Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8

    Högt vinande ljud Golf IV GTI

    Som rubriken lyder har jag ett problem att lösa vad gäller ett högt vinande ljud i bilen.
    Bilen är från -99 och är precis nyinköpt och används som pendlarbil till vardags.

    Direkt då jag startar bilen hörs ett vinande ljud från vänster sida i motorrummet (sett stående framför bilen) kring lakritsremmen. Vid gaspådrag ökar oljudet i takt med varvtalet och vid motorbromsning låter bilen som en äldre modell lokaltrafik-buss..?!

    Några förslag på vad det kan röra sig om?

    Imorgon bitti är tanken att jag ska plocka av lakritsremmen innan jag startar bilen för att höra om oljudet försvinner.
    Om ljudet försvinner tänker jag att det ev kan vara vattenpumpen som orsakar detta ljud och behöver bytas.

    Om någon känner igen fenomenet eller har en gissning så tackar jag för respons!

    //Youngblood Jr

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Nja ! Vattenpumpen brukar inte låta som du beskriver. Men du är nog på rätt spår demontera drivremmen o känn på allt som snurrar. Är ljudet kvar kommer det troligen från kamdrivningens rullar.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Okej, det blev tyst vid start utan remmen. Vad nu då? Chansa på att vattenpumpen är orsaken till oljudet eller kan man ta reda på detta på något sätt?

    Tack för input, Malte!

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Skruva loss vattenpumpen, koppla insuget till vatten och kör den med en borrmaskin. Samma ljud?

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Drivs verkligen vattenpumpen av drivremmen på GTI 99. Om jag inte minns fel drivs den av kamremmen. Däremot har du ju generator servopump o AC kompressor samt spänn rulle. Generatorns frihjulsrulle kan oxå skapa oljud före den totalrasar.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Sture: Intressant, har dock inte möjlighet idag för ett sådant ingrepp.. tack för tipset!

    Malte: Jag funderar på detta nu när jag undersökt samtliga hjulen. Det slog mig att kanske är det generatorn som avger detta ljud, det låter/skriker allra mest kring generatorn eller åtminstone från toppen av samtliga hjul, inte kring vattenpumpen som sitter längst bak- längst ned. Ev är det AC:n om det kan ha att göra med att värmen inte fungerar i bilen. Frågan är vilken av dessa hjul som ger ifrån sig detta ljud vid tomgång (lågt ljud men ändå väldigt hörbart), gaspådrag (ökande ljud/skrik) och vid motorbromsning (högt ansträngt ljud).

    någon som vet vilket hjul jag bör se över och byta?

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    https://m.youtube.com/watch?v=J0SNOybbCMg

    La nyligen ut en video. Lyssna där om det kan ge bättre beskrivning av ljudet (det låter värre irl).

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vanligaste är väl generatorn, men plocka av remmen och starta..

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Rikard: Har redan konstaterat att oljudet försvinner utan remmen.

    Om det är generatorn som låter, är den då påväg att helt gå sönder eller kan man få bort ljudet för stunden?

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Så hur kändes lagren?

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Så hur kändes lagren?
    Jadu säg det, har aldrig känt på lagren tidigare så vet ju inte hur de ska kännas..?! Jag undrar, om det är från generatorn oljudet kommer ifrån, är det då ett nytt rullager (det yttersta som remmen sitter på) jag behöver eller är det något innanför eller själva generatorn?

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Update!

    Efter byte av spännrulle och efter än mer sökande på nätet var jag nästan hundra procent säker att felet handlade om generatorn. Nu ikväll efter inköp och montering av helt ny generator är bilen tyst från vinande! Vilken jäkla lättnad att slippa oväsendet(!!!).

    Tack till er som valde att engagera er i tråden från början!

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nästa gång kan du använda en lång skruvmejsel för att lyssna efter lagerljud..

  14. #14
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Bra tips!

    Har du ingen lång skruvmejsel kan du använda en telefon som är uppringd till en annan. Lyssna i den senare och håll den förra på olika platser i motorrummet eller där du vill hitta ljudkällan.
    Senast redigerad av vfr den 2021-04-22 klockan 20:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis föra

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nästa gång kan du använda en lång skruvmejsel för att lyssna efter lagerljud..
    Har man ingen lång skruvmejsel kan man köpa sig ett stetoskop:

    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...kop-2000018564



    m v h Henrik

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Kim Nordlund
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Tack, efter all research har jag läst om stetoskop och olika metoder.. varianten som Sture nämner lät dock mest intressant att testa nästa gång då något oljud träder fram ��

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud 5:ans växel Golf Mk5
    Av VWGolfmk5 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-02-24, 19:02
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-31, 11:19
  3. Vinande ljud golf gti mk5
    Av jocke_gti i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 13:09
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 21:28
  5. Vinande ljud i låda, snart död? GTI 16V
    Av Råbbert i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin