Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Stefan Backlund
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    3

    Haldex Generation 5 problem. VCDS i Umeå?

    Nu gäller det här en Seat Leon -16, men jag postar i VW-forumet då det gäller Haldex fyrhjulsdrift som är gemensam med VW och VW-forumet är mycket större. Moderator får ta mig i örat om jag gjort fel
    När jag köpte bilen vid knappt 5000 mil bytes Haldexpumpen pga utebliven fyrhjulsdrift och vid 10000 mil var det dags igen. Dock kan det ha varit en begagnad pump som sattes in vid 5000 mil, du nybilsgarantin hade gått ut och bilfirman fick bekosta bytet.

    Hur som helst, den här gången bytte jag pump själv (ny pump) och fyllde upp ny haldex-olja (Borg Warners olja). Fyrhjulsdriften funkar ända inte, trots att jag fått felkoden raderad på märkesverkstan. Vad jag har förstått när jag gogglat är att systemet kan gå in i något skyddsläge (?) och att det ska kunna lösas med VCDS, det ska gå att köra en "pump-learning"-sekvens, en funktion som heter MAS02928 i VCDS. Är det någon som känner till någonting om detta? Finns det nån aktör i Umeåtrakten som har VCDS och kan göra det? Det finns nog flera versioner av VCDS vad jag förstår och den här funktionen finns kanske inte på alla. Men däremot tror jag att tror att trasiga haldexpumpar på generation 5 är relativt vanligt?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hmm.
    Jag är osäker på vilken version av vcds som klarar din bil.
    Sedan är din bil så ny att vissa funktioner inte fungerar.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Stefan Backlund
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    3
    Ok, så kan ju vara fallet. Men är det nån som känner till nåt om detta fenomen att 4wd inte funkar trots att man bytt pumpen? Det jag läst och refererar till är detta:
    https://www.haldexrepairs.co.uk/gene...-repair-guide/

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Generellt sett så utvecklas programmet till varje ny version och nya funktioner tillkommer. Inte tvärt om. Det är ju bara att ladda ned senaste versionen av VCDS, det är ju gratis?

    Det ser enligt din länk ut som att gen 5 introducerades 2012 så den "gamla" VCDS dongeln borde klara jobbet, men gissar att den nya HEX även ska klara jobbet eftersom den är bakåtkompatibel. Länken säger också att den nya pumpen ska initieras så det verkar rimligt att du behöver göra detta för att den ska fungera korrekt. Följ guiden helt enkelt.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Stefan Backlund
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    3
    Ja, programmet är gratis, men inte adaptern. Det var därför jag undrade om det kan finnas nån i umeåregionen som har den och utför sånna här saker.

Liknande ämnen

  1. Haldex problem!
    Av Gädda i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-04-02, 09:37
  2. Vcds problem
    Av jisses i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-08, 09:50
  3. Problem med installation av VCDS
    Av JRJ i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 10:09
  4. Haldex problem! nån som är insatt?
    Av golfaren i forum VW-forum
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 21:54
  5. R32 mkV haldex problem
    Av callawayx i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin