Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Bästa skummet till högtryckstvätt

    Hej
    Vad använder ni för skum till högtryckstvätten?
    Inte använt det på många år men tänkte ge det en chans till.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kör medel och spruta från BBV. Tycker det funkar ok, men jag tvättar på OKQ8. Har bytt dysa i sprutan på BBVs rekommendation men det är ändå svårt att få till rätt skum. Trycket och skummet varierar beroende på hur många som tvättar samtidigt i hallen, det blir ofta för mycket vatten och slappt skum. Det kanske funkar bättre om man står hemma på garageuppfarten och alltid använder samma högtrycksaggregat.

    https://www.bollnasbilvard.se/bilsch...#/87-volym-25l

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Får kolla på den, hade rätt bra recensioner.
    Tänkte köra med min äldre Kärcherspruta hemma för snabbtvätt/avspolning.

    Tershine säger att deras schampo ska fungera med? Köpte en provburk för handtvätt ska testa det.

    Det här med skumlans. Är det så mycket bättre än den "inbyggda" burken i högtrycken?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Får kolla på den, hade rätt bra recensioner.
    Tänkte köra med min äldre Kärcherspruta hemma för snabbtvätt/avspolning.

    Tershine säger att deras schampo ska fungera med? Köpte en provburk för handtvätt ska testa det.

    Det här med skumlans. Är det så mycket bättre än den "inbyggda" burken i högtrycken?
    ..

    Ska fötydliga!, en en Skumlans är så mkt bättre och smidigare!..

    Sen som ovan arti+ som äen en kombo a Alkalisk och schampoo är grymt!. Men som sagt Tershine Alkaliska är kanon!

    Men rent schampo är inge vits, bara dyrt
    Senast redigerad av mangewide den 2021-06-08 klockan 13:25.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    https://www.bollnasbilvard.se/tvattp...ultcombination
    Kanske ska prova detta kit?

    Är det någon som får något bra skum ur original Käscher skumlösningen?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja mkt bättre med en dedikerad skumlans! . Sen skumma inte schampo!, det ser bara coolt ut och och går åt mkt kem!

    Alkalisk avfettning ska det skummas som förtvätt!, sen "svampar" du med Schampo efter!
    Nu kör jag dom här literflaskorna med handpump.. får ju kramp i handen..
    Sen handtvättar jag.

    Tänkte på schampo för snabbtvätt och typ bara avspolning nu i pollen tider.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    https://www.bollnasbilvard.se/tvattp...ultcombination
    Kanske ska prova detta kit?

    Är det någon som får något bra skum ur original Käscher skumlösningen?
    Den är kanon!, kör med den själv! Kolla om min rabatt kod funkar! "Faceliftgti20"

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Nu kör jag dom här literflaskorna med handpump.. får ju kramp i handen..
    Sen handtvättar jag.

    Tänkte på schampo för snabbtvätt och typ bara avspolning nu i pollen tider.
    Aldrig så enkelt tyvärr, men du måste torka bilen efter annars får du kalkfläckar som knappt går att få bort med polering..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    https://www.bollnasbilvard.se/tvattp...ultcombination
    Kanske ska prova detta kit?

    Är det någon som får något bra skum ur original Käscher skumlösningen?
    Jodå, den funkar. Men är lite smäck.. ...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Använder AutoSmart:s Snowfoam tillsammans med denna https://www.smartab.com/produkt/skumlansspruta-2l/

    Det man måste tänka noga på är att det man tvättar inte ska vara för varmt eller stå i direkt solljus när man lägger på skummet.

    Då blir det en massa extrajobb.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Kör med skumlans från Autodude och jag tycker att Biltemas gröna, äppeldoftande är mycket bra, och bättre än dom hokus-pokus preparaten med mirakulösa egenskaper som webbbutikerna säljer!
    Klara av att ge allt från ett blaskigt skum till ett skum som påminner om maräng, eller raklödder! Sällan att man behöver "svampa" om man skummar en gång i veckan!

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Vad vill du uppnå med skummet, lyfta smuts eller underlätta för svampandet?

    Lite partisk men vårt Skumshampo är utvecklat just för att ge mycket skum både i hobbytvättens skumläggare och en riktigt skumlans.

    Inte alkaliskt så det lyfter ej smutsen så mycket men ger bra grund för svampandet. Gör för jobbet om man ska gå på med en keramisk spraywax också så den verkar ännu bättre.

    http://www.hagmans.se/sv/fordonsvard...hampo-ceramic/

    /Per J

    VW Golf Mk1 -75, -82, -84, Jetta Mk1 -84, Tiguan TDI -14, Tiguan TDI -19, Audi a3 1,8T Quattro -00
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Problemet här är de väldigt små förpackningarna tycker jag men jag antar att det enbart är avsett för den marknaden för småkonsumenter, dem med en eller kanske två bilar.
    Senast redigerad av vfr den 2021-06-09 klockan 16:18. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Finns motsvarande produkt i större förpackning för proffs också.

    http://www.hagmans.se/sv/fordonsvard...m-shampoo-5-l/

    Den är ju svårare att få tag på då den inte står i butik men kan beställas hos Hagmans återförsäljare.

    I en skumlans kan man späda den för det skummar sjukt. En hobbyskumläggare späder en hel del själv.


    /Per J

    VW Golf Mk1 -75, -82, -84, Jetta Mk1 -84, Tiguan TDI -14, Tiguan TDI -19, Audi a3 1,8T Quattro -00
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Jo jag förstår problemet, tyvärr har jag inte träffat någon åf som varit intresserad att ta hem det i större förpackningar, som jag förstått kunde det vara möjligt om jag köpte en hel kartong 5 liters.

    Jag uttalar mig inte om skillnaden gentemot t.ex Autosmarts produkt när det gäller själva skummet, däremot är det ju otroligt smidigt att beställa hem den mängd man önskar vid varje tillfälle utan att gå via ointresserade åf som hellre försöker sälja en annan produkt där man har bättre avans/villkor.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Nej vill återförsäljaren inte sälja något som han kan tjäna pengar på är det ju hans problem. Förstår mycket väl du tittar på andra lösningar då.

    /Per J

    VW Golf Mk1 -75, -82, -84, Jetta Mk1 -84, Tiguan TDI -14, Tiguan TDI -19, Audi a3 1,8T Quattro -00
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Men för tusan - jag hade både Arti+ (oöppnad!) och prewash hemma. Letade efter bortkommen fogspruta och latexfo och för bövelen de hade hamnat i samma låda märkt med partyporslin. Hur tänkte Herrn här? Jag skyller på kvinnan. Här om dagen hittade jag hemnycklarna i besticklådan efter några timmars sökande. Mummel... men det var nog inte mitt fel heller

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Vad vill du uppnå med skummet, lyfta smuts eller underlätta för svampandet?

    Lite partisk men vårt Skumshampo är utvecklat just för att ge mycket skum både i hobbytvättens skumläggare och en riktigt skumlans.
    Inte alkaliskt så det lyfter ej smutsen så mycket men ger bra grund för svampandet. Gör för jobbet om man ska gå på med en keramisk spraywax också så den verkar ännu bättre. http://www.hagmans.se/sv/fordonsvard...hampo-ceramic/

    /Per J
    Min tanke var för en snabbtvätt, skum som löser det lätta och gärna med lite vax som piffar upp.
    Mina bilar är normalt rätt bra vaxade. så vi kan kan kalla det en snabb avspolning dvs utan svampning. Och så nästan dropptrorka på det.

    Men i denna tråd så väcktes även mitt intresse för att gå ifrån literspump flaskor Prewash https://www.turtlewax.se/bilvard-ext...-wax-prewash-t och skumma själv den rengörande förtvätten. Och kanske även skumma schampo på det med innan svampning?

  17. #17
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Jag lägger gärna Skumshampo med skumlansen vid en snabbtvätt och sen svampar över bilen snabbt och bara sköljer rent svampen i en hink med vatten.
    Lägger jag mitt Skumshampo med lans blir det tämligen tjockt och sitter kvar.

    Är det smutsigare kör jag en alkaliskt avfettning på samma sätt. Skumma motsvarande.

    /Per J

    VW Golf Mk1 -75, -82, -84, Jetta Mk1 -84, Tiguan TDI -14, Tiguan TDI -19, Audi a3 1,8T Quattro -00
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Snabbaste sättet!, men går väll åt 10ggr så mkt kem som att bara svampa med 2 hinks metoden! . Men jag brukar oxå köra så när jag har bråttom..
    Senast redigerad av vfr den 2021-06-16 klockan 21:14. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #19
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Så sant som de är sagt Mange, fast det beror ju på hur mycket medlet man har skummar och hur mycket man lägger på. Här ligger det väl 10ggr så mycket skum som behövs och då går ju mer shampoo. Skum är ju ganska meningslöst men skoj att se på

    /Per J

    VW Golf Mk1 -75, -82, -84, Jetta Mk1 -84, Tiguan TDI -14, Tiguan TDI -19, Audi a3 1,8T Quattro -00
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Skum är ju ganska meningslöst men skoj att se på
    Nej skummet är inte bara en kul visuell bieffekt vid tvättningen, utan är nödvändigt för att lösa upp smutsen. Det är skummet som fysiskt med tensiderna i tvättmedlet liksom hackar sönder smutsen!
    (Så fick jag lära mig det i grundskolan), dom med högre kunskaper kan säkert förklara bättre!

    hela iden med skumtvätt är att minimera all form av fysisk bearbetning av lacken så mycket som möjligt, speciellt när man måste tvätta utomhus där svampning alltid mer eller mindre genererar repor, även om man inte tror att man gör det!

Liknande ämnen

  1. Bästa avtagbara dragkrok till Audi A6 -12
    Av Åkesson i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 22:31
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 10:30
  3. Grattis till Sveriges bästa servicetekniker!
    Av Andersson Racing i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 15:41
  4. Bästa chippet till min GOLF R
    Av GOLF R i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 22:19
  5. Högtryckstvätt, frågor och problem...
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin