Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Daniel
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Vad borde jag göra med min nya Tiguan Allspace?

    Hej VW gänget!

    Jag köpte min första Volkswagen nu här som jag ska hämta ut senare i veckan, en Tiguan Allspace från 2020.
    Något jag tycker med VW är att utrustningsnivåerna är otroligt krångliga, speciellt om man som jag köpte en nyare begagnad bil. Det var i princip omöjligt att hitta den bil med exakt rätt utrustning för just mina behov.

    En enkel grej som sign assist verkar bilen jag köpt inte ha, men när jag läser mer om det så verkar det som att bilen har all hårdvara för att kunna visa upp vägskyltar bara att det inte är aktiverat. Har läst att man kan göra det via OBD-porten men VW-handlaren spelar antingen dum eller så gissar dom bara och har ingen koll över huvudtaget.
    Är detta något man kan köpa för att få upplåst i WeConnect eller liknande?


    Så jag tänkte vända mig till er som har bra koll på VW - om ni var i min sits och skulle hämta er nya bil, vad skulle ni göra på den för att hotta upp upplevelsen lite?
    Om jag själv skulle gå in via OBD-porten, påverkar det min nybilsgaranti eller något sånt?

    Mina utrustningskoder;

    1N7 Servostyrning, Servotronic Sport, med variabel utväxling
    P04 5-sits utförande inklusve variabelt lastrumsgolv
    P14 Ytterbackspeglarna, infällbara, med markbelysning
    PJS Lättmetallfälgar 20 tum Suzuka (kräver R-Line)
    PM5
    Ratt, läderklädd, multifunktion, växlingspaddlar, eluppvärmd,
    3 ekrad
    PPA Park Assist & Backkamera Rear Assist
    PSF Sportchassi
    PXE
    LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus, Dynamic Light Assist & LED-varselljus
    SC9 Styrnummer för stenskottsskydd
    W47 Dragpaket
    W49 Executivepaket
    WHA Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion
    WIE
    R-Line exteriör inkl. Lättmetallfälgar 19 tum Sebring Dark
    Grey (utgår vid uppgradering)

    WK4
    Framstolar ergoActive med 14-vägs inställning, klädsel "Art
    Velour", massagefunktion och utdragbart lårstöd
    WTI Euro NCAP-paket
    WW2
    Uppvärmbara framstolar i tre steg samt uppvärmbara
    spolarmunstycken
    YOK Car-Net Security & Service, giltighetstid 36 månader
    ZEX Radio Composition Media

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag måste bara säga att jag tycker tvärtom, få massmarknadstillverkare erbjuder så bra blandning mellan paketlösningar och möjlighet att välja själv, som VW. Och sen i all välmening, vad ska du med Sign Assist till, jag skulle säga att det är en meninglös funktion som dessutom fungerar väldigt dåligt för många.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Daniel
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Haha, tänker att det är ett bra komplement till mitt usla minne (har ish samma funktion idag i min Mazda så man vänjer sig snabbt).
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-19 klockan 12:57. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns ju alltid möjligheten att beställa en ny bil och konfigurera exakt som du vill ha den?
    Sign assist, bland annat, kan aktiveras i bilen. Påverkar inga garantier. Jag kan hjälpa dig med detta. Handlarna har dock ingen som helst koll på sådana saker.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Inte ens super-duper-uppdaterade Google Maps har rätt uppgift om hastighetsbegränsning (antagligen därför att väghållarens datalager inte heller är uppdaterad), biltillverkare gör dessutom det hela ännu krångligare genom att använda både kamera och navigationsdata, som gjort för att det ska bli fel. Håll ögon öppna istället och fokusera på bilkörningen

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Nja. Det verkar ju skilja på paket med identiska namn mellan olika modeller. Knappast speciellt bra.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Olika modeller har olika utrustningsalternativ och är paketerade på olika sätt, vad är det för konstigt med det? Skulle man inte kunna läsa innantill vad som ingår? Vad vore skillnaden om man kallade alla paket i olika modeller olika, det vore ännu mer förvirrande.

    Har bilen exempelvis "dragpaket", så vet man att den har dragkrok, backkamera och ev. något mer.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Olika modeller har olika utrustningsalternativ och är paketerade på olika sätt, vad är det för konstigt med det? Skulle man inte kunna läsa innantill vad som ingår? Vad vore skillnaden om man kallade alla paket i olika modeller olika, det vore ännu mer förvirrande.

    Har bilen exempelvis "dragpaket", så vet man att den har dragkrok, backkamera och ev. något mer.
    Uppenbarligen är vi två som tycker det är rörigt.

    Travel assist blir jag tex inte klok på, vad innebär den utrustningen egentligen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag måste bara säga att jag tycker tvärtom, få massmarknadstillverkare erbjuder så bra blandning mellan paketlösningar och möjlighet att välja själv, som VW. Och sen i all välmening, vad ska du med Sign Assist till, jag skulle säga att det är en meninglös funktion som dessutom fungerar väldigt dåligt för många.
    Är den inte ett krav om man vill ha farthållare som följer hastighetsbegränsning?
    Är Sign Assist det som VW Sverige valt att kalla ”Vägmärkesidentifiering” i sina listor?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Är den inte ett krav om man vill ha farthållare som följer hastighetsbegränsning?
    Jo om man vill ha något som fungerar dåligt så är det ett krav. Följ hastighetsbegränsningarna själv istället, är min rekommendation, då håller man sig alert. Vad är det annars man ska fokusera på under bilkörning som är så mycket viktigare?

    Väghållarens datalager kanske inte är uppdaterat och bilens kamera kan fånga in annat än det den ska, samt att vi inte har en enhetlig skyltstandard inom EU, som är tillräcklig, så naturligtvis kommer det att bli problem, förr eller senare, på ett eller annat sätt. Så för mig är svårt att förstå varför man ens ger sig in i en "brottningsmatch" med sådana här system. Men man väljer så klart själv, för mig är det något jag direkt avaktiverar om jag hamnar i en bil med funktionen.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Med ditt argument blir alla assistansystem onödiga.

    Vet du hur man tar reda på om bilen har en farthållare som är integrerad med skyltning och vägens beskaffenhet?
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-21 klockan 22:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Inte alls, det finns flera vettiga assistanssystem, som har rimlig möjlighet att fungera bra. Men skyltavläsning och att låta bilens farthållare justera hastigheten efter detta i kombination med navigationsdata är att be om problem.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag menar att nästan alla assistanssystem låter dig släppa lite fokus på körningen.
    Det är väl lite av syftet.
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-21 klockan 22:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Rätta mig om jag har fel, men "Sign Assist" kräver navigation för att för att fungera. Det vill säga att det inte bara är att "aktivera".

    Som sagt ovan, det fungerar genom en kombination av skyltigenkänning och vad som finns angivet i kartorna i navigationen. Eller kan det samarbeta med kartfunktionerna genom App-Connect?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Jag menar att nästan alla assistanssystem låter dig släppa lite fokus på körningen.
    Det är väl lite av syftet.
    Nej, assistentsystem ska hjälpa dig, assistera dig och i värsta fall, i sista hand - om möjligt, försöka avvärja en farlig situation, om du själv misslyckas.

    Exempel på VW assistanssystem som jag tycker fungerar bra i varierande grad och som hjälper till:

    Front Assist med Adaptiv farthållare (ACC)
    Emergency Assist
    Backkamera Rear Assist
    Parkeringssensorer
    Traffic Jam Assist
    Trailer Assist
    Side Assist

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Du har ju Lane assist också, även om jag själv inte använder det.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Med ditt argument blir alla assistansystem onödiga.

    Vet du hur man tar reda på om bilen har en farthållare som är integrerad med skyltning och vägens beskaffenhet?
    De flesta av modellerna med Navigation från modell år -20, Arteon från -19. går att stänga av, för ibland blir man frustrerad!
    Men när skyltningen är korrekt så är det riktigt smidigt.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Lane Assist tycker jag inte om och har ingen nytta av. Tycker det generellt fungerar dåligt, som en del av Traffic Jam Assist blir det bättre. Jag tycker annars om att hålla i ratten och styra själv.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    TJA är ju en fantastisk innovation i storstaden, men inte helt nödvändig i de delar av landet där man kör 20 mil för att äta fredagsmiddag på Sibyllan. Skyltavläsningen är lite opålitlig men ett bra komplement tycker jag. Den visar för mig inte fel, men den läser inte alltid skylten.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Låter du bilen justera hastigheten m.h.a. Sign Assist?

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nej, assistentsystem ska hjälpa dig, assistera dig och i värsta fall, i sista hand - om möjligt, försöka avvärja en farlig situation, om du själv misslyckas.

    Exempel på VW assistanssystem som jag tycker fungerar bra i varierande grad och som hjälper till:

    Front Assist med Adaptiv farthållare (ACC)
    Emergency Assist
    Backkamera Rear Assist
    Parkeringssensorer
    Traffic Jam Assist
    Trailer Assist
    Side Assist
    Semantik. Traffic Jam Assist är en ren bekvämlighetsgrej.
    ACC är också en bekvämlighetspryl som garanterat gjort folk mer ofokuserade i trafiken.
    Ju mer assistans vi får när vi kör, desto mer ofokuserade kommer vi vara.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag provade det idag. Gick sådär.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-26, 22:49
  2. Vad måste jag göra???
    Av islay_viper i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-09, 18:31
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 23:43
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 12:35
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 09:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin