Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82

    Störningselement AID Passat B8 -20

    Har sedan i våras en Passat Alltrack MY20 (tillv. hösten -19) med den digitala instrumenteringen (AID)

    Två störande element;
    1. VW tog bort den centralt placerade analoga klockan i faceliften -19 vilket var synd, men det kan man väl leva med om man åtminstone får behålla den digitala... Vilken det finns en i överkant på den centrala skärmen, MEN VARFÖR har de tagit bort klockan som fanns i själva instrumentet framför föraren??? Fanns i min förra Alltrack -16. Den enda kvarvarande klockan skyms dessutom vid varje uppstart av störningselement 2, se nedan.
    Det finns en uppsjö av konfigureringsmöjligheter av olika sk "digitala cockpit" där man kan få information om allt från oljetemperatur till kompass, men inte något som grundläggande som tiden...
    2. Varför måste jag varje gång jag startar "Välkomnas" med en skärmbild som manuellt måste klickas bort? (och som skymmer klockan) Informerar mig om vem som är inloggad och att min min bil kan använda de sk "Mobila nycklarna"; en överreklamerad, överprissatt och extremt tillkrånglad funktion (se mitt seprata inlägg om detta).


    /awwd

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Stör mig på exakt samma saker, galet irriterande. Ibland undrar man hur fan utvecklarna/ingenjörerna är funtade samt om de verkligen testar sina egna grejer...

    Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Ja, jag saknar min -16 Alltrack... Har en -20 nu och förstår mig inte helt på det där när man ska godkänna vid varenda start, ibland så godkänner den av sig själv utan att jag trycker "ok", ibland godkänns det exakt innan jag tryckt "ok", ibland hinner jag trycka på "ok" flera gånger, och när bilen fattar det är man långt inne i nån meny.

    Också om det är nån obskyr låt på radion när man precis startat bilen, så tar det flera minuter innan man ens har kommit in så man kan byta radiokanal

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har sagt det förut, det är verkligen dinosaurier dessa infotainmentsystem. I Audi upplever jag aldrig detta. Det bär emot att ens fundera på det, men kan det vara för att Audi är premiummärket....
    Man får helt enkelt utrusta sig med tålamod. För egen del förvånas jag varje gång jag sätter mig i kvinnans 10 år gamla Qashqai hur modern den fortfarande upplevs. Och infotainment bootar upp på några sekunder, redo att knappa in i navigationen. Magiskt.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om du anser att VW:s infotainment är dåligt, då kan man fråga sig vilka du tycker är bra...? Personligen upplever jag i stort sett samtliga asiatiska infotainment som något från 1980-talet. De flesta har väl precis nyligen fått Apple CarPlay och AA? Och har de navigationsmöjlighet så ser det ut som något från Biltema. För att inte tala om franska infotainment...hua... Eller Ford, haha... jag tvingas ibland använda en Kuga, seriöst måste de ha köpt in hela skitet från Wish eller liknande? Volvo känns inte särskilt modernt, tycker jag. Däremot verkar AA i Polestar 2 mycket lovande, dock finns det så klart en stor risk i att lägga ut allt det där till ett företag som Google, men det är väl en prioritering ett företag som Polestar får göra, tydligen ska det ju bytas ut över tid.

    Jag får väl balansera upp klagosången med att jag är mycket nöjd med infotainmentsystemen i de VW bilar jag använder, startar snabbt och fattar att jag vill fortsätta lyssna på den låten via Spotify när jag startar igen, har inget att invända utan är mycket nöjd med att det fungerar så bra!

    För övrigt är det i många fall i grunden samma MIB system i Audi och VW, så eventuella skillnader i funktionalitet är mest beroende på val gjorda av respektive biltillverkare. Självklart har Audi mer påkostader varianter, så tar de också mer betalt för utrustningen och hela bilen.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har ingen erfarenheter från alla bilmärken och modeller. Men jag har stört mig på VWs lösningar, framför allt för att de laggar och att när de bootar upp är det ganska random hur det beter sig, precis som det beskrivs i tråden här. Av det jag testat så är Audis MMI sedan många år tillbaka en trevlig användarupplevelse, och det behöver inte vara de dyraste MMI+ och allt vad de heter. Det bara funkar. Nya Touareg har jag bara provat i bilhallen men det verkar spela på samma planhalva som Audis varianter i alla fall.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    När det gäller infotainmentsystem och uppkopplade mobila terminaler så finns det som du säkert känner till en särskild komplexitet gällande kompabiliteten med olika mobila terminaler och SW i dessa samt BT standard.

    Man har så klart olika förväntningar osv men jag har inget laggande i mina bilar, infotainment och mobil terminal har upprättat kontakt på några sekunder efter uppstart och sen är det bara att ringa, spela musik osv. Sen använder jag personligen mest Apple CarPlay och det tycker jag fungerar otroligt bra. Om Touareg uppträder annorlunda jämfört med många andra VW så beror det nog mycket på att den i det stora hela inte är en VW utveckling utan bygger på en teknisk plattform framtagen av framför allt Audi.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Kanske inte helt hör till denna tråd, men potentiellt. Ska få en ny passat r-line med digital cockpit pro, navigationen är den enklare Discover media, till min fråga. Kan jag visa kartan i cockpit också eller är det bara på discovery pro det går? På min alltrack från 17 kan jag visa kartan på båda skärmarna men jag har läst till mig att vissa kan man inte visa den alls på och andra med samma setup kan visa en åt gången, så man får växla mellan skärmarna för kartor.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    "Infotainment" måste nog vara ett tecken på bilindustrins hopplösa kamp att uppfinna hjulet om och om igen! Som exempel i Volvos senaste reklamfilm nämns inget om hur bilen är, bara att det är som en stor "smartphone" på hjul!
    Personligen vill jag slippa all sådan skit, en vanlig radio duger gott att lyssna på! Och vanliga mätare funkade förr och funkar fortfarande bättre än digitala alternativ och dom få gånger jag inte hittar vägen funkar telefonens GPS utmärkt!....Tycker jag!

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Kanske inte helt hör till denna tråd, men potentiellt. Ska få en ny passat r-line med digital cockpit pro, navigationen är den enklare Discover media, till min fråga. Kan jag visa kartan i cockpit också eller är det bara på discovery pro det går? På min alltrack från 17 kan jag visa kartan på båda skärmarna men jag har läst till mig att vissa kan man inte visa den alls på och andra med samma setup kan visa en åt gången, så man får växla mellan skärmarna för kartor.
    Ingen?

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Kanske inte helt hör till denna tråd, men potentiellt. Ska få en ny passat r-line med digital cockpit pro, navigationen är den enklare Discover media, till min fråga. Kan jag visa kartan i cockpit också eller är det bara på discovery pro det går? På min alltrack från 17 kan jag visa kartan på båda skärmarna men jag har läst till mig att vissa kan man inte visa den alls på och andra med samma setup kan visa en åt gången, så man får växla mellan skärmarna för kartor.
    Du kan få upp kartan i digital cockpit även med integsmodellen av navigationspaketet om bilen är byggd efter mitten av 2020.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    "Infotainment" måste nog vara ett tecken på bilindustrins hopplösa kamp att uppfinna hjulet om och om igen! Som exempel i Volvos senaste reklamfilm nämns inget om hur bilen är, bara att det är som en stor "smartphone" på hjul!
    Personligen vill jag slippa all sådan skit, en vanlig radio duger gott att lyssna på! Och vanliga mätare funkade förr och funkar fortfarande bättre än digitala alternativ och dom få gånger jag inte hittar vägen funkar telefonens GPS utmärkt!....Tycker jag!
    Långvåg eller kortvåg? Vad föredrar du?

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Är inte den frågan lite väl OT? Men helt klart intressant, och roligt att det finns personer som vet vad det är!
    Svaret på frågan är inte helt lätt, men jag säger varken eller, mitt svar är mellanvåg! Otaliga är dom nätter man satt klistrad vid radion och lyssnade på Radio luxenburg, "The Great 208"! på MV.
    Långvågen kunde vara kul att lyssna på emellanåt, roligt att lyssna på helt obegripliga tal från länder på andra sida jordklotet!
    Detta var på den tiden då man själv fick leta upp häftig ny musik att lyssna på, och inta som nu bara ladda hem en färdigkomponerad spellista på Spotify !
    Senast redigerad av vfr den 2021-06-22 klockan 21:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det var bättre förr!

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Ja absolut!
    Speciellt dagens medelåldriga tanter !
    Senast redigerad av vfr den 2021-06-22 klockan 21:08. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Du kan få upp kartan i digital cockpit även med integsmodellen av navigationspaketet om bilen är byggd efter mitten av 2020.
    Tack för svar och så var det. Alla med facelift som har version 2 av digital cockpit kan växla mellan dessa, så även på min nya.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin