Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29

    Jag förlorar kylarvätska! Passat 2010.

    Häromveckan larmade bilen (Passat Ecofuel 2010) för låg nivå av kylarvätska. Den har gjort det en gång tidigare för ett drygt år sedan efter byte av värmepaketet på märkesverkstad och då åkte jag dit och fick påfyllt.

    Nu har jag fyllt i en liter i omgångar senaste veckan. Bilen larmar, jag kollar behållaren och det är under nivån, jag öppnar locket för att fylla på och då gurglar det tillbaka vätska i behållaren till normal eller nästan normal nivå. Toppar upp till övre markeringen. Går några dagar och sen upprepar det sig.

    Varför bubblar det tillbaka? Har jag stopp någonstans? Är jag helidiot om jag häller i sån kylarläckagefix?

    /Jonas

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Undvik kylarcement, det är en sån där drastisk åtgärd som man bara tar till när man helt desperat försöker täppa till en identifierad läcka som man inte kommer åt att fixa på annat vis. Nackdelen med åtgärden är att det senare kan ge dig tilltäppta kanaler för kylvätskan.

    När det "gurglar tillbaka", är motorn då helt kall? Annars kanske kylvattnet någonstans i motorn blir till ånga och trycker tillbaka kylvattnet.

    Om du verkligen tror att det är stopp någonstans skulle du kunna prova med kylar-rens, det har inte samma nackdelar som kylarcement, men är lite omständigt då du sedan behöver skölja ur och byta kylvätskan. Kylar-rens är i princip samma sak som maskindiskmedel.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Ah ok tack.
    Nja den har nog larmat under körning så helt kall har den inte varit. Jaha det här verkar ju tråkigt.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Om du har öppnat i samband med körning så skulle jag kontrollera kylvätskenivån när bilen är kall och då vid behov fylla på. Om du har tur var det bara en luftficka i kylsystemet efter bytet av värmepaket och nu larmar den för att luftfickan bubblat upp till expansionskärlet med lägre nivå i expansionskärlet som följd.

    Om det skulle vara så väl att fenomenet bara beror på luftfickor kanske du får upprepa proceduren ett par gånger, men fyll alltid på kylvätska när motorn är kall.

    Kylvätskesystemet i en bil är under tryck, det innebär att vattnet kan hålla en temperatur högre än 100 grader utan att bli till ånga. Om man i ett sådant läge skruvar loss locket till expansionskärlet tappar man trycket och då kan vattnet som håller en temperatur över 100 grader förångas och trycka ut skållhett vatten ur expansionkärlet. Därför brukar locket till expansionskärlet vara försett med en stor fet varnings-symbol som säger att det inte skall skruvas av med motor i drift-temperatur.

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Luktar det avgaser ur behållaren?
    Röd glykol blir vit när den torkar, kolla runt motorn.
    Blött på golvet under mattorna?
    Webasto?

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Luktar inte avgaser.
    Har försökt kolla men det är ju trångt som bara den.
    Blött under mattorna ska jag kolla upp.
    Jo jag har Webasto.

    Torrt på marken under bilen.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag har märkt att dom mindre nipplarna i kylsystemet, tex y-nipplar till och från turbo etc inte håller högsta kvalitet. På min golf har jag bytt flera då dom börjat läcka. Sprickorna är mikroskopiska och syns inte med blotta ögat, men då vattnet står under tryck så pyser vattnet ut i form av ånga. Visserligen så lämnar det spår av en vit beläggning, men ändå kan det vara svårt att lokalisera!

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Bente Haagensen
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    6
    Jag har läst detta inlägg med och är fortfarande ny här. Tack för svaren. Jag hade för några veckor sedan samma problem med min Passat.!

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Nu gick det ett par dagar innan det larmade igen så jag trodde nästan det hade självlärt.

    Jag startade bilen på morgonen, kall motor, och hann köra 10 meter innan den larmade för låg kylarvätskenivå. Stannar bilen och kollar i expansionskärlet och där är för lite kylarvätska. Öppnar locket för att toppa upp men då stiger nivån i expansionkärlet igen till inom normalnivån. Inget övertryckspys nu med kall motor utan bara sakta återflöde upp i expansionskärlet.

    Har jag luft i systemet? Kan man lufta som amatör?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Vatten rinner inte uppåt av sig självt, det är någonting som trycker på underifrån och även om inte bilen gått långt/länge skulle jag gissa att detta någonting är vattenånga. När bensinen antänds får du åtminstone i cylindern en temperatur som med god marginal räcker till att förånga vatten. Cylindern liksom resten av motorblocket är av metall som leder värme.

    I stället för att reaktivt försöka lösa problemet när varningslampan i kupen lyser skulle jag proaktivt när bilen är kall efter att ha stått någon natt lyfta på huven och studera vätskenivån i expansionskärlet. Om du då finner att du behöver fylla på, prova att göra så och skulle det även då bubbla upp får vi fundera vidare över vad som kan trycka upp kylvätskan.

    m v h Henrik

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Ja hej igen.
    Nu har bilen stått sedan igår på dagen. Nu i afton när jag öppnar huven är kylarvätskenivån just under minimimarkeringen på expansionskärlet. Skruvar då av locket för att fylla på och då pyser det som en läskflaska. Kylarvätska backar snabbt upp i expansionskärlet och när det stannar av ligger nivån precis över den övre nivåmarkeringen.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Intressant, då kan det omöjligen vara vattenånga som trycker upp vattnet.

    Hur mycket av kylarslangarna ser du? Kan det möjligen vara så att någon kylarslang är uttöjd och trycker tillbaka vattnet? Hur mycket vatten kan det röra sig om som trycks tillbaka? 1L?

    Jag törs inte säga om det beror på luft i systemet, men man brukar kunna lufta som amatör. Om det är nödvändigt och hur man i så fall gör kan bero lite på vad man har för bil. Hoppas att någon som har mer erfarenhet av din passat-modell kan ge ett bättre svar på hur man luftar.

    m v h Henrik

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    På min Mazda mx-5 är kylarlocket konstruerat så att när det är maxtryck öppnar en fjäder och släpper ut övertycket, hur funkar det på "våra" bilar? Locket på min Passat 2015 verkar inte göra så. Du verkar ju få "för högt tryck".

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Kan tänka mig att det är en liter ungefär mellan max- och minmarkeringen. Slangarna har jag inte kollat men kan kika imorgon.

    Nu har det slagit mig då frågan om jag hade Webasto dök upp tidigare. Jag har haft oförutsägbart beteende när det gäller Webaston. Den går och värmer men det är inte alltid som den värmer kupén. Kan vara att det har blivit oftare den missar att komma igång med att värma i kupén också. När jag startar bilen efter kört värmaren så har det kommit varmluft ur ventilationen. Termostat? Finns det andra tempgivare som kan stänga flöden? Vattenpumpen? Webaston?

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Tror du ska pröva ett nytt lock..

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2016
    Namn
    Jonas Lindberg
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    29
    Ja nu har det gått ett tag och inte är jag gladare. Hade in den på verkstad och efter den varit trycksatt över natten hittade dom ett läckage vid turbon. En packning som byttes ut. Tyvärr blev den inte helt tät för det. Nytt lock till expansionskärlet har också testats utan framgång.

    Nu har jag kört några hundra mil och fått fylla på då och då. Ibland flera gånger per dag, ibland en gång i veckan. Senaste tre veckorna har jag kört enbart på bensin istf gas och det har inneburit markant mindre åtgång av kylarvätska.

    Ny bil är planerad sen tidigare då vi vill ha fyrhjulsdrift men nu kör vi den nog på bensin över sommaren och fyller på eftersom.

Liknande ämnen

  1. Clearcar förlorar rätten att besiktiga
    Av a128 i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-12-09, 16:18
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-11-25, 20:06
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-02-01, 22:38
  4. Passat -12 slukar kylarvätska
    Av patlar i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 09:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin