Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Per Berglund
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5

    GTR280 Bensin?

    Hej

    Har en Arteon GTR280 som jag dessutom optimerat.

    Min fråga är angående oktantalet som är angivet till 98oktan för bilen
    Inte alla mackar som har det så det händer jag tankar 95oktan

    Känner någon till om motorn anpassar mappningen eller kan den ta skada?

    Jag märker inget men försöker ju undvika 95

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Beror på hur dom gjort tuning filen.. Du har en skala från skada till inga problem.. Sa dom att du måste köra på 98 när tuningen utfördes?

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    I min mtm optimerade Golf R ( i princip samma drivlina) så anger de att den skall köras på minst 98 och om annat tankas skall man hålla sig till moderata gaspådrag och max 5000rpm. Står på en liten lapp på insidan av tanklock.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Per Berglund
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Beror på hur dom gjort tuning filen.. Du har en skala från skada till inga problem.. Sa dom att du måste köra på 98 när tuningen utfördes?
    Nej det sitter en lapp på tanklocket att det ska vara 98oktan....Samma som MickeR anger på sin Golf R

    Kanske bäst kolla med Autostable som gjort optimeringen vad dom känner till om detta

    I nuläget de gånger jag kör med 95 så knäpper jag in "Ekonomi läget" då det märks tydligt att turbon inte alls laddar lika

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    I min mtm optimerade Golf R ( i princip samma drivlina) så anger de att den skall köras på minst 98 och om annat tankas skall man hålla sig till moderata gaspådrag och max 5000rpm. Står på en liten lapp på insidan av tanklock.
    Tack! Den tanken att hålla ned varvet har jag hållt plus knappat in "Ekonomi läget" vid 95oktan

    Drar en koll med Autostable om dom vet hur ECU jobbar med olika soppa

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det låter som en bra strategi.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag har frågat några optimerare och svaret är att det går bra om man kör "normalt" och inte varvar för mycket. Men dom rekommenderar att köra på 98 så mycket som möjligt.
    Effektmässigt märker jag själv ingen skillnad på 95 och 98, men kör alltid på 98.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    För en del handlar det om priset att inte alltid köra på 98, men det finns även ett tillgångsproblem. Har man bara mackar utan 98 i sina normala jobb-färdvägar t.ex. så är det lättare att köra på 95.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    I min mtm optimerade Golf R ( i princip samma drivlina) så anger de att den skall köras på minst 98 och om annat tankas skall man hålla sig till moderata gaspådrag och max 5000rpm. Står på en liten lapp på insidan av tanklock.
    Låter som du fått en professionell kalibrering.
    Det där är anledningen till att jag aldrig skulle låta någon annan pilla på kalibreringen i min bil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har frågat några optimerare och svaret är att det går bra om man kör "normalt" och inte varvar för mycket. Men dom rekommenderar att köra på 98 så mycket som möjligt.
    Effektmässigt märker jag själv ingen skillnad på 95 och 98, men kör alltid på 98.
    Jaha. Jag som trodde risken för knack var större på lägre varv. Speciellt efter att trimfirmorna skruvar upp vridmomentet på låg och mellanvarv så mycket det bara går.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av PerB Visa inlägg
    Hej

    Har en Arteon GTR280 som jag dessutom optimerat.

    Min fråga är angående oktantalet som är angivet till 98oktan för bilen
    Inte alla mackar som har det så det händer jag tankar 95oktan

    Känner någon till om motorn anpassar mappningen eller kan den ta skada?

    Jag märker inget men försöker ju undvika 95
    Ingen motortillverkare skulle tillåta skador för att man kör på 95 istället för 98 oktan.
    Knackar det så drar man ner tändningen tills det slutar knacka, blir avgastempen för hög så får man dra ner effekten.

    Vad trimfirmorna gör kan ingen svara på. 280 hk ur en 2-liters maskin är ganska saftigt med effekt. Min gissning är att marginalerna på en sådan konfiguration inte är jättestora. Jag beundrar ditt mod!

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Jaha. Jag som trodde risken för knack var större på lägre varv. Speciellt efter att trimfirmorna skruvar upp vridmomentet på låg och mellanvarv så mycket det bara går.
    Det har du såklart rätt i, knackar gör det på låga varv när motorn får jobba. Det kommar man ju ifrån en del med DSG. Tror inte min knackar för jag har aldrig märkt, känt eller hört något. Vet faktiskt inte varför höga varv skulle vara mer skadligt med optimerad motor, så insatt är jag inte? Gissar på att det är en kombination av effekt, vrid, högt varv och värme som skadar. Vill minnas att jag läst nån gång att högre oktan kyler bättre?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Ingen motortillverkare skulle tillåta skador för att man kör på 95 istället för 98 oktan.
    Knackar det så drar man ner tändningen tills det slutar knacka, blir avgastempen för hög så får man dra ner effekten.

    Vad trimfirmorna gör kan ingen svara på. 280 hk ur en 2-liters maskin är ganska saftigt med effekt. Min gissning är att marginalerna på en sådan konfiguration inte är jättestora. Jag beundrar ditt mod!
    Är inte Golf R en 2.0 med 320 hk och mer vrid? Men den kommer kanske inte att hålla?

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    1. Är det samma komponenter?
    2. Har trimfirmorna samma programvara?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    1. Du skrev bara att det var saftigt att plocka ut 280 hk ur en 2- liters maskin.
    2. Finns nog några som har det, men långt ifrån alla, eller vad tror du själv?

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    1. Du skrev bara att det var saftigt att plocka ut 280 hk ur en 2- liters maskin.
    2. Finns nog några som har det, men långt ifrån alla, eller vad tror du själv?
    1. Ja det får nog betraktas som ganska mycket i en produktionsbil som förväntas hålla 25-30’ mil.
    2. Jag tror inte det. Jag tror det skiljer för mycket på komponenter och bilkonfigurationen för att man ska kunna plocka över mjukvaran rakt av. Har dom koll så kanske dom plockat enbart kalibreringen, men inte heller det är nog speciellt lätt.

    Mycket killgissningar nu!

Liknande ämnen

  1. Touran Gas/bensin
    Av hennil79 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 17:12
  2. E10 Bensin.
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 16:05
  3. E10 bensin
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 20:42
  4. E85 + 95 octan bensin
    Av Zpyder77 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 00:22
  5. Bensin-rör
    Av pedalen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin