Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Andrahandsvärde VCDS

    Har en orginal VCDS-kabel med USB och äkta hårdvarulås som gör att den kan användas med VCDS och vag-com. Finns det något intresse för att få något för denna begagnad?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det beror nog på hur gammal dongeln är. Det är väl en 10+ år sedan Ross Tech bytte namn på produkten till VCDS eventuellt klarar den bilar upp till 2015 års modell. Värde? Tja, vad kostar en ny dongel som klarar nyare bilar också?

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Frågan är hur mycket skillnad det är på VCDS-kablarna nu och förr. Då menar jag äkta CAN-kablar. Den största skillnaden vad gäller funktioner i nya bilar ligger i mjukvaran. Finns det verkligen någon skillnad i gamla originalkablar vad gäller funktionalitet?

    Jag tror att största skillnaden är hastighet och kopieringsskydd.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ja, och skillnaden är också att den gamla dongeln inte är helt kompatibel med bilar från och med 2016. VAG bytte kommunikationsprotokoll eller nåt sånt så den gamla dongeln funkar inte med nyare moduler.
    Pysslar man med äldre bilar till och med 2015 funkar den gamla dongeln utmärkt, men är märkbart långsammare.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    VAGSmart ger 300:- i reduktion för en AI USB CAN kabel. Har en från Aug 2013. Den är värd mer för mig då min OBDeleven Nextgen (1,5 år gammal) inte svarar på min Audi A4 årsmodell 2005. Bug i Nextgen? Vet ej den funkar ju på MQB bilar (2012 å uppåt). Den gamla VCDS kabeln funkar på Audin ifråga så bilen är det inget fel på.

    Mao bra att ha till äldre fordon. Några hundra är den säkert värd.

    VAGSmart inbytespris:

    https://www.vcds.se/shop/product/inb...n?tm=produkter

    Namn:  20210511_163409.jpg
Visningar: 621
Storlek:  1.08 MB

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-05-11 klockan 18:18.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ja - det står ju tydligt här var begränsningarna finns med den gamla adaptern. Således är det användningsområdet man ska titta på. För den som kör en äldre VAG bil är AI dongeln ett kap. Jag sålde min för jag tror det var 3000kr för några år sedan, precis när HEX dongeln var ny och jag uppgraderade. Men då fanns knappt de andra alternativen till VCDS som finns idag.

    HEX-adaptrarna kan till skillnad från AI-adaptern arbeta med fordon från årsmodell 1995 fram till årets modell. De har stöd för den nya typen av kontrollmoduler som finns i årsmodell 2016 och framåt, dessutom har de snabbare hårdvara och betydligt fler användbara funktioner.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Visst, alternativ har kommit som kan göra motsvarande saker som VCDS HEX. OBDeleven PRO Nextgen kostar c:a 1200:-, möjlighet till kodning samt obegränsat antal WIN nr. Utifrån det får man väl sätta ett pris på en "gammal kabel" Det måste således vara mycket billigare .

    Det är en grov jämförelse. VCDS HEX är ändå på en mer avancerad nivå men betydligt kostsammare, särskilt om man vill ha möjlighet att jobba med obegränsat antal win nr.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    VAGSmart ger 300:- i reduktion för en AI USB CAN kabel. Har en från Aug 2013. Den är värd mer för mig då min OBDeleven Nextgen (1,5 år gammal) inte svarar på min Audi A4 årsmodell 2005. Bug i Nextgen? Vet ej den funkar ju på MQB bilar (2012 å uppåt). Den gamla VCDS kabeln funkar på Audin ifråga så bilen är det inget fel på.

    Mao bra att ha till äldre fordon. Några hundra är den säkert värd.

    VAGSmart inbytespris:

    https://www.vcds.se/shop/product/inb...n?tm=produkter

    Namn:  20210511_163409.jpg
Visningar: 621
Storlek:  1.08 MB

    /Peter
    Jag får inte min odb11 pro att ta min rs4 b7 -08, då får jag plocka fram vcds, högst irriterande å skumt eftersom min odb11 klarar både min A3 -01 å min A6 -15

    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Audi B6/B7 - Okay märkligt. Eftersom du har samma problem är det nog ingen mening att göra fler försök med OBD11.

    Tyvärr har jag vcds på en gammal win7 dator som nästan endast änvänds till detta ändamål. Jag har ej uppdaterat vcds sedan 2018 tror jag pga att drivrutinerna brukar strula till win7.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag har ej uppdaterat vcds sedan 2018 tror jag pga att drivrutinerna brukar strula till win7.
    Det var lite stök att få in det i min Win10-burk. Men det finns en tråd där det är beskrivet hur man gör för att installera.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jo jag kan ju lägga in vcds på en win10 laptop. Win7:an var tänkt till div udda ändamål när den blev över...
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. VCDS jämfört med VCDS-lite
    Av perIpI i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-10-13, 09:57
  2. Premiär för VCDS HEX-NET®
    Av Svenska VCDS i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-01, 13:08
  3. VAS vs VCDS
    Av lasholm i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-18, 10:26
  4. Beskrivning över VCDS och Svenska VCDS
    Av Svenska VCDS i forum Svenska VCDS
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin