Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    De som uppfunnit mobila nycklar borde få bada isvak, vilket trams
    Ja, och vilken ångest varje dag om det fungerar eller inte.....

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Det kommer bli standard med mobiltelefon som nyckel.
    Gissar att det bara är ett par år bort. Fördelarna är många.
    Vänligen utveckla gärna det här med "fördelarna är många"

    Så här tycker jag att nycklarna borde se ut även i dag!
    Namn:  nyckel.jpg
Visningar: 397
Storlek:  5.9 KB

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag tycker iofs att det är smidigt med nyckeln i "fjärrkontrollen" till upplåsning av dörrar och öppna/stänga bakluckan och fönster, sen är ju även mitt larm styrt av fjärren.

  4. #24
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Varför ska man blanda in mobilen vid upplåsning av bilen... Ytterligare en funktion som innebär mobilberoende, måste fungera! Fjärrnyckeln funkar ju kanon till larm å lås.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Vänligen utveckla gärna det här med "fördelarna är många"

    Så här tycker jag att nycklarna borde se ut även i dag!
    Namn:  nyckel.jpg
Visningar: 397
Storlek:  5.9 KB

    • Du slipper en extrapryl att ha med dig (nyckeln)
    • Lätt att dela nyckel med verkstad, släkt, barn eller vänner.
    • Risken att tappa bort nycklar och därmed få betala flera tusen kronor för en ny nyckel och ett verkstadsbesök minskar ordentligt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Varför ska man blanda in mobilen vid upplåsning av bilen... Ytterligare en funktion som innebär mobilberoende, måste fungera! Fjärrnyckeln funkar ju kanon till larm å lås.
    Jag tror fysiska nycklar kommer finnas kvar under en ganska lång övergångsperiod.
    Personligen så minns jag inte senast min mobiltelefon inte fungerade.

    Minns jag rätt så ska det gå att öppna bilen 5 timmar efter att telefon dött på grund av dåligt batteri (iPhone).

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    BMW verkar introducera det för MY2021. Tyvärr via NFC vilket gör det helt meningslöst (du måste ta upp telefonen och hålla den mot handtaget samt lägga den på avsedd plats i bilen. Men inom kort kommer lösningar baserad på UWB. Då kommer det fungera som med dagens bilnycklar, dvs det räcker med att du har nyckeln i fickan för att låsa upp och köra.

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Fungerar det med en 7-8 år gammal Nokia 215 ?
    Tekniken bygger väl på NFC, så har din Nokia det är det väl troligt att det går, om VW har stöd för din telefon. Men en 7-8 år gammal mobil uppdateras nog inte längre så du har antagligen ingen möjlighet till bank-id ens.

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Uppföljning: Nu funkar det. Som redan nämnts så är det NFC så mobilen måste hållas mot handtaget för att låsa/låsa upp och sedan läggas i "laddfacket" för att starta bilen.

    Som tidigare nämnts så är det än så länge bara Samsung mobiler som är möjliga att använda.

    /awwd

  9. #29

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    "• Du slipper en extrapryl att ha med dig (nyckeln)
    • Lätt att dela nyckel med verkstad, släkt, barn eller vänner.
    • Risken att tappa bort nycklar och därmed få betala flera tusen kronor för en ny nyckel och ett verkstadsbesök minskar ordentligt."

    Hmmm? Men man slipper ju ha med sig telefonen, den verkliga extraprylen om man har en vanlig nyckel!
    Inga problem att lämna in en vanlig nyckel i verkstadens kundmottagning! Släkt, vänner och barn är det extra bra att
    överlämna en vanlig nyckel, tillsammans med orden "var nu rädd om bilen"!
    Så man kan inte tappa bort en telefon? I vår familj har aldrig några bilnycklar tappats bort, men mobiltelefoner har tappats
    bort, försvunnit, blivit stulna!

    Sen undrar jag stilla, utan hopp om att begripa, men vad fasiken är "NFC" och "UWB" ?

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Alla är vi olika :-). Själv får jag alltid leta bilnycklar efter att min sambo använt bilen…
    Vet inte vilken telefon du har, men 99% av alla smartphones idag har spårningsfunktion så att du kan se och inaktivera telefonen (om den blivit stulen). Fysiska nycklar är ett jävla aber egentligen, tappar man bort dom så måste man ju egentligen byta lås för att få full säkerhet igen. Till skillnad från andra digitala tekniker där man kan spärra enheter.

    NFC kräver väldigt korta avstånd, som när du betalar med klocka eller mobiltelefon i kortläsare (tror det är samma teknik när man ”blippar” betalkort).

    UWB fungerar på längre avstånd och är väl inte så använt i telefoner än (även om det finns stöd sen iPhone 11, och säkerligen också sen ett tag tillbaka på android också). Fungerar som keyless-systemen som funnits ett bra tag i bilbranschen, dvs du kan ha nyckeln i fickan hela tiden.
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-20 klockan 21:50. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #31

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns nog en marknad för det här. Som någon skrev, en ersättningsnyckel med programmering kostar väl från 5000kr, beroende på bil och beroende på hur man brukar och dela bilen behöver man ju aldrig mötas upp för att "lämna över" nyckeln om någon annan spontant vill bruka bilen, oaktat var den står.

    De bilpooler som finns måste ju ha löst det här på liknande sätt? Aldrig brukat någon sådan så vet inte hur det funkar.

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    "
    Sen undrar jag stilla, utan hopp om att begripa, men vad fasiken är "NFC" och "UWB" ?
    NFC = Near Field Communication
    Används framförallt i mobiler och betalkort som blippas, kräver ett avstånd på max runt 10 cm.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A...skommunikation

    UWB = Ultra Wideband
    Trådlös teknik för överföring av mycket information över korta sträckor, max idag ligger på mellan 10 - 30 meter.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Ultra_Wideband

  13. #33

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Niclas Johansson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Fattar inte riktigt aggron mot mobila nycklar. Jag sätter nyckelfria dörrar både hemma och på kontoret. Varför ska inte bilen vara nyckelfri? Ska vi prata om säkerhet? Då tar jag IT alla dagar. Grottmänniskan kunde bryta upp en dörr.

    Va inte därför jag posta igen i denna tråd. Men för att:
    Glad i hågen fick jag en ny Samsung S22 Ultra här om dagen.
    Är ganska besviken över bloatware och att vi får en sämre PSU i Europa än resten av världen..men skit samma.
    Äntligen en Samsung så jag kan öppna bilen med mobilen..för jag tycker det e ganska coolt.
    Men icke. Samsung S22 är för nytt, ringde VW support och fråga om när och blev satt i pause-musik i 10minuter och fick svaret "Vi vet inte".

    Kul nästan jämt med IT ��

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    melker andersson
    Ort
    lappland
    Inlägg
    3
    Trist att det inte blir som man tänkt! Lycka till framöver!

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Bob Visa inlägg
    Fattar inte riktigt aggron mot mobila nycklar. Jag sätter nyckelfria dörrar både hemma och på kontoret. Varför ska inte bilen vara nyckelfri? Ska vi prata om säkerhet? Då tar jag IT alla dagar. Grottmänniskan kunde bryta upp en dörr.

    Va inte därför jag posta igen i denna tråd. Men för att:
    Glad i hågen fick jag en ny Samsung S22 Ultra här om dagen.
    Är ganska besviken över bloatware och att vi får en sämre PSU i Europa än resten av världen..men skit samma.
    Äntligen en Samsung så jag kan öppna bilen med mobilen..för jag tycker det e ganska coolt.
    Men icke. Samsung S22 är för nytt, ringde VW support och fråga om när och blev satt i pause-musik i 10minuter och fick svaret "Vi vet inte".

    Kul nästan jämt med IT ��
    Så du menar att man inte kan bryta upp nyckelfria dörrar?
    Skall vi sedan prata säkerhet så kan man kopiera den mobila nyckeln på distans, prova gör det med en vanlig nyckel.
    Nu säger jag inte att mobila nycklar är skit utan bara en annan sida av myntet, personligen är mobila nycklar inget för mig som det ser ut idag.

    Sen kan jag inte heller låta bli att rätta dig gällande S22 där den svenska modellen har exakt samma PSU (Power Supply Unit) dvs batteri som den internationella, däremot har vi en annan SoC (System on Chip) och då framförallt annan CPU och GPU.
    Bör väl också tillägga att den Svenska modellen inte är sämre på allt utan det beror lite på vad du skall göra med den, är det låsa upp bildörrar så är det ingen skillnad.

Liknande ämnen

  1. Koda om larm o nycklar till Golf 2002
    Av huSSe i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-03-10, 13:49
  2. koda nycklar Passat-99
    Av briko6 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 09:40
  3. Programmera nycklar
    Av Shedevil i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 20:08
  4. Stulna nycklar
    Av BALAN i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 13:52
  5. Hur många nycklar medföljer Golf IV V6?
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin