Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Niklas Bellander
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    3

    Passat GTE, Optimera El och använda Navigatorn

    Hej

    Jag har nyligen köpt en Passat GTE MY2020 med den större navigatorn Discover Pro som enligt uppgift ska vara lite smartare och kunna optimera elförbrukningen utifrån resmålet om man använder Navigatorn.
    Upplever dock att detta inte fungerar och hos återförsäljaren verkar de inte heller veta hur det ska fungera.

    1. Om jag laddar batteriet fullt och ställer in en destination på Navigatorn som är väl inom räckvidden för vad batteriet räcker så förväntar jag mig att bilen själv räknar ut detta och väljer att köra på el hela sträckan även om jag ställer bilen i hybridläget.
    Om jag inte gör något startar ju bilen på el och går på el tills batteriet är slut men om jag ställer bilen i hybridläget så hade jag förväntat mig att den räknar ut när den borde köra på el respektive bensin för att optimerat nå målet.
    Ställer jag den i hybridläge hoppar bilen över efter ett tag och börjar gå p bensin även om det finns gått om el kvar. Ska det verkligen vara så och vad är då vitsen med en smart Navigator. N som har liknanden bilar, Hur fungerar era bilar?

    2. Jag har någongång när ovanstående hänt försökt manuellt växla tillbaka till Elläge manuellt och då någongång fått meddelande "funktionen inte tillgänglig för tillfället som meddelande" trots att el funnits i batteriet. Har jag då stannat, slaget av bilen och startat den igen har den gått över till el. Någon som känner igen detta?

    3. I Menyn i Navigatorn som finns det en meny där man kan aktiver Inlärning av användarbeteende. Om jag försöker aktivera denna så tas aktiveringen bort på en gång jag försöker aktivera den, Se bild. Vad jag än gör kan jag inte aktivera det. Någon som vet vad jag gör för fel. Har provat allt.

    Jag börjar misstänka att något inte funkar perfekt med min Navigator men hoppas någon annan kan beskriva hur era fungerar..
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Markus Södergren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av nicke74 Visa inlägg
    2. Jag har någongång när ovanstående hänt försökt manuellt växla tillbaka till Elläge manuellt och då någongång fått meddelande "funktionen inte tillgänglig för tillfället som meddelande" trots att el funnits i batteriet. Har jag då stannat, slaget av bilen och startat den igen har den gått över till el. Någon som känner igen detta?
    När bensinmotorn startas måste den gå en stund för att undvika bland annat utspädning av motoroljan p.g.a. kallstarten. Därav att du inte tillåts gå över till eldrift direkt.

Liknande ämnen

  1. Optimera passat Gte
    Av Alfons74 i forum VW-forum
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2022-01-20, 10:59
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-07-03, 23:02
  3. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 10:44
  4. Optimera Passat med DSG 177hk?
    Av shadowgrey i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 10:08
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin