Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181

    Problem med dimljus på Golf5 ED30

    Jag behöver byta ut mina dimljus eftersom reflektorerna är helt sopslut. Beställde från Bildelaronline, men dom passade inte trots både sökning med biltyp och regnummersök. Nu tog jag hem ett par från Biltema för att kolla. Precis samma sak. Trots både modellsök och regnummersök så passar dom inte. På dom som sitter original så är det tre skruvar. På dom nya två skruvar på insidan mot kylaren plus en plasthake på motsatt sida (yttersidan).

    Varför blir det på detta viset???

    Om jag har använt rätt sökningar på två olika sätt, modell och regnumer, så är det ju märkligt. Dessutom samma sak två gånger. Jag kan ju tycka att det inte ens ska vara en fråga om skillnader på ED30:n, för vad jag vet så är det samma stötfångare och nedre "plastgaller" på den som på vanliga GTI. Det är spoilern som är annorlunda på ED30:n. Och även om det var annorlunds grejor, så borde ju sökningarna tagit det också...

    Är det någon som har några idéer?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Finns inte längre hos Volkswagen som originaldel?

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag får kolla det. Det borde det göra. Första gången tog jag det från Tyskland för att jag ändå skulle ha andra grejor där. Biltema nu blev för att jag hade bråttom p.g.a tidigare strulet och lokala VW-handlaren har inte så mycket hemma utan måste ändå ta hem grejorna. Men nu blev det ju inte så snabbt och bra ändå...

    Är det ingen som har någon idé om själva sakfrågan?

    Och är det någon som har ETK eller på annnat sätt kan fixa artikelnumret på originaldelarna?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Problem med dimljus på Golf5 ED30

    Kollade på eBay, verkar vara dessa du skall ha.

    1T0941699D (vänster), 1T0941700D (höger)

    Sök på numren på Google, så ser du om de är rätt.

    Alternativa leverantörer har ofta inte rätt info om delar.

    Men jag tyckte mig kunna se att de ändrat utförande under produktionstiden, så din bil kanske är en precis i skiftet?

    Om jag är riktigt osäker på vad jag ska ha när jag nätshoppar - beställer jag alla de jag tror skulle kunna passa.
    Lägga till merkostnaden för ”fri retur”, och skickar tillbaka de överflödiga.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2021-06-20 klockan 12:25.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    1T0941699D (vänster), 1T0941700D (höger)
    Originalen ser ut som dom ska på bilderna iallafall, så detta ser rätt ut. Dom jag har fått har haft två skruvhål vid ena sidan, precis som dessa, men på motsatt sida har det varit en snäpphake (hulling) istället för ett skruvhål. Hade det varit bilder på grejorna jag köpt så hade man i det här fallet sett direkt att det var fel.

    Var ser du att det är ändrat utförande? ED30:n är alltid en 07:a.

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag har för mig att ED30 fanns som 08:a också. Ska inte spela någon roll, samma artikelnummer för båda modellåren.

    De dimljus som listas för en Golf från 2007 är:
    1K0941699C (vänster)
    1K0941700C (höger)
    1T0941699D (vänster) (GTI, GT) som utgått och ersatts av 1T0941699H som i sin tur utgått och ersatts av 1S0941699
    1T0941700D (höger) (GTI, GT) som utgått och ersatts av 1T0941700H som i sin tur utgått och ersatts av 1S0941700

    (Kul att veta: Dessa används på Seat Mii, därav "1S0" i artikelnumret)

    Kollar man på vad Biltema har för dimljus så verkar det bara finnas en variant och denna heter "VW GOLF" så högst antagligen är det för vanliga Golf (inte GTI eller GT).

    Om man söker på en ED30 på bildelsbasen så får man en massa olika produkter, vissa har artikelnumret för vanliga Golfens dimljus, vissa har artikelnumret för GTI. På någon av dem står det även utskrivet "Version: GTI". Men det finns även produkter som har både vanliga och GTI:ns artikelnummer på samma produkt...

    Jag vet inte exakt hur databaserna som dom här företagen använder sig av funkar, men de verkar vara rätt så opålitliga, speciellt om man har någon ovanlig version av en modell. Det känns som att sidorna beaktar märke, modell och generation men sen slutar dom bry sig, ignorerar motorstorlek och utrustningsnivå. Om jag till exempel söker på min bil med regnummer och kollar bromsskivor så är de flesta av träffarna mindre skivor från motorsvagare versioner av Polo.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Nej ED30:n i sig fanns inte 08, men däremot fanns en, tror jag, identisk variant som hette Pirelli Edition.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    De dimljus som listas för en Golf från 2007 är:
    1K0941699C (vänster)
    1K0941700C (höger)
    1T0941699D (vänster) (GTI, GT) som utgått och ersatts av 1T0941699H som i sin tur utgått och ersatts av 1S0941699
    1T0941700D (höger) (GTI, GT) som utgått och ersatts av 1T0941700H som i sin tur utgått och ersatts av 1S0941700
    Det var nog det jag såg, när jag snabbkollade. Det som var ”vanlig” vs. GTI-versionen.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Om det går plocka bort dekorgrill + dimljus och kolla vilket nummer som är präntat i plasthöljet. Lite jobbigt om hela stötfångaren måste bort bara för att kolla nr....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är inga problem att ta bort dimljusen. Det är som du säger bara att ta bort dekorgrillen runt och sedan skruva loss. Men dom nummer som Pelk gav ser riktiga ut.

Liknande ämnen

  1. DSG-olja till DQ250 på Golf5 ED30
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-15, 23:20
  2. Byta bromssköld bak på Golf5 GTI
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 11:54
  3. Problem med bakre spolfunktionen Golf ED30
    Av adamsoderlund i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-11, 08:36
  4. Bensinvärmare på Golf5
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-01-05, 10:56
  5. Dörrsida Golf5
    Av Lupocrille i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 20:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin