Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Henrik Larsson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9

    Axelbyte till oljepumpen på Passat -08 2.0TDI 140hk med bmp-motorn?

    Tänkte höra om det går att se på något vis om Oljepumpen är fixad på en bil?
    Kan tänka mig att seriösa skriver i serviceboken men.
    Min bil har gått 24K och jag tänkte att man skulle byta den insex axeln som är undermålig i förebyggande syfte.
    Men tror ni att den är bytt redan med tanke på att den har gått hyfsat långt och att den inte har visat nån tendens på att vara dålig?
    Tänker att man gör som följande youtube länk:https://www.youtube.com/watch?v=8DrzCWrxNEw
    Hittade ingen tråd som handlade riktigt om detta så skrev denna.
    Senast redigerad av vfr den 2021-05-06 klockan 20:35. Anledning: Fixat rubriken med bil och motortyp

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vad gäller det för bil och motor när du pratar om undermålig insexaxel?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Det är märkligt att man struntar i att skriva det absolut viktigaste för att någon ska kunna hjälpa till.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Henrik Larsson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det är märkligt att man struntar i att skriva det absolut viktigaste för att någon ska kunna hjälpa till.
    Ja kanske borde skriva modell men tänkte att det ser man i länken.
    VW Passat 2008 2.0TDI 140hk bmp motorn är det.
    En skaplig motor tycker jag om man bortser från den otroligt dåliga konstruktionen på avgasrening/avgaskylning.
    Sen gjorde tydligen en dålig konstruktion på Oljepumpen med dess axel som nöts ner och skapar noll oljetryck.
    Den pumpen sitter i en del andra bilmärken också vad jag läst mig till.
    Den är i europa driven av drev istället för kedja som i övriga världen så det är ju lite bättre men axeln är tydligen kass.
    Den axeln finns att köpa i uppgraderad version och jag tänker att man ska byta till den om den inte redan är bytt men det står inget om det i servicebok så man kan väl skruva ner tråget och titta men.
    Undringen är om den skulle kunna hålla i 24K mil eller om den troligen är bytt av tidigare ägare ?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Jag har precis bytt på min, bytte kamaxel också
    Hur länge den håller beror på oljebytes-intervallen, den kan hålla 20-30000mil, men inte värt att riskera!

    Bytte på min vid 9000mil och nu senast vid 19000mil, samma slitage på 77mm axlarna = lite skavda i kanterna.
    Men med https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=174836514 så är det precision (låter "PLOPP" när man drar ut den), så är det absolut inte med original axeln.

    Nolla motorn innan du börjar, så är det lättare att få vikterna rätt när du monterar!

    Byter olja mellan 500-800mil sedan 9000mil och kamaxeln var lite sliten, klart märkbart efter bytet dock..

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Henrik Larsson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9
    Ok tack för info.
    Men behöver jag ställa motorn i noll-läge om jag bara drar ur axeln och stoppar i en ny?
    Jag tänkte köpa den uppgraderade 100mm axeln och göra som han i videolänken?

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Men den är ju 23mm för lång!?!?

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Henrik Larsson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9
    Det verkar ju inte spela någon roll för han i videon iaf???
    Sorry såg inte att det var den 77mm versionen han satte in fick upp den 100mm versionen när jag sökte på numret så.
    så alltså om jag bara byter axeln som i videon behöver jag inte ställa motorn i noll läge??
    Senast redigerad av Henke203 den 2021-05-05 klockan 22:43.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, det behövs inte.
    Men då är det också svårt att bedöma hur rundad balansaxeln är.
    Rekommenderar dig att byta till 100mm om bilen är fin och du ska behålla den.. Är väldigt betryggande att iallafall ha oljetryck

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Henrik Larsson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nej, det behövs inte.
    Men då är det också svårt att bedöma hur rundad balansaxeln är.
    Rekommenderar dig att byta till 100mm om bilen är fin och du ska behålla den.. Är väldigt betryggande att iallafall ha oljetryck
    Ja så är det förvisso bara det att det blev ett så otroligt mycket större projekt då hehe
    Ska byta turbo och byta olja i DSGn sen tänkte jag att när man ändå håller på så tar man enkelt den axeln men ska jag byta hela joxet så lär man ju gå loss och byta kamrem och hela den biten med.
    Jag menar man lär ju skjuta sig själv om man har ner kam-remmen utan att byta den och det blir nån härva med det efteråt.
    Så en ytterligare fråga tillkommer då hur ser man hur många kugg kam-remmen ska ha 120 och 130 finns på autodoc och i båda fallen så står det att den passar min bil men en av dom lär ju inte göra det?
    Kan det vara så att den 130 kuggars remmen är till 16V motorn fast den står som 140hk hos Autodoc känns lite lite med bara 10 kugg till för ett kamdrev till så är det någon annan utrusning som man kan ha där som jag ska veta när jag beställer?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du lagt in chassinummer på autodoc eller bara reg.nr?
    X-check med Mekonomen och Meca angående längden, om inte chassinummret hjälper..
    Kamremsbyte är det inget behov för bara för att du byter ena balansakseln!?!?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Henrik Larsson
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har du lagt in chassinummer på autodoc eller bara reg.nr?
    X-check med Mekonomen och Meca angående längden, om inte chassinummret hjälper..
    Kamremsbyte är det inget behov för bara för att du byter ena balansakseln!?!?
    Inte lagt in chassie nummer så lär göra det.
    Tänker mest att det är väl lika bra att göra det när man ändå är igång och har släppt på vevaxel drevet till kamremen.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Förstår inte vad du menar?
    När du nollat veven tar du ner tråget, sedan lossar du balans-modulen och lägger den på bordet/golvet och byter balanseaxel

Liknande ämnen

  1. Fel kod p0469 på Passat tid 140hk -12
    Av Yssla i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-10-21, 08:44
  2. Chiptrimma 140hk 2.0tdi motorn?
    Av fulingbusen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-08-15, 16:45
  3. Vibrationer passat 140hk tdi -11
    Av Ingo i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-08-29, 19:22
  4. Chippa passat 2.0 140hk 2012?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 21:52
  5. en fråga ang oljepumpen
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 00:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin