Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82

    Mobila nycklar - en besvikelse

    Har köpt en beg Passat Alltrack -20 och såg fram emot att kunna använda/tilldela mobila nycklar, dvs att kunna använda mobilens NFC för att låsa upp och starta bilen.

    Men i vanlig ordning är VW's digitala tjänster en gigantisk besvikelse...

    För att skapa och tilldela mobila nycklar krävs en Samsung mobil där samtliga kompatibla modeller är rejält gamla, de "nyaste" är S9/Note 9 som släpptes i Mars 2018...

    Dagens Samsung modeller, bla Galaxy S20 som jag själv har kan endast "ta emot" nycklar, men det har jag ju ingen nytta av då jag inte kan tilldela en nyckel.

    Undrar hur produktutvecklarna tänkte här?

    /awwd

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    säger det samma! Jag gav upp att försöka få igång det!
    Har varit i kontakt med supporten och han sa att "Du kan ju köpa en till telefon som du tilldelar nyckeln ifrån"
    Jävla idioti!

    Han nämnde att det skulle komma uppdateringar inom snar tid,
    Det har gått 1 1/2 år sedan och testade nu och den säger samma sak.

    Typiska strama tyskar!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vad har det med nationalitet att göra? Väldigt onödig kommentar.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Precis när jag trodde att botten var nådd...

    Lyckades efter många om och men få igång en gammal Galaxy S9 som då skulle kunna skapa nycklar. Lyckas skapa en nyckel på den gamla telefonen, men helt omöjligt att acceptera inbjudan på min vardagstelefon Galaxy S20.

    Testar att plocka bort nyckeln på S9:an och se det skulle jag inte ha gjort. Någonstans i de 4876453 sidorna finstilt text står att en en mobil nyckel som raderas är förbrukad (2 st medföljer bilen) och man måste då köpa en ny för 550 kr om man vill pröva igen. Den har dessutom en maximal livslängd på 1 år.

    Ett samtal till supporten var bortkastad tid, jag kunde efter 1 timmes jobb betydligt mer om mobila nycklar än den stackars supportkillen (måste vara Sveriges mest otacksamma jobb att vara support på We Connect...).

    Summa summarum; två timmars bortkastad tid, 2 mobila nycklar till ett värde av 1100 kr brända och en kundupplevelse som jag (dessvärre för VW) kommer att sprida varhelst jag får chansen.

    /awwd

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Men vad är det då? Om man är först med en produkt och man står med vimpel å viftar, titta vad vi har!
    Och sen kan inte konsumenterna använda produkten på ett vettigt sätt? uppdateringar går trögare än jag vet inte vad.
    Vad vill man konsumenten då?

    Volvo har ett liknande system som funkar klockrent! Varför inte VW?

    Folk har ju fått betala hela 12700:- för att man skall få funktionen, med givetvis en massa annat i medföljet.
    så jag vet inte...

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Fortfarande, vad har det med nationalitet att göra? VW Group är en global koncern med mjukvaru utveckling i alla möjliga länder, Indien, Kina, Portugal, Tjeckien, Sverige (bland annat via svenska Wireless Car), USA m.fl. med människor av många olika nationaliteter, fortfarande är nationalitet helt icke relevant. Dessutom verkar du ha alldeles för lite erfarenhet av tyskar överhuvudtaget, annars skriver man inte en så sjukt generaliserande och nedsättande kommentar. Otroligt onödigt.

    Synpunkter på produkter och företag kan man absolut ha. Men håll det där.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag är inte förvånad.
    VW måste verkligen steppa upp ordentligt på mjukvarufronten om dom ska ha en chans i framtiden.

    Tyskland har mycket bra klassiska ingenjörer, men när det gäller mjukvara verkar dom helt efterblivna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Fortfarande, vad har det med nationalitet att göra? VW Group är en global koncern med mjukvaru utveckling i alla möjliga länder, Indien, Kina, Portugal, Tjeckien, Sverige (bland annat via svenska Wireless Car), USA m.fl. med människor av många olika nationaliteter, fortfarande är nationalitet helt icke relevant. Dessutom verkar du ha alldeles för lite erfarenhet av tyskar överhuvudtaget, annars skriver man inte en så sjukt generaliserande och nedsättande kommentar. Otroligt onödigt.

    Synpunkter på produkter och företag kan man absolut ha. Men håll det där.
    Sitt ner i båten, han skrev ”typiskt strama tyskar”.
    Har du gått mot röd gubbe i Tyskland så förstår du vad han menar.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nej jag håller inte alls med, självklart finns det mycket att göra inom mjukvara, för i stort sett alla biltillverkare. Men VW ligger inte efter andra biltillverkare i det avseendet, tvärtom, däremot är VW gruppen mitt upp i en massiv transformation som kommer göra gruppen extremt mjukvarudriven och ur mitt perspektiv blir det spännande att se hur andra biltillverkare ska kunna hänga med i den utvecklingen när CARIAD får verkligt momentum. Vad ska PSA/Fiat, Renault, Ford, Mazda, Toyota hitta på för att hänga med?

    CARIAD har för närvarande 4000 mjukvaruingenjörer (10 000 senast 2025) bestående av 70 olika nationaliteter, globalt. Att påstå att tyska ingenjörer är efterblivna på mjukvara återspeglar bara noll (0) verklighetsförankring, extrema fördomar och mycket dumt raljerande.

    Hur ska vi kommentera den extremt rostande Volvo plattformen SPA? Vet inte "naiva" svenska ingenjörer om vad bilar utsätts för, särskilt i svensk miljö?

    I övrigt håller jag inte alls med om din raljerande ton om tyskar i allmänhet, Tyskland är en förbundsrepublik med 83 miljoner människor fördelade över 16 olika förbundsländer (typ delstater) från Östersjön till Alperna, mellan Böhmen och Nordsjön. Det är ett enormt mångfacetterat land och folk, med väldigt många lokala kulturer och uttryck. Mina många erfarenheter av Tyskland och "tyskar" är överlag mycket positivt, ett mycket vänligt land och mycket trevliga människor, om man nu kan göra sådana generaliseringar. Men ska vi göra generaliseringar så min upplevelse av "svenskar" inte alls lika bra.

    Tyvärr. Men sluta nu upp med raljerande dumehter om nationaliteter, länder och folk.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Jag skapade tråden om mobila nycklar, vänligen flytta er diskussion om nationaliteter och deras egenkaper till något annat forum.

    /awwd

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja synd att det började skrivas raljerande dumheter om länder och folk.
    Senast redigerad av Marcus den 2021-04-21 klockan 10:05.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Tyskland har verkligen inte på något sätt utmärkt sig när det gäller innovationer inom IT.
    Hoppas VW kan komma upp på banan igen. Dom är ju duktiga på mycket annat.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    MODERERING!

    Jag har under årens lopp jobbat i perioder i Tyskland med chefer på olika nivåer samt även utförarare på "golvet". De här listade negativa egenskaperna stämmer inte med verkligheten! Vi har lika många "strama" Svenskar per capita som de har i Tyskland. Det är mer knutet till individen. Detta gäller för övrigt de flesta nationaliteter.

    Mao vi återgår till ämnet.

    Vänligen Peter C
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Vad ängsliga ni är. Klart det finns kulturella skillnader mellan länder, även i Europa.

    Att vara ”stram” kan ju vara något väldigt positivt i vissa sammanhang.

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Vad ängsliga ni är. Klart det finns kulturella skillnader mellan länder, även i Europa.

    Att vara ”stram” kan ju vara något väldigt positivt i vissa sammanhang.
    Javisst kan det vara det !
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Niclas Johansson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Hej,
    Första post. Men denna tråden hjälpte mig lite att gräva i varför mobila nycklar inte fungerar på min telefon. Och alla vägar leder till att Samsung har avtal med VW eller tvärtom. iPhone är tydligen under dev om man ska lita på tjejen på kundtjänst.

    Och då jag inte kan hitta en lista med kompatibla Android Telefoner så postar jag svaret av kundtjänst här. Spoiler, it's all Samsung. (Som generellt ska funka...)

    Sorry lång post.


    "Hej,

    Tack för att du använder Volkswagens digitala tjänster.

    Mobilnycklar kan användas med We Connect-appen för Android-smartphones. Generellt sett är följande enheter kompatibla för att skapa och ta emot mobilnycklar:

    Samsung Galaxy S7 SM-G930F

    Samsung Galaxy S7 edge SM-G935F

    Samsung Galaxy S8 DUOS SM-G950F

    Samsung Galaxy S8 SM-G950F

    Samsung Galaxy S8+ SM-G955F

    Samsung Galaxy S8+ DUOS SM-G955F

    Samsung Galaxy S9 DUOS SM-G960F

    Samsung Galaxy S9 SM-G960F

    Samsung Galaxy S9+ SM-G965F

    Samsung Galaxy S10e SM-G970F

    Samsung Galaxy S10 SM-G973F

    Samsung Galaxy S10+ SM-G975F

    Samsung Galaxy Note 8 SM-N950F

    Samsung Galaxy Note 8 DUOS SM-N950F

    Samsung Galaxy Note 9 Duos SM-N960F

    Samsung Galaxy Note 9 SM-N960F

    Samsung Galaxy A80 SM-A805F

    Samsung Galaxy A70 SM-A705FN

    Samsung Galaxy Note 10 SM-N975F

    Samsung Galaxy Note 10 + SM-N975F

    Samsung Galaxy Fold SM-F907B

    Samsung Galaxy A71 SM-A715F

    Samsung Galaxy S10 Lite SM-G770F

    Samsung Galaxy Note 10 Lite SM-N770F

    Samsung Galaxy S20 SM-G981B

    Samsung Galaxy A90 SM-A908B

    Samsung Galaxy S20 + SM-G986B

    Samsung Galaxy S20 Ultra SM-G988B

    Samsung Galaxy Z Flip SM-F700F

    Samsung Galaxy Note 20 SM-N981B/DS

    Samsung Galaxy Note 20 Ultra SM-N986B/DS

    Samsung Galaxy S20 FE SM-G780F/DS

    Samsung Galaxy S21 SM-G991B

    Samsung Galaxy S21 + SM-G996B

    Samsung Galaxy S21 Ultra SM-G998B"

    Mvh,
    Bob.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Stärkt av ovanstående inlägg gjorde jag ett nytt försök. Bet i det sura äpplet och köpte 2 nycklar för 550 kr...
    Efter 23542857230 kontakter med We connect kundtjänst så lyckas jag äntligen installera en mobil nyckel på min Samsung Galaxy S20.

    Men hur är det tänkt att det ska funka? Lägger febrilt mobilen mot handtaget, men kan inte låsa?

    Mobila nycklar är defintivt inte för de med dåligt tålamod... Tur att jag vid varje uppstart av bilen blir påmind i infotaiment om att min bil kan hantera mobila nycklar

    /awwd

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Ska först erkänna min okunskap, men vad fasiken är "Mobila nycklar" ?
    Men jag begriper av svaren att vi pratar om bilbranschens desperata försök att locka kunder till nybils köp genom diverse smartphone funktioner!
    En realitet är att man har en bil, som likt en mobiltelefon är rena stenåldern efter bara ett par år !

    Själv kör jag även en Mini Cooper S från 2008 med extra allt, bland annat en konstig dockningsstation i mittarmstödet för någon gammal Äppel lur med en skum kontakt, Bluetooth som inte streama musik och GPS på skiva som är röststyrd! Det är nog inte bara språket som måste vara rätt för att den ska förstå, även dialekten! Det lutar åt Gotländska!
    Men i och med att Minin är min bil jag kör när jag är ledig från arbete och annat dumt så tycker jag bara att det är kul med dom knasiga funktionerna!

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    De som uppfunnit mobila nycklar borde få bada isvak, vilket trams

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det kommer bli standard med mobiltelefon som nyckel.
    Gissar att det bara är ett par år bort. Fördelarna är många.

    För övrigt får jag återkommande psykbryt på We-Connect appen, hur i helvetet kan den vara så långsam!?

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Fungerar det med en 7-8 år gammal Nokia 215 ?

Liknande ämnen

  1. Koda om larm o nycklar till Golf 2002
    Av huSSe i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-03-10, 13:49
  2. koda nycklar Passat-99
    Av briko6 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 09:40
  3. Programmera nycklar
    Av Shedevil i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 20:08
  4. Stulna nycklar
    Av BALAN i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 13:52
  5. Hur många nycklar medföljer Golf IV V6?
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin