Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Mystiskt fel elbaklucka och släpvagnskontakt - vad kan det vara?

    Hej!
    Min Passat från 2015 med elmanövrerad baklucka kan inte lyfta luckan när jag kopplar in en ny Thule ljusramp i släpvagnselkontakten. Motorn som låser upp luckan (och släpper upp den någon cm) fungerar, men nästa motor tar inte över och lyfter luckan.

    Vad jag testat:
    - samma problem oavsett om jag använder knappen på luckan eller på fjärrkontrollen
    - om jag först öppnar luckan (utan ljusramp inkopplad) och sedan kopplar in, så kan jag elmanövrera stängning genom att trycka på stänga-knappen.
    - man hör att bilen gör något för att försöka öppna luckan - det hörs ett svagt återkommande ljud med 2-3 sekunders mellanrum efter att jag tryckt på öppna och den inte klarar att lyfta luckan. Jag känner också att lyckan rör sig en millimeter vid detta ljud.

    Utan något inkopplat i släpvagnskontakten fungerar elmanövrerade luckan, men har under några månader trilskats i att ett tryck på öppnaknappen ganska ofta inte mer än släpper låset (och öppnar luckan någon cm) och att man måste trycka en andra gång för att luckan skall lyftas.

    Känns rimligt att något i elektroniken vore fel, men vad kan det vara tror ni? Och kan det finnas något sätt att undersöka felkällan närmre?

    Stort tack i förväg för all möjlig input!

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är inte så att luckan inte SKA öppna om något är kopplat i släpvagnskontakten? Som skydd alltså...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Bra tanke! - men luckan går ju inte att öppna utan elmanövrering (jag har dock inte vågat ta för allt jag är värd).

    Detta belyste jag inte ovan - hade jag kunnat öppna luckan manuellt vore problemet hanterbart, men nu är luckan alltså inte öppningsbar utan att jag kopplar ur kontakten varje gång. Med många nyttjandedagar blir detta en omständlig flera-gånger-per-dag-övning som garanterat kommer att resultera i att jag glömmer koppla tillbaks kontakten och den slår i backen (samt missad belysning).

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du ska inte kunna fjärröppna luckan när du har släp påkopplat eller annan utrustning på dragkroken. Det hade garanterat kraschats ett antal bakluckor i annat fall.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Du ska inte kunna fjärröppna luckan när du har släp påkopplat eller annan utrustning på dragkroken. Det hade garanterat kraschats ett antal bakluckor i annat fall.
    Tack! Förstår att fjärröppna låter smart att begränsa, men inte att öppna över huvud taget??
    Det går alltså inte att öppna luckan med knappen på luckan, varken med ett eller flera klick eller genom att hålla den intryckt. Och med kraft går luckan att lyfta 10 cm, sedan är det stopp.

    Jag reser runt flera dagar i veckan med dragkroksmonterat cykelställ med ljusramp. Cyklarna fälls ur vägen på en sekund när man vill öppna luckan. Bagageutrymmet är fyllt med packning jag behöver nå många gånger per dag. Att då varenda gång tvingas koppla ur släpvagnskabeln och sedan komma ihåg att sätta tillbaks den är både besvärligt, tidskrävande och som upplagt för att glömma montera tillbaka.

    Det låter inte rimligt att förbjuda öppnandet av bakluckan alltid med släp?

    Jag har kört ny V90 med likadant cykelställ med ljusramp och där var inga problem att med knappen på luckan öppna den elmanövrerade luckan (testade dock aldrig med fjärrkontrollen).

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    På min B8 från 2016 så kan man öppna genom att trycka in VW-emblemet, men inte via fjärrkontrollen eller knappen vid förardörren när något sitter inkopplat i släpvagnsuttaget.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Tack för infon Pelk - låter ju precis som det borde fungera

    Min är en Passat Alltrack B7 (så knappen är ovanför reg.plåten och inte VW-emblemet), men jag tänker mig att funktionaliteten är tänkt att vara likadan och att det är något fel på min bil?
    Senast redigerad av vfr den 2021-06-07 klockan 09:48. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Jag har ett vagt minne av att detta varit upp tidigare (eller i gamla Passat-forumet), att på B7 får man ta i för att öppna luckan när något är kopplat i släpvagnskontakten.

    Men kan ha fel, någon annan som kommer ihåg/vet?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Tack!! Vilken miss om denna funktion är spärrad på B7. Det vore supervärdefullt med erfarenheter från andra användare. Utöver din B8 Pelk har jag precis testat en modernare Tiguan och den fungerar precis som din (och som sig bör) - fjärröppning blockeras men luckan öppnas elektroniskt med knappen på luckan.

    Det faktum att jag hör och känner på luckan att bilen (med 2-3 sekunders mellanrum efter tryck på öppna luckan) rör luckan någon millimeter ger känslan av att den ändå försöker öppna elektroniskt?

    Jag hittade nu denna tidigare tråd (från 2015) som vittnar om att öppna manuellt med våld, hör av mig om erfarenheter.

    Om det visar sig inte finnas lösning får jag väl installera en tryckströmbrytare på ljusrampens sladd. Har någon erfarenhet av ifall det kan räcka att bryta jordledaren? (7-polig)
    Senast redigerad av vfr den 2021-06-04 klockan 17:06. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Hade tidigare en B7 Alltrack och precis som tidigare nämnts så fungerade inte el-öppning av bagageluckan om släp var anslutet. Kommer inte ihåg om jag testade och jämförde med knappen på förardörren, fjärren och knappen på bakluckan. Men det gick hur som helst bra att först trycka på knappen på bakluckan för att då "låsa upp den" och sedan dra upp den för hand. Det var ganska trögt men gick.

    På den B8 GTE jag har nu så går det fint att öppna genom att trycka på VW-emblemet även när släp är anslutet. Så mycket bättre än på B7, även om man får ha lite koll beroende på vad som sitter på kroken.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Känns som att det där borde kunna gå att programmera om med t ex VCDS.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Rickard Olsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Hade tidigare en B7 Alltrack och precis som tidigare nämnts så fungerade inte el-öppning av bagageluckan om släp var anslutet. Kommer inte ihåg om jag testade och jämförde med knappen på förardörren, fjärren och knappen på bakluckan. Men det gick hur som helst bra att först trycka på knappen på bakluckan för att då "låsa upp den" och sedan dra upp den för hand. Det var ganska trögt men gick.

    På den B8 GTE jag har nu så går det fint att öppna genom att trycka på VW-emblemet även när släp är anslutet. Så mycket bättre än på B7, även om man får ha lite koll beroende på vad som sitter på kroken.
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Känns som att det där borde kunna gå att programmera om med t ex VCDS.

    Tack hörni 👍
    Då tolkar jag det som att just B7 dras med denna ”funktion”.
    VCDS-programmering kanske vore ngt. Hittade någon referens jag inte fick klarhet i om den gick att ändra eller inte. Låter som något jag kanske inte lyckas navigera mig fram till, och vill inte göra det själv. Kanske blir att kringgå elektriskt, skall kika på’t.

    tack igen för all hjälp! 😃

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Hittar du en lösning för att programmera om det med VCDS, så kan jag hjälpa dig att prova eftersom jag har VCDS och finns i ditt närområde. Däremot vet jag inget om funktionerna som sådana.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av rollinrollin Visa inlägg
    Tack hörni 
    Då tolkar jag det som att just B7 dras med denna ”funktion”.
    VCDS-programmering kanske vore ngt. Hittade någon referens jag inte fick klarhet i om den gick att ändra eller inte. Låter som något jag kanske inte lyckas navigera mig fram till, och vill inte göra det själv. Kanske blir att kringgå elektriskt, skall kika på’t.

    tack igen för all hjälp! 
    Precis, det SKA vara så just pga du inte ska öppna bakluckan när du har släpvagn påkopplad och möjligheten för bakluckan att slå i släpvagnen skall inte finnas. Därav måste du ur med dragkontakten när du ska öppna bakluckan. Det ÄR så på denna modellen. På B8an så fungerar de precis som om du inte skulle ha släp tillkopplat, dvs du kan alltid öppna skuffen via emblem eller knappen på dosan osv om du har elöppning.. Tyvärr inte på B7an. Vet att flertalet klagat på detta, inkl mig själv som hade el lucka på min gamla 2014 Alltrack Störande funktion, men de går o dra luckan lite uppåt så släpper spärren efter en stund och de går att öppna den. Sen om det är så bra eller inte att tvinga upp den ska väl vi låta vara osagt haha! Lättare att dra ur kontakten bara..

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    På B8an så fungerar de precis som om du inte skulle ha släp tillkopplat, dvs du kan alltid öppna skuffen via emblem eller knappen på dosan osv om du har elöppning.. Tyvärr inte på B7an.
    På min B8 kan jag enbart öppna med Emblemet, när släpvagnskontakten sitter i. Inte med knappen i dörren, eller på fjärren.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Elbaklucka Alltrack
    Av Callec i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-03-07, 21:40
  2. Elbaklucka vs garageport
    Av Liverpoolarn i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-11-24, 00:00
  3. Släpvagnskontakt, volt?
    Av Bowen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 23:48
  4. Öppna Elbaklucka med släp kopplat?
    Av DTM i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-05, 11:51
  5. Mottryckets att vara eller icke vara?
    Av canterbury i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin