Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felkod 00819

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Anders Björk
    Ort
    Ytterhogdal
    Inlägg
    1

    Felkod 00819

    Passat 2,0 tdi 2007 4M

    Just idag är inte problemet så stort då det är +10 grader ute, men förra veckan när det var varmt...

    I alla fall så noterade jag att kompressorn inte startade och det givetvis inte blev svalt i kupén. Lät en firma kolla trycket och läcksöka. Inga läckage och trycket på kylmediet inom tolerans.

    Kopplade in diagnosinstrument som säger 00819 "High pressure sensor" Open or short to ground.

    Beställde en ny sådan och bytte. Fortfarande samma problem. Läste på något forum att en person fått byta 2 ggr då det var fel på den första. Jaja, testar väl ett annat märke på givaren då, men ingen förändring.

    Hur går man vidare. 3 kablar in i givaren, är det 1 plus, 1 jord och sedan signalen tillbaka? vilken av kablarna är vad?
    Kikat på nätet vilka säkringar som skall härröra till AC och utefter den informationen kollat dessa.

    Ska det ligga spänning på en av kablarna när bilen är igång?
    Om det inte gör det, hur sjutton felsöker man vidare?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är säkert ventilen som står i kompressorn som är dålig och måste bytas.
    Skrivits en del om det här tidigare..

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Högst troligt är det så ja.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bytte på min, men behöver 3 händer..
    Bort med fläktarna, bort med clips, lirka lite (tills den skjuter ut som en raket) och snabbt i med den nya

    Är det dock mycket metallspån på ventilen är det bara att byta kompressor och torkfilter..

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Problemet är ju bara att få tag i rätt ventil då VAG inte lagerför dem och en kompressor med samma artikelnummer kan ha två olika ventiler som inte är utbytbara. (Skrev om detta i fjol)

    Annars så är jobbet enkelt men det är lite tråkigt när man står där med fel ventil som inte passar medans gasen blåser ut...

    Har träffat verkstäder som inte vill åta sig detta jobb just för att det inte i förväg med säkerhet jag att veta vilken ventil som sitter där (även om man tömmer systemet) vill man ju ha rätt ventil "hemma"

    Jag löste det själv genom att ta hem alla tre modellerna som listades för min kompressor och det visade sig vara alternativ 2 som passade (de övriga var för stora i omkrets) när samma fel efter några månader dök upp på andrabilen med exakt samma kompressornummer och tillverkad en knapp månad tidigare såg det ut som att det var samma ventil men så var inte fallet.

Liknande ämnen

  1. 00819 felkod Golf V
    Av peter i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-02-17, 23:32
  2. Felkod GTI Mk5
    Av Mk1 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 19:22
  3. Felkod egr
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 22:15
  4. Felkod?
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:22
  5. Felkod GTI-98
    Av Elva i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin