopplingen, så det funkade rätt bra, men med denna automat är det lite enoying..

    Är konstruktionen så, eller är det något fel på min växellåda?
    Senast redigerad av matsola den 2022-05-17 klockan 17:20.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Min A6 -15 me 7 stegs S-tronic är lite ryckig från stillastående när den är kall,så fort den får upp tempen blir de silkeslent
    Ska tydligen vara så

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Ahh.. S-tronic heter det ju i Audi språk.
    Då kanske denna tråd ska flyttas till Audi forumet ändå?

    Det du beskriver, så känns det. Har inte riktigt tänkt på om det blir bättre när den är varm. Det ska jag kolla på.
    Men då kanske det är helt okej då, när den är kall?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har bilen några felkoder?
    Låter som att någon missat adaption vid byte, för lite olja eller något annat

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har bilen några felkoder?
    Låter som att någon missat adaption vid byte, för lite olja eller något annat
    Har inte kollat några felkoder, det är mest funderingar ännu, har bara haft den 2 månader. Ska in med den i augusti för återkallelse av dragkroken. Ska be dom kolla på det då. Senaste servicen är för ca ett år sen och 3000mil. Nu har den gått 4100 mil.

    Vad menar du med adaption? vad är det?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Intressant, hur ofta ska man behöva göra detta. Bilen är ju rätt ny.
    Senast redigerad av matsola den 2021-07-02 klockan 11:24.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Lådan adapterar egentligen kontinuerligt efter körstil, men ibland är det som att det beter sig lite konstigt och man behöver resetta lärda värden. Ungefär som att man behöver starta om en smartphone, dator eller liknande ibland, det blir fullt i cacheminnen och processer loopar.
    Och en del upplever ingenting märkligt alls, kanske om det är många förare att den inte riktigt den förstår hur den ska växla om alla har olika körstil. Det senare är en ren killgissning
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-07-02 klockan 12:46.

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Skriver i vanliga forumet då det gäller DSG fråga, men bilen är en (Audi A4) 2018. Gått 4100mil.

    Alltid haft manuella lådor, men denna har en 7 växlad DSG. Så jag är inte helt van hur en sådan ska kännas.
    Tycker att den rycker iväg från stillastående, ibland nästa så känns det som den klonkar i växeln? är det normalt?
    när den är i gång så växlar den fint på alla växlar, men just första växeln känns ibland ryckig, svårt att gliiida iväg.

    Och när start/stop funktionen är på så är en den verkligen lätt jobbig att köra iväg med utan nästan lätt rivstart.
    På den manuella lådan så kunde jag parera start/stopfunktionen med kopplingen, så det funkade rätt bra, men med denna automat är det lite enoying..

    Är konstruktionen så, eller är det något fel på min växellåda?
    Något som kan vara bra att veta map kopplingen till VW och DSG är att Audi med tvärställd motor (tex på MQB bas) delar dubbelkopplingslådor med VW, medans Audi med längsmonterad motor (som tex MLB (A4, A6 mfl)) har en av audi egenutvecklad dubbelkopplingslåda som inte delar en skruv med VW:s DSG. Så jämförelse med upplevelser i VW bilar är inte relevant i detta fall.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Okej, bra info. Tackar för det.
    Får prova vidare, så får jag ta det med Audi i Augusti.
    Senast redigerad av vfr den 2022-05-20 klockan 15:12.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Hej
    Lyfter denna igen då jag tycker det blivit värre?
    I augusti förra året var jag till Audi och dom kollade på det, inga felkoder och vid test så tycker dom att den var som den skulle. så då fick jag väl vara nöjd tänkte jag.

    Nu inbillar jag mig att den har blivit värre, och med lite start/stop-auto av motor i korsningar så vill den rycka iväg. Det är alltså från stillastående som vi pratar, och mest då den stått i med/motlut eller fri-hjulat i låg fart en kort sträcka. Och växeln "hoppat ur" så att säga
    Svärmors nya Golf automat är hur mjuk och fin som helt, även med start-stop av motor. inte samma växellåda jag vet men ändå. Golfen känns mer premium i detta fall än Audin.

    Som tidigare sagt så kan den vara bättre när den är helt 100% varm. Och det är bara på rullning eller stillastående första växeln. Alltså inte när den växlar mellan växlarna.

    Har tid på Audi om 2 veckor. Någon som har input innan dess?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Din svärmors nya Golf med DSG är kanske en mildhybrid, RSG ger en mycket mjuk start i den kombinationen.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Din svärmors nya Golf med DSG är kanske en mildhybrid, RSG ger en mycket mjuk start i den kombinationen.
    Det kanske den är? Den är mycket smidigare känns det som.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Lådan adapterar egentligen kontinuerligt efter körstil, men ibland är det som att det beter sig lite konstigt och man behöver resetta lärda värden. Ungefär som att man behöver starta om en smartphone, dator eller liknande ibland, det blir fullt i cacheminnen och processer loopar.
    Och en del upplever ingenting märkligt alls, kanske om det är många förare att den inte riktigt den förstår hur den ska växla om alla har olika körstil. Det senare är en ren killgissning
    Nej. Du har fel i allt du skriver.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Hej
    Lyfter denna igen då jag tycker det blivit värre?
    I augusti förra året var jag till Audi och dom kollade på det, inga felkoder och vid test så tycker dom att den var som den skulle. så då fick jag väl vara nöjd tänkte jag.

    Nu inbillar jag mig att den har blivit värre, och med lite start/stop-auto av motor i korsningar så vill den rycka iväg. Det är alltså från stillastående som vi pratar, och mest då den stått i med/motlut eller fri-hjulat i låg fart en kort sträcka. Och växeln "hoppat ur" så att säga
    Svärmors nya Golf automat är hur mjuk och fin som helt, även med start-stop av motor. inte samma växellåda jag vet men ändå. Golfen känns mer premium i detta fall än Audin.

    Som tidigare sagt så kan den vara bättre när den är helt 100% varm. Och det är bara på rullning eller stillastående första växeln. Alltså inte när den växlar mellan växlarna.

    Har tid på Audi om 2 veckor. Någon som har input innan dess?
    - Har du haft bilen sen den var ny?

    - Har det utförts något arbete på växellådan?

    - Har du provkört en likadan bil med samma typ av drivlina?

    Det som lådan adapterar är ingreppspunkt för kopplingarna. Gissningsvis kan det bli tokigt om man byter/lagar växellådan och inte nollställer adaptationen. Men å andra sidan lär det felet försvinna med tiden (med största sannolikhet så adapterar styrsystemet kontinuerligt för att kompensera för slitage och/eller toleranser).

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Nej. Du har fel i allt du skriver.
    Intressant. Utveckla.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    - Har du haft bilen sen den var ny?

    - Har det utförts något arbete på växellådan?

    - Har du provkört en likadan bil med samma typ av drivlina?

    Det som lådan adapterar är ingreppspunkt för kopplingarna. Gissningsvis kan det bli tokigt om man byter/lagar växellådan och inte nollställer adaptationen. Men å andra sidan lär det felet försvinna med tiden (med största sannolikhet så adapterar styrsystemet kontinuerligt för att kompensera för slitage och/eller toleranser).
    Haft den i lite mer än ett år nu. Då hade den gått 3900 mil och det finns inget registrerat att det har varit några problem med växellådan. Nu är jag nog uppe i 5500mil. Vissa perioder är den nästa felfri men vissa perioder känns det mera.
    Ska ta och prova en annan liknande och se om den uppför sig likadant. inte haft tillfälle till det ännu.

Liknande ämnen

  1. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2024-02-11, 15:45
  2. Dsg7
    Av Gixxer Uffe i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-06-25, 22:58
  3. dsg7 bra eller anus
    Av gorano i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 23:24
  4. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 02:00
  5. finns det LSD till DSG7?
    Av Touran2010 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin