Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Tobias Lind
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3

    Ladda Passat GTE med Charge Amps HALO

    Hej
    Är ganska nybliven ägare av en Passat GTE (vår första laddhybrid), och vi har just fått en Charge Amps HALO laddbox installerad (+ Amp Guard lastbalanserare/effektvakt).

    Då vårt hus har ganska snedbelastade faser, och fas 1 är hårdast belastad vill vi att bilen laddar från fas 2 eller 3. Och enligt både leverantören av boxen och Charge Amps egen support skulle det gå bra att ställa in en annan fas-prioritet i laddarens konfiguration.
    Så på vår begäran valdes fasordnig 2,3,1, vilket enl. Charge Amps skulle innebära att laddaren ska börja testa ladda från fas 2, och finns där inte "tillräckligt med ström" (6A antar jag, eftersom det är minimiströmmen för mode-2 laddare) ska den testa fas 3 och sist fas 1.

    Men problemet är nu att vår bil ALLTID verkar ladda från fas 1 ändå!
    I alla fall enl. infon i Charge Amps webbportal där man kan se data under laddning...

    Har försökt kontakta teknisk support hos leverantören nu under ett par dagar för att se om allt är konfigurerat korrekt (man får tydligen inte konfigurera sådant som fas-ordningen själv - hmmm), men inte lyckats få svar ännu.

    Men jag tänkte bara kolla här om någon annan laddar en VW GTE med en Charge Amps laddbox + Amp Guard, och har erfarenhet av att välja annan fas än 1 (som är default).
    Ska det funka?
    Eller kan det finnas begränsning i bilen som gör att det inte går att ladda från annan fas än 1?
    Jag tänkte (kanske felaktigt) att boxen skulle kunna "kasta om" faserna när man ändrar ordning, men det kanske inte funkar så...
    Charge Amps support sa dock ingenting om att det kunde vara beroende av bilmodell, etc.

    /Tobias

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Inte svar på din fråga, men det är inte bra att ha en snedbelastning i huset. En elektriker kan fördela om belastningarna i ditt hus, och då är ditt problem med laddningen antagligen borta. Ugn, disk, tvättmaskin är enfasobjekt som drar cirka 10A styck. Ligger de på samma fas - blir det knas.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Man har väl nästan alltid snebelastning när man använder enfas produkter? Microugn, dammsugare, vissa plattor på en spishäll är fler exempel. Men om du vill att billaddaren ska prioritera en viss fas är det väl bara att skifta faserna till laddaren?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Men om du vill att billaddaren ska prioritera en viss fas är det väl bara att skifta faserna till laddaren?
    Tänkte precis så också. Laddboxen kan aldrig känna av vilken fas som är ”nr. ett” , så flytta anslutningarna så som du önskar rent fysiskt i laddboxen.

    Men som de skrev ovan, är det inte fel att försöka åtgärda snedbelastningen i ditt elsystem.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Tobias Lind
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Tack för svar!
    Jo, såklart är snedbelastning inte bra, men som sagts: Lite snett blir det alltid...
    Och detta gäller vår sommarstuga där vi inte har så många laster, och det som huvudsakligen drar mycket ström är en luftvärmepump och varmvattenberedaren. Och det går inte att fördela dessa två på annat sätt än att lägga dem på varsin fas, och jag vill sedan att laddboxen drar ström från den tredje fasen som ingen av dessa två ligger på...

    Enligt Charge Amps skulle det gå att göra i konfigurationen av box och lastbalanserare, så det vore ju klart smidigast om det också är sant Men annars får man väl försöka kasta om faserna...
    Dock måste säkert även lastbalaserarens sensorer kastas om, annars kommer den att mäta strömmen på en fas, och sedan försöka styra laddningen på en annan (fel) fas.
    Enklare/säkrare är nog att flytta t.ex. värmepumpen till annan fas och inte röra laddboxen (den är inkopplad med alla tre faser, och stöder även 3-fasladdning).

    Men just nu funkar inte heller Amp Guarden (effektvakten) som den ska verkar det som.
    Den lät laddboxen ladda med 5-6 A ÖVER huvudsäkringen under mer än en timme igår!
    Jag är i dialog med Charge Amps support ang. det, för det där kan inte vara rätt...

    Förhoppningsvis är det bara felkonfiguration som kommer att lösa sig till slut.
    De har redan rättat till en rad saker som hade blivit fel, och jag misstänker att det finns fler...
    För så dålig KAN bara inte en lastbalanserare som de tar över 7000 kr(!) för vara hoppas jag
    Senast redigerad av TobbeLino den 2021-04-21 klockan 23:34.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Men om man både flyttar kablar och sensorer följer nog felet med. Troligen är senorerna fel och det räcket att flytta dem.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Tobias Lind
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Nej, de verkar rätt.
    Jag kan se grafer över exakt strömförbrukning, per fas i deras portal, och graferna visar allting rätt...
    Fast sen har boxen inte "brytt sig om" att anpassa laddströmmen efter mätningen av någon anledning (men det är egentligen ett annat problem än min ursprungliga fråga här).

    Det vi kommit fram till hittills är att boxen nog tar ström från fel fas eftersom den för närvarande är felaktigt är konfigurerad som 1-fas installation (på L1 enbart). Så därför "kan" den nog inte byta fas som den ska...
    När det är åtgärdat ska jag fortsätta testa mer vad gäller effektvakten och hur boxen anpassar laddström, men jag tar ett fel i taget. Som sagt, det är mycket som blivit fel när de konfigurerade upp boxen... :/
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-22 klockan 20:10.

Liknande ämnen

  1. Passat GTE hur ladda 12 V-batteri?
    Av Gråtand i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-09-29, 12:57
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-01-17, 17:13
  3. Laddhybrid - ladda batteriet med bränslemotorn
    Av AndySwede i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-11-16, 11:10
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 23:14
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 22:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin