Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Stefan Lindström
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    5

    Golf 1.4tsi mk5 startar inte

    Hej,

    Jag har en Golf kombi från 2009 (Manuell låda) som gått 24' mil, förra veckan när jag åkte hem från jobbet (enkel resa 8 mil) så gjorde jag ett stopp på c:a 5 minuter och när jag skulle fortsätta så vägrade bilen att starta, startmotorn gick som vanligt men inget liv. Bogserade hem den och kopplade in VAG-Com för att läsa felkoder men det var tomt. Tanken är halvfull, lågtrycksbränslepumpen prime'ar när jag öppnar dörren eller vrider på tändningen, tog ur tändstiften och kollade gnista, det gnistade på alla 4. Tog kompprov, låg mellan 9-11bar. Lossade på bränsleledningen och kontrollerade att det kom bensin när jag vred på tändningen och det gjorde det. Plockade loss högtryckspumpen för att se om det såg konstigt ut där, hittade inget, kollade bränsletryck med VAG-Com, 90Bar. Låter jag bilen stå ett dygn då hostar den till i ett par sekunder och hoppar nästan igång sedan är det dött igen. Lossade kontakten för kamaxelgivaren och körde lite på startmotorn, då visade VAG-Com felkoder för det, satt tillbaka kontakten, rensade felkoden och testade igen, inga nya felkoder. Nu har jag slut på idéer, någon här som kan peka mig i någon riktning? Jag byter olja o filter regelbundet var 1500 mil, det blir minst 2 gånger per år. Jag hade problem förra hösten då den under belastning runt 2-2500 varv misstände, läste ut felkoder och först var det misständning på cylinder 1, om jag tog det lugnt förbi 2-2,5 eller gasade på ordentligt så blev det ingen misständning, köpte nya tändstift och bytte men det blev ingen skillnad, flyttade runt tändspolarna men ingen skillnad, tog kompprov men hittade inget konstigt. Till slut när den precis hade slagit över 23' mil så gick den in i limp-mode på vägen hem från jobbet. Det var dåligt väder då så jag lät den stå en dag sedan tog jag ut felkoder och då var det misständning på flera cylindrar. Ryckte återigen ut alla spolar, kollade gapet på tändstiften och resettade koderna, lät den också stå med batteriet av över natten. Efter att jag monterade ihop den igen så slutade misständningarna och har inte återkommit.

    Jag köpte bilen 2019 då den gått 16'mil den hade fått kamkedjan bytt för andra gången någonstans mellan 15' och 16' mil.

    Jag har pratat med ett par firmor men de har inget att komma med och bilen är ju inte värd så mycket längre att det är värt att åka till Bilmetro med den.. När den går går den fantastiskt billigt och det skulle vara bra att få igång den igen eftersom den i övrigt fungerar bra.

    mvh

    /Stefan

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Nästa steg är att prova med startgas i insuget

    kanske är det denna som lagt av:
    https://shop.ahw-shop.de/kraftstoffp...127025t?c=5693

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja precis, men om högtryckspumpen ger för dåligt tryck borde den sätta felkod på det.

    Provat att bogsera igång den?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Skulle även kunna vara högtrycksgivaren, prova en rövare genom att lossa på kontakten till desamma och starta bilen
    systemet kommer då tro att trycket är lågt och trycket blir så högt att över-trycksventilen träder in

    på Tsi1,4 med kompressor dör motorn om man lossat på kontakten som sitter på HT-pumpen
    på samma motor utan kompressor så dör inte motorn vid samma operation

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Stefan Lindström
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Nästa steg är att prova med startgas i insuget

    kanske är det denna som lagt av:
    https://shop.ahw-shop.de/kraftstoffp...127025t?c=5693
    Hej,

    Jag har provat med startgas, tog bort vinkeln efter Luftfiltret och blåste på med startgas där, inget liv, det känns som det är väldigt lång sträcka startgasen skall gå innan den kommer fram men det kanske bör fungera ändå?


    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Ja precis, men om högtryckspumpen ger för dåligt tryck borde den sätta felkod på det.

    Provat att bogsera igång den?
    Enligt VAG-Com så ger ju högtryckspumpen runt 90Bar, jag har inte provat med bogsering.

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Skulle även kunna vara högtrycksgivaren, prova en rövare genom att lossa på kontakten till desamma och starta bilen
    systemet kommer då tro att trycket är lågt och trycket blir så högt att över-trycksventilen träder in

    på Tsi1,4 med kompressor dör motorn om man lossat på kontakten som sitter på HT-pumpen
    på samma motor utan kompressor så dör inte motorn vid samma operation
    Hej,

    Vart sitter högtrycksgivaren? Hur menar du med "om man lossat på kontakten som sitter på HT-pumpen"? Är det det som är högtrycksgivaren? Kommer felkod genereras om jag lossar den kontakten?

    mvh

    /Stefan

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Kan det vara så att gnistan kommer vid fel tillfälle? Du har ju kontrollerat att det kommer bränsle och dessutom testat med startgas. Med den kompression som du mätt upp borde kammen också stå rätt. Men gnistan som du sett finns där kanske kommer vid fel tidpunkt?

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag rekommenderar alltid att kontrollera jordpunkter och naturligtvis spänning/batteri. Förvånansvärt många mystiska fel beror på dessa enkla saker.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Apjon Visa inlägg

    Vart sitter högtrycksgivaren? Hur menar du med "om man lossat på kontakten som sitter på HT-pumpen"? Är det det som är högtrycksgivaren? Kommer felkod genereras om jag lossar den kontakten?

    mvh

    /Stefan
    Givaren sitter på bränslefördelningsröret och ser ut såhär:
    https://www.bildelaronline24.se/vw/g...r-bransletryck

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Stefan Lindström
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Kan det vara så att gnistan kommer vid fel tillfälle? Du har ju kontrollerat att det kommer bränsle och dessutom testat med startgas. Med den kompression som du mätt upp borde kammen också stå rätt. Men gnistan som du sett finns där kanske kommer vid fel tidpunkt?

    m v h Henrik
    Mjaa, det haar jag också funderat på men tycker det är konstigt att den startar till i ungefär 2 sekunder när den stått över natten..

    /Stefan

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag rekommenderar alltid att kontrollera jordpunkter och naturligtvis spänning/batteri. Förvånansvärt många mystiska fel beror på dessa enkla saker.
    Japp, har nyligen bytt batteriet, det säger iofs inget om statusen på det, har även laddat det utan att det har gjort någon skillnad, har även lossat både jordpunkter och plusledningarna som går till säkringsboxen under huven.

    /Stefan

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Stefan Lindström
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Givaren sitter på bränslefördelningsröret och ser ut såhär:
    https://www.bildelaronline24.se/vw/g...r-bransletryck
    Tackar, då ska jag kunna hitta på den, testar ikväll efter jobbet.

    /Stefan

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Stefan Lindström
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    5
    Lossade på kontakten till högtrycksgivaren fick felmeddelande i VAG-Com så fort jag vred på tändningen, körde ett tag på startmotorn, den hostade till i ett par sekunder första gången som vanligt sedan helt död. Inga fler koder, satt tillbaka kontakten och rensade koderna, inga nya koder när jag testade att starta igen.

    Namn:  G247.jpg
Visningar: 558
Storlek:  75.0 KB

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-10-28, 19:42
  2. 1,4tsi p1601 startar inte
    Av danno i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-04-23, 19:16
  3. Golf 4 1.6 16v startar inte
    Av Jennysa i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-04-07, 18:37
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 19:10
  5. Golf mk2 Gti 16V startar inte.
    Av LimMet i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin