Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Glykol vilken

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2020
    Namn
    sonny murberg
    Ort
    BORÅS
    Inlägg
    31

    Glykol vilken

    Hej
    Jag har en ww polo 1,2 2017
    Jag har röd glykol som fanns i när jag köpte bilen från bilfirman
    är det ok med den som biltema har den är också röd och heter
    GLYKOL, LONGLIFE 1 KG

    36-1850

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    I bruksanvisningen eller kanske rentav på kylarvätskebehållaren kan det stå vilken glykol som krävs. Om jag minns rätt skall jag i min Audi från 2007 ha glykol med G12 eller kanske rentav G12+-märkning. Till min bil skulle jag därför inte våga köpa den där biltema-glykolen då jag inte hittar någonstans att den skulle leva upp till den specifikationen.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är väl G13 eller G13+ som säljes nu..

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    G13 är det (har ej sett G13+). Jag hade inte chansat på att hälla i Biltema 36-1850. Kan ju bli en fällning av det om man har otur. Det står "G13" på expansionskärlet på en så "ny" bil.

    Klassning är VW TL774J som är G13.

    Köps hos VW/Seat/Audi/Skoda åf eller från någon som säljer VW TL774J.
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-03-07 klockan 22:52. Anledning: VW TL774J
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Är glykol "bakåtkompatibelt"? Eller det är inte så enkelt?

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jo, du kan fylla på med G13 när det redan finns G12/G12+/G12++. Det har jag gjort bla på vår Audi 2005. Numera har den bara G13 efter vattenpumps byte .
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-08 klockan 18:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det stämmer som Peter säger, det finns G13 men ingen G13+. Dock finns det en nyare spec än G13 och den heter G12evo (ja, man gick bakåt en siffra).

    I det flesta fall är det bakåtkompatibelt. Det finns ett undantag och det är att den ursprungliga G12 (röd) och den gamla G11 (blå/grön, användes främst till slutet av 90-talet) aldrig får blandas, då blir det utfällning. Dock tror jag risken för att nån ska lyckas med det idag är liten då urpsprungliga G12 knappast säljs längre eftersom den ersatts av G12+/G12++/G13/G12evo. Dessa är alla lila till färgen men är trots det bakåtkompatibla med G11, färgen lär bli brun om man häller i dom i en bil med G11 men det är funktionsmässigt sett helt OK att göra.

    G11 går fortfarande att köpa, så det finns väl en liten risk att någon som inte har koll häller i sån i en gammal bil som fortfarande har G12 i och då blir det inte bra...

    Teoretiskt sett funkar det tvärtom också, att fylla på från en flaska med äldre spec i en bil med nyare spec utan att det bildas utfällning (bortsett G11 och G12 då). Dock är det inte rekommenderat eftersom de äldre specarna oftast har sämre egenskaper än de nya. Här finns ett positivt undantag och det är G12++ och G13 som kan blandas åt båda hållen utan att egenskaperna försämras. Skillnaden är tydligen att G13 framställs genom en nyare, mer miljövänlig process men själva produkten är likvärdig G12++.

    Man kan googla "VW coolant compatibility matrix" för att hitta en tabell som sammanfattar allt, t.ex denna: https://i.imgur.com/NbQ34eJ.jpg

    Som sammanfattning: G12evo funkar alltid. Men om bilen inte kommer från fabrik med G12evo så går det lika bra med G12++ eller G13.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    .................................................. .................................................. ......................................
    Man kan googla "VW coolant compatibility matrix" för att hitta en tabell som sammanfattar allt, t.ex denna: https://i.imgur.com/NbQ34eJ.jpg

    Som sammanfattning: G12evo funkar alltid. Men om bilen inte kommer från fabrik med G12evo så går det lika bra med G12++ eller G13.
    G12evo - Enl matrisen finns den i Audi A8 och R8. Har ej stött G12evo hittills, beror väl på att man håller sig till "bassortimentet" .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Finns det någon möjlighet att ta reda på vad man har? Eller ska man gå på färgen. I min Audi 2004 är den röd, men den har inte varit på en märkesverkstad senaste åren så vad som är rekommenderat och vad som är ifyllt är höljt i dunkel.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    G12evo - Enl matrisen finns den i Audi A8 och R8. Har ej stött G12evo hittills, beror väl på att man håller sig till "bassortimentet" .
    En A8/R8 är väl för fin för standardglykol

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Finns det någon möjlighet att ta reda på vad man har? Eller ska man gå på färgen. I min Audi 2004 är den röd, men den har inte varit på en märkesverkstad senaste åren så vad som är rekommenderat och vad som är ifyllt är höljt i dunkel.
    Förstår vad du menar, men det bästa är att byta helt om nu glykolen är så gammal och då byta till G12++ eller G13?
    Ta då G13 som tillverkas mer miljövänligt om den nu inte kostar en förmögenhet
    Ändra: Skulle di inte göra av med cabben?
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-03-09 klockan 12:54.

  12. #12

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Förstår vad du menar, men det bästa är att byta helt om nu glykolen är så gammal och då byta till G12++ eller G13?
    Ta då G13 som tillverkas mer miljövänligt om den nu inte kostar en förmögenhet
    Ändra: Skulle di inte göra av med cabben?
    Det var mest en hypotetisk fråga, om jag eller någon annan behöver "toppa upp". Jag vet ju inte ens om den är gammal. Den är röd, klar och fin i alla fall.

    Jo och det är några och rycker i den. Jag fick hals över huvud tag i ett garage igen men det ligger typ 1,5 mil bort från där jag bor och det är inte särskilt smidigt. Det är återigen ett kallgarage i länga och tittar jag t ex på bromsskivorna kan jag konstatera att ett varmgarage är att föredra om man ska förvara någonting man är rädd om. Det blir rejält fuktigt i ett oisolerat kallgarage i Stockholmsklimatet. Tömmer ur båda torrbollarna cirka 1dl vardera varannan vecka.

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Finns det någon möjlighet att ta reda på vad man har? Eller ska man gå på färgen....
    Tja, färgen ligger nära till hands.

    Fyllde lite i VW Alltrack:n idag. Så här ser G13 ut blandad 50/50 G13/vatten.

    Namn:  20210309_150138.jpg
Visningar: 2648
Storlek:  1.01 MB

    Hoppsan blev lite felvänt men det får duga.
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-03-09 klockan 20:25. Anledning: stavfel
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    G12evo - Enl matrisen finns den i Audi A8 och R8. Har ej stött G12evo hittills, beror väl på att man håller sig till "bassortimentet" .
    G12evo introducerades först i A8 och R8, men var tänkt att gradvis tas i bruk i hela modellprogrammet enligt detta dokument: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...38342-9999.pdf

    Det verkar som man därefter gett klartecken att använda på bred front, eftersom Skoda anger att deras G12evo lämpar sig för alla moderna Skoda modeller (förutom Enyaq som inte nämns, troligtvis för att den är så ny och man inte har uppdaterat listan): https://eshop.skoda-auto.sk/en_SK/re.../p/000096320JG

    Enligt detta dokument så är G12evo det enda som får användas i e-tron: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...53586-9999.pdf

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Finns det någon möjlighet att ta reda på vad man har? Eller ska man gå på färgen. I min Audi 2004 är den röd, men den har inte varit på en märkesverkstad senaste åren så vad som är rekommenderat och vad som är ifyllt är höljt i dunkel.
    Svårt att ta reda på. Gissningsvis står det G12 på expansionskärlet, det gör det på min trots att det är en 2014 som högst antagligen har G13 från fabrik. Så om det står G12 på expansionkärlet så tolkar jag det inte som att bilen nödvändigtvis har G12 från fabrik, utan som att G12 är den absolut lägsta specen som får användas. Men det spelar ingen roll egentligen, så länge den är röd/rosa/lila är den kompatibel med nyare specar, så i med G13 bara. Alternativt G12evo men den är troligtvis dyrare och som sagt är det bara riktigt nya bilar som eventuellt kan kräva denna.

    De VAG-specade vätskor du hittar i hyllan på macken/biltillbehörsbutiken är troligtvis alla G13, finns ingen orsak att sälja dom äldre specarna då G13 ändå uppfyller alla.

    Om man är pedantisk och ogillar att blanda så är det som candyweiss säger, töm systemet och fyll på med en ny spec.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Undrar vad det står på expansionskärlet på en helt ny bil? Gissar på ingenting... Kollade på Golf MK8 / Audi A6 2020 expansionskärl på Bildelsbasen - Ingen beteckning på kärlet. Kanske står på klisterlapp ovanför kylaren?

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Precis, det verkar vara så att kärlet saknar beteckning för vätskespec, endast symbolen för instruktionsboken samt en flaska som det droppar ur. Men något man tydligen skriver ut nuförtiden är max övertryck på locket.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Instruktionsboken är ofta underskattad . Man får göra sig omaket att slå upp sidan som behandlar påfyllning av kylvätska.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Glykol ?
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-13, 20:59
  2. Vilken glykol i Passat B4 -95 ADY motorn
    Av Janne.M i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 07:58
  3. Glykol i vr6
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 15:32
  4. Glykol frågor
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 16:39
  5. Glykol?
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin